Törölte az új londoni polgármester a behajtási díj emelését
Ken Livingstone, a brit főváros tanácsának előző vezetője, aki a májusi helyhatósági választásokon szenvedett vereséget tory kihívójától, Boris Johnsontól, februárban jelentette be a nagy fogyasztású magánautók behajtási díjának több mint háromszoros emelését.
A most törölt döntés a kilométerenként 225 grammnál több széndioxidot kibocsátó, valamint a 2001 előtt nyilvántartásba vett, 3 ezer köbcentiméternél nagyobb motorral fölszerelt személyautókra vonatkozott, és október végén lépett volna érvénybe.
Livingstone öt éve honosította meg a világszerte sok fővárosban figyelemmel kísért londoni belvárosi behajtási díjrendszert, amelynek meghirdetett fő célja a zsúfoltság és a légszennyezés csökkentése.
A díj kezdetben napi 5 font (1500 forint) volt, de ezt két éve 8 fontra (2400 forint) emelték, és a díjasított zónát tavaly az eredeti 20 négyzetkilométeres legbelső térségről a kétszeresére növelték.
A díjat minden négy- vagy több kerekű, belső égésű motorral hajtott, nem tömegközlekedési vagy egyéb közszolgálati jármű vezetőjének meg kell fizetnie, ha hétköznap reggel hét és este hat óra között kocsijával átlépi a kijelölt zóna határát. A fizetési kötelezettség nem vonatkozik a hibrid üzemű - elektromos és benzinhajtású - motorral felszerelt autókra, valamint a motorkerékpárokra.
A nagy fogyasztású személyautók díjának 25 fontra emelésével egy időben a kilométerenként 120 grammnál kevesebb széndioxidot kibocsátó autók 100 százalékos kedvezményt - vagyis díjmentességet - kaptak volna.
Johnson azonban kedden az egész módosítást törölte, a díjmentességi indítvánnyal együtt, elsősorban azzal az indokkal, hogy az - a meghirdetett céllal ellentétben - növelte volna a londoni belváros autóforgalmát, mivel naponta többezer, díjmentes kategóriájú személykocsi lepte volna el a belső térségek utcáit.
A döntést kedden üdvözölte a német Porsche autógyár, amely - mivel Livingstone döntése a cég csaknem összes modelljét érintette - korábban pert indított a londoni városháza ellen, diszkriminatívnak nevezve a részleges díjemelést.
Kedvezően ítéltek meg Johnson keddi bejelentését független londoni elemzők is.
A Centre for Economics and Business Research (CEBR) - az egyik legnagyobb, nem befektetési banki jellegű londoni gazdaságelemző intézet - keddi becslése szerint a díjrendszer Livingstone által javasolt módosításával átlagosan napi 4-10 ezerrel több jármű hajtott volna be London belvárosába, mint jelenleg, vagyis a tervezet nem csökkentette, hanem nagy valószínűséggel növelte volna a károsanyag-kibocsátást és a forgalmat London belső kerületeiben.
Johnson nemrégiben kilátásba helyezte azt is, hogy - konzultációs folyamat után - esetleg visszacsökkentik a díjasított övezetet az eredeti, vagyis a két éve végrehajtott kiterjesztés előtti területre.
(MTI)