Az M7-es balatoni szakaszán található kőröshegyi völgyhíd megépítésére vonatkozó döntés műszaki, gazdaságossági, természetvédelmi és településrendezési megalapozottsága nem igazolt, az autópályákra költségbecslés nem készült - állapítja meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a 2007-ben befejezett sztrádaépítésekről készített jelentésében.
Mégsem kellett volna a kőröshegyi völgyhíd?
A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztéséről szóló törvény 2003 és 2007 között 687 kilométer gyorsforgalmi útszakasz megépítését irányozta elő. Ebből összesen 413 kilométert - 60 százalékot - helyeztek forgalomba. A 2007-re tervezett átadások közül egy sem történt meg, az ekkor elkészült autópályák törvénybeli átadási határideje 2006 volt - kezdődik a jelentés.
Az ÁSZ szerint minden autópálya-szakasznál több nyomvonalváltozatot vizsgáltak, azonban nem létezett tulajdonosi, beruházói stratégia a beruházások költségeinek ésszerűsítésére. Az ellenőrzött autópálya-szakaszok megépítése 356 milliárd forintba került, amelyből a dunaújvárosi és a kőröshegyi híd építési költsége megközelíti a 100 milliárdot.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. nem végzett előzetes árkalkulációt a beruházások reális költségére, a tervezőktől sem rendelt a kiviteli tervekhez költségbecslést. A mérnökök által kialakított árak a korábbi kivitelezői árak kockázati felárral növelt összegein alapultak, így nem lehettek a beruházások megalapozott árkalkulációi - állítja a jelentés. A GKM mint a tulajdonosi jogok gyakorlója, nem követelte meg előzetes költségbecslések készítését. Az ÁSZ azt javasolja, hogy a kormány a továbbiakban követelje meg a szakminisztériumtól, hogy a fejlesztési döntéseket megelőzően készüljenek előzetes költségkalkulációk és a határidők megalapozottságát tartalmazó megvalósíthatósági tanulmányok.
A jelentés külön kitér a kőröshegyi völgyhídra. Az ÁSZ szerint megépítésének elkerülése érdekében a parttól 15-20 kilométerre vezetett nyomvonalváltozatokra tervek nem készültek. Még 2000-ben egy szakértői csoport olyan nyomvonalat javasolt, amely elkerülte volna a lakott településeket, tájvédelmi szempontból kedvező volt, és a völgyhíd hosszának felével azonos alagút és híd építésével oldotta volna meg a nyomvonalat.
Az M7-es Zamárdi és Balatonszárszó közötti szakaszának építése a hetvenes évek óta adott apropót tervértekezletek, vitafórumok, nyomvonal-egyeztetések összehívására, perekre és politikai kampánynyilatkozatokra. Ezen át vezet a legnagyobb hazai viaduktnak számító kőröshegyi völgyhíd. A három év alatt 76 milliárd forintért elkészült beruházás szükségességét eddig is sokan vitatják. Egyedül a politikusok nem háboroghatnak: a sztráda nyomvonalát a Fidesz kormányzása idején jelölték ki, megvalósítása pedig a mostani kurzusra esik.