EU-pofon az OMV-nek

A Molnak adtak igazat az Európai Bizottság szakértői - legalábbis a kiszivárgott hírek szerint versenykorlátozónak tartanák az OMV és a Mol eddig is csak elméleti lehetőségként élő egyesülését. A végleges jelentés még készül, a hírt senki sem kommentálja, de annyi már látszik: ha az unió engedélyezi az összeolvadást, kemény feltételeket szab.

Ha az osztrák OMV felvásárolná a Molt, az komolyan korlátozná a piaci versenyt, és magasabb árakhoz vezetne - közli a Reutersben megjelent dokumentumrészletek alapján az MTI. A kiszivárgott hír szerint az uniós versenyügyi szakértők 134 oldalas jelentésében az olvasható: a két cég kölcsönösen egymás legfontosabb "féken tartója" a térségben, az összeolvadással ez megszűnne.

Ez nem jelenti azt, hogy az OMV nem vehetné meg a Molt - az Európai Bizottság tiltó határozatot csak igen ritkán hoz. Annyi bizonyos: ha engedélyezik is a még csak elméletben létező ügyletet, vélhetően kemény feltételeket szabnak. A bizottság egyelőre persze nem adott ki hivatalos állásfoglalást.

- Soha nem kommentálunk vizsgálat alatt lévő cégegyesülési ügyekkel kapcsolatos feltételezéseket - nyilatkozta brüszszeli tudósítónknak Jonathan Todd, az EU bizottságának versenyügyi szóvivője, ilyenformán a Reuters által idézett "bizalmas bizottsági jelentés" tényét sem erősítve meg. Más kérdés, hogy az OMV korábban már nyilvánosságra hozta: Brüsszelnek "komoly kétségei" vannak, ám elemzi a helyzetet, és megfelelő válaszokat kíván adni arra, miként lehetne ezeket orvosolni.

Ilyen lehet az egyik finomító eladása. Az esetleges egyesülés révén az OMV, amelyé a schwechati finomító, megszerezné a Mol százhalombattai finomítóját, illetve a Slovnaft pozsonyi finomítóját is. A brüszszeli jelentés szerint mivel mindhárom finomító képes kerozinnal ellátni a bécsi repülőteret, egyetlen tulajdonos esetén megszűnne közöttük a verseny. A Reuters ennek kapcsán jegyzi meg: a bírálat fölveti annak lehetőségét, hogy az OMV-nek adott esetben meg kellene válnia az egyik finomítótól, hogy az üzletet Brüsszel jóváhagyja.

Az osztrák cég most - hogy a jelentés tervezete kiszivárgott - nem kívánt érdemben reagálni a kifogásokra. A brüsszeli állásfoglalás kiszivárogtatott híreit Thomas Huemer, az OMV sajtóosztályának vezetője tartalmilag nem kívánja kommentálni, mert, mint bécsi tudósítónknak mondta: az osztrák vállalat komolyan veszi, hogy a bizalmas vizsgálat részletei egyelőre nem tartoznak a nyilvánosságra. Huemer úgy véli, az Európai Bizottságnak mindenképpen ki kellene vizsgálnia, honnan került az információ a brit hírügynökséghez. Azt tartja elgondolkodtatónak, kinek az érdeke, hogy idő előtti kiszivárogtatással esetleg megzavarja a vizsgálat menetét. Túl sok érintettje nincsen ennek az ügynek - mondja.

Horvátországban is folyik a csata

Horvát sajtóértesülések szerint az OMV 26 százalékot akar vásárolni a horvát INA olajtársaságból - erről levélben tájékoztatta a horvát kormányt. A horvát gazdasági miniszter, Damir Polancec megerősítette, szerinte az osztrák cég anynyit jelzett: kész részt venni az INA további magánosításában, akár részvénycsere, akár részvényvásárlás útján, és tájékoztatást kért a tervekről. Előzőleg szerdán a horvát pénzügyi felügyelet illetékese úgy nyilatkozott: Horvátország szeretné megtudni az osztrák OMV pontos szándékait az INA-val kapcsolatban, és ezért levélben kérik fel a céget szándékai tisztázására. Az OMV hivatalos ajánlatot eddig nem tett. Az osztrák cég azt követően vált érdeklődővé, hogy a Mol és az INA részvénycseréjéről kezdődtek tárgyalások. Ezekben az ígéretek szerint hónapokon belül megállapodás születhet, a Mol további 14 százaléknyi INA-részvényt kapna, részesedése 39 százalékra nőne a horvát cégben. (MTI)

A Mol is visszafogottan fogadta a kiszivárogtatást. A bizottság néhány hét múlva fogalmazza meg végleges állásfoglalását, addig nem kívánjuk kommentálni a vizsgálati folyamat során megjelenő híreket - közölték lapunkkal.

Az OMV februárban fordult az Európai Bizottsághoz, kérve az állásfoglalást: amennyiben felvásárlási ajánlatot adna a Mol-részvényekre, volna-e akadálya a fúziónak. Az osztrák cég egy éve küzd a magyar társaságért, részesedését akkor 20,2 százalékra emelte a Molban, ám azóta nem jut tovább. Felvásárlási ajánlatot nem tett, csak üzente, hogy jó árat adna - amennyiben a feltételek megérnek erre. Ilyen például a felvásárlást akadályozó védelmi vonalak leépítése. A magyar kormány ugyanis időközben törvénnyel védte meg a stratégiai vállalatokat - az OMV ezt megtámadta az uniónál. A Mol maga saját részvényeinek felvásárlásába kezdett, és új partnereket vont be, akik biztosíthatják a többséget a tulajdonosok között. Az OMV érvelése az, hogy a két cég együtt hatékonyan volna képes fellépni a globalizálódó piacon. A Mol szerint viszont az egyesülés hátrányos volna, leginkább a részvényesek számára. Valamely céget ugyanis így voltaképp le kellene építeni, mert egymást kiegészítő pontok helyett egymással minden területen versengő társaságokról van szó.

Úgy néz ki, a brüsszeli szakértők ez utóbbi álláspontra hajlanak. A Reuters szerint azt írják, hogy az OMV által javasolt egyesülés következtében Ausztriában, Magyarországon és Szlovákiában korlátozottá válna a verseny a benzin, a dízelolaj, a fűtőolaj és a kerozin piacán. A versennyel kapcsolatban komoly gondok merülnének fel a magyar és a szlovák aszfaltpiacon, és a benzin, valamint a dízelolaj magyarországi, szlovákiai és romániai forgalmazásakor.

Az OMV arra kérte a bizottságot, hogy a piacot egészében tekintse át, a német-dán határtól és a Benelux-térségtől a Fekete-tengerig terjedően, az OMV szerint ugyanis az egész Európára kiterjedő termelés korlátot szab az OMV és a Mol áremelésének. A bizottság elvetette ezt az érvet, mondván, hogy Európában tízszázalékos árkülönbségek vannak. Ezért a bizottság nemzeti piacokra bontva végezte el vizsgálatát. A bizottság szerint "ez az árkülönbség nemcsak az európai méretű piac hiányát bizonyítja", szemben az OMV állításával, hanem a nyugat-európai termelők közép-európai piacok iránti érdeklődésének hiányát is. A bizottság, elemezve a két cég versenyhelyzetét, a Mol érvelését fogadja el, amely szerint a két társaság csaknem egymás tükörképe.

Wolfgang Ruttenstorfer, az OMV vezére egy magyar raliautóban. Felvette a bukósisakot
Wolfgang Ruttenstorfer, az OMV vezére egy magyar raliautóban. Felvette a bukósisakot
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.