Amikor 2003-ban a Queen Elizabeth Hallban Peter Hammill koncertjén egyetlen szám (Still Life) erejéig csatlakozott hozzá három egykori társa, sokan sejtették, hogy a hetvenes évek elejének egyik prominens brit progresszívrock-együttese, a Van der Graaf Generator ismét öszszeáll. Hamarosan meg is kezdőztek a próbák, 2004 közepére Present címmel új felvételeket tartalmazó dupla CD-t jelentettek meg, a 2005 májusában adott (később lemezen is megjelentetett) londoni reunion koncert után pedig kisebb európai turné következett.
Feléledő Generátor
Még ez év decemberében azonban Hammill hírlevélben cáfolta, hogy további közös felvételek készítését terveznék. Aztán az eredeti kvartettből hárman - Peter Hammill mellett Hugh Banton és Guy Evans - nemrég mégis stúdióba vonultak, rögzítettek egy nagylemeznyi anyagot, amelyet Trisector címmel nemrég publikáltak. S ezt egyáltalán nem tették rosszul. Sőt.
Nehéz persze a múlttal versenyre kelni, mindenki óhatatlanul ahhoz az 1967-ben alakult Van der Graaf Generatorhoz méri a teljesítményt, amely a brit progresszívrock-színtér egyik igazi különutasa volt. Teljesen egyéni hanggal, sötét tónusú, szürreális, filozofikus mélységű szövegvilággal, erős kompozíciókkal, időtálló életművel. A hetvenes évek legelején készült nagylemezeik a legnagyobbakéval vetekszenek, még ha elvontabb, melankolikusabb hangvételük miatt a progresszív rock élcsapataihoz mérhető közönségsikereket nem is értek el. Egy képzeletbeli műfajtörténeti válogatáson azonban az olyan szerzeményeiknek, mint a Lemmings, a Darkness, a The Emperor In His War Room vagy a Refugees, mindenképpen ott a helyük.
A zenekart három, a Manchester Universityn tanuló diák, Peter Hammill (gitár, ének), Nick Pearne (orgona) és Judge Smith (ütős és fúvós hangszerek) alapította. Állítólag Judge Smith javaslatára döntöttek úgy, hogy a pszichedelikus rock virágzása idején együttesüket a statikus elektromosságot létrehozó generátort feltaláló amerikai fizikusról és találmányáról nevezzék el. Smith amúgy nem sokáig volt a zenekar tagja, ahogy Pearne sem. Az első, dzsesszes-bluesos demójuk alapján mindenesetre szerződést ajánlott nekik a Mercury Records, amit végül egyedül az akkor tizenkilenc éves Peter Hammill írt alá.
Hammill hamarosan új társakat - Hugh Banton (billentyűsök), Keith Ellis (basszusgitár), Guy Evans (dob) - toborzott, de különböző jogi problémák miatt csak 1969-re sikerült megjelentetniük a még erős pszichedelikus hatásokat mutató első nagylemezt, akkor is csak az Egyesült Államokban. Addigi menedzserük, Tony Stratton-Smith viszont időközben megalapította a Charisma Recordst, ahová elsőként épp a Van der Graaf Generatort szerződtette le. (Később e kiadó égisze alatt jelent meg a Genesis, Peter Gabriel, az Atomic Rooster, az Audience, Peter Hammill, Steve Hackett és a Lindisfarne számos LP-je. 1984-ben önálló márkaként a Virgin felvásárolta, majd 1992-ben teljesen magába olvasztotta.)
A Charismánál 1969-ben publikált első, kimondhatatlanul hosszú című lemezükön (The Least We Can Do Is Wave To Each Other) már erőteljes progresszív rock hallható, dzsesszes és klasszikus zenei hatásokkal. Ellis kiválásával és a fúvós David Jackson csatlakozásával vált teljessé a Van der Graaf Generator klasszikus felállása, amely a zenekar első, 1972-es feloszlásáig még további két remek progresszívrock-LP-t publikált.
Peter Hammill a következő években több szólólemezt készített, melyeken volt társai vendégként rendre szerepeltek. Végül 1975-ben úgy döntött, mégiscsak legyen Van der Graaf Generator. A következő három évben további négy korongot jelentettek meg ezen a néven, majd 1978-ban ismét feloszlottak. Peter Hammill évtizedekig ismét egyedül folytatta, a 2006-os Singularity már a 29. szólólemeze. 2005-ben azonban - mint már volt róla szó - társaival újraélesztette a Van der Graaf Generatort, amely a 2004-es Present után nemrég Trisector címmel újabb friss anyaggal jelentkezett.
Mint a cím is utal rá, ez már csak trióban - Hammill, Hugh Banton és Guy Evans - készült, de a szaxofonos David Jackson távozása egyáltalán nem gyengítette a csapatot, sőt még egységesebbek és összeszedettebbek lettek, mint korábban. A domináns egyéniség persze továbbra is Hammill, igaz, a dalokat közösen jegyzik, és mindannyian kiélhetik rajta szólisztikus vágyaikat és hajlamaikat. S bár az ortodox Van der Graaf Generator-hívek lehet, hogy ismét fanyalognak az anyag hallatán, a Trisector erős, komplex, kimunkált lemez, s tökéletesen beleillik a zenekar eddigi életművébe.