Három, kizárólag magántőkéből megvalósuló mélygarázs építésére ír ki - közbeszerzést nem igénylő - pályázatot július közepéig a XIII. kerület, az összesen nagyjából ezer autót befogadó létesítmények a tervek szerint 2011-re készülhetnek el. A többmilliárdos beruházást jelentő mélygarázsok Budapest szempontjából is fontos csomópontokon, az Angyalföldi út-Róbert Károly körút-Déryné köz, a Tisza utca-Kárpát utca-Pannónia utca által határolt területen, s a Népfürdő utca-Róbert Károly körút találkozásánál épülnek meg - csillapítandó a parkolási gondokat.
Angyalföldi mélygarázstervek
A részletekről Borszéki Gyula alpolgármester lapunknak elmondta, a beruházó magántőkéből megépíti a saját tulajdonába kerülő mélygarázsokat; így az épület és a földterület tulajdonjoga elválik egymástól, utóbbi az önkormányzaté marad. A mélygarázs tulajdonosát a földre használati jog illeti meg, melyet legfeljebb 99 évre ad az önkormányzat. Ezért évi legalább egymillió forintot, összesen tehát minimum 99 milliót kell egy öszszegben kifizetnie a beruházónak. A kerület további bevételre is szert tesz: a földhasználatért cserébe részesül a bevételekből az első 5 évben annak legalább az 5 százalékáig, 5-10 év között már 10, míg a 10. év után már legalább 15 százalékot kap.
Egyetlen mélygarázs esetében engedik meg a térszint feletti, de nem a parkoláshoz kötődő kereskedelmi-szolgáltató funkciót (mint például gumiszerelő-műhely) is magába foglaló építkezést. Ezzel az a célja az önkormányzatnak, hogy az adott létesítmény a Róbert Károly körúti csomóponton egyfajta találkozási hely is legyen.
A kerület egyébként a pályáztatással tudja elérni, hogy a számára legkedvezőbb ajánlatot tevő beruházó valósítsa meg a projektet. A nyertessel kötendő szerződésben fontos garanciákat is kikötnek, biztosítandó a beruházás megvalósulását. Így a kerület fenntartja a szerződéstől való elállás és a kártérítés jogát, valamint jelentős kötbért állapít meg arra az esetre, ha a győztes nem valósítja meg a beruházást, a megállapodástól eltérő módon használja a földterületet vagy ha késne a beruházás.