Nem akar saját szimbólumának áldozatává válni a McDonald's, amelynek európai irányítója szerint egy erős márka nem az uniformizálás, sokkal inkább a helyi ízlés kiszolgálása révén találhatja meg a boldogulást a világ bármely pontján.
Európa hamburgerben lefőzte Amerikát
Rice burger a tajvaniaknak, Maharaja Mc Indiában, persze csirke felhasználásával, disznóhúsból készült Bulgogi Burger Szöulban, Párizsban, Rómában a bagettjellegű Mc a sláger, Svédországban pedig átütő siker a helyi konyhán alapuló Big Tasty. Ez utóbbit a tengerentúlon meg sem kíséreltek eladni, lévén meglehetősen szaftos a készítmény, fogyasztását folt nélkül megúszni vezetés közben lehetetlen vállalkozás, márpedig az amerikaiak 70 százaléka a McDrive híve. Ha New Yorkban McDrive, akkor Hongkongban, tekintettel a kis területen felfelé növekvő város sajátosságaira, a McDonald's gyakorlatában szokatlan házhoz szállítás dívik. "Mc Pietons", azaz "Gyalogos Mc" Ázsiában, franciás hangulatú tér Párizsban, minimál berendezés az északiaknak - próbálja érzékeltetni a helyi sajátosságokhoz való alkalmazkodást Denis Hennequin, a McDonald's európai elnöke, akit egy budai éttermükben kérdeztünk, miközben a saját kávéjukat itta.
A McDonald'snál már a "glo-cal" érvényesül: a márka és az alapválaszték globális, minden más, így a szolgáltatás, az árubeszerzés, a kínálat öszszetétele már lokális. - Természetesen a Big Mac örök - állítja a franciaként az amerikai jelkép egyik legfontosabb vezetői posztját betöltő Hennequin -, de ha a klasszikus fogyasztóink mellé újakat akarunk megnyerni, akkor a hagyományosan fontos termékeink köré újakat kell felvenni a kínálatba, egyúttal a kiszolgálást, a körülményeket is a helyi szokásokhoz alkalmazkodva kell alakítanunk. Fast food helyett slow food (vagy másként good fast food) - szerinte ez volt a titka Franciaországban a gyorsétteremlánc elfogadtatásának. Ez nem az ételkészítés, kiszolgálás lelassítását, hanem egy franciásabb hangulatú környezet kialakítását jelentette.
Hennequin eredetileg jogot végzett, de rögtön a gyorsétteremláncnál kezdett dolgozni, és később gazdasági diplomát is szerzett. - Amikor 23 évvel ezelőtt megkezdtem a pályafutásomat, összesen 17 McDonald's működött Franciaországban, ma több mint ezer, és az ország már a második legnagyobb Mc-fogyasztó a világon az USA után. - Már vezetőként élte meg a hírhedt Bové akciót, amikor a globalizáció ellen tiltakozó farmerek nekiestek egy új étteremnek Dél-Franciaországban, és neki kellett eloszlatni a kergemarha-kór okozta félelmeket is. Hennequin a francia leányvállalat vezetői székét négy esztendeje cserélte fel a londonira, ahonnan elnökként már a teljes európai tevékenységet irányítja. A McDonald's többségében amerikai vezetői között Európa első nem amerikai elnökeként, ha ragozni lehet, franciaként keresi az öreg kontinens fogyasztóinak kegyeit.
A cégnél az új termékeket először a kisebb piacokon kóstoltatják, így például Magyarországon nyílt meg a régióban elsőként az ausztrál gyökerekből kinövő McCafé 2003-ban. Napjainkra számuk 22-re nőtt. A 95 magyar étteremben tavaly 34,6 milliárd forintot költöttek a vendégek. Ennek több mint fele az egységeket franchise-formában üzemeltető vállalkozások kasszáját gazdagította. Ez utóbbiak árbevétele 2007-ben 14, a központi kézben lévő egységeké pedig 3,4 százalékkal nőtt.
Európa 39 százalékos tavalyi bevételgyarapodással lehagyta Amerikát, ahol a növekedés mindössze hét százalék volt, így az utóbbi 34 százalékkal veszi ki a részét az összforgalomból, amely tavaly 22,8 milliárd dollárt tett ki. A globális üzemi eredmény közel 3,9 milliárd dollár volt az elmúlt esztendőben, ebből több mint kétmilliárdot már Európa hozott. Idén kétmilliárd dollárt fordít a cég új egységek nyitására és a régiek felfrissítésére, ebből 800 milliót már Európában költ el.
A franchise rögös útja
A McDonald's franchise-jogainak követelményei meglehetősen szigorúak, túl a tetemes tőkeigényen kemény képzés vár az aspiránsokra. A belépő vállalkozónak egyszeri 45 ezer dolláros belépési díjjal, valamint 120-150 millió forintos kezdeti beruházási költséggel kell számolnia. Az éttermet működtető franchise-partner állja az indulás általános költségeit, benne az árukészlettel, és a személyzet bérét.
A McDonald's jelenleg nem keres új franchise-partnereket Magyarországon, inkább a 25 meglévő partnerének akar bővülési lehetőségét kínálni újabb éttermek franchise-üzemeltetésbe történő átadásával.