Monteverditől Eötvös Péterig

A május közepétől augusztus végéig tartó glyndebourne-i fesztivál piros betűs ünnepnek számít a brit operarajongók naptárában. Szerencsés, aki megengedheti magának, hogy megvásárolja a többnyire borsos árú belépőt, miközben a szezon legfelkapottabb előadásaira a protokollvendégeken kívül többnyire csak az operaház baráti körének tagjai válthatnak jegyet.

Az 1934-ben útjára indított eseménysorozatnak két alapvető vonzereje van. Az egyik a varázslatos környezet a sussexi lankákon, a pazar kert és a tágas legelő, ahol a változatlanul szmokingba, de egyre ritkábban hosszú estélyi ruhába öltözött vendégek kortyolgatnak-lakomáznak összecsukható asztaluk mellett, izzadva becipelt műanyag székükön, piknik-kosaraikból és hűtőtáskáikból.


Glyndebourne másik különlegessége, hogy a bemutatókat több hónapos próbák előzik meg, a zenekari árokban általában a rangos Londoni Filharmonikusok vagy az Orchestra of the Age of the Enlightenment, a Felvilágosodás Korának (korhű hangszereken játszó) Zenekara foglal helyet. Az énekeseket pedig a leggondosabban válogatják ki nem a Domingo- vagy Netrebko-kaliberű szupersztárok, hanem a szerepre legalkalmasabbnak látszó már befutott vagy feltörekvő tehetségek közül.

Az idei évad legnagyobb érdeklődéssel kísért bemutatói közé tartozott Monteverdi Poppea megkoronázása című műve. A repertoár egyik szexuálisan túlfűtött darabjával szembeni várakozást csak fokozta, hogy a címszerepet a két évvel ezelőtt ugyanitt a Giulio Cesare-ban kiugrott Danielle de Niese alakította. Az egzotikus amerikai-Srí Lanka-i szépség újabban a glyndebourne-i kúria úrnője is, miután meghódította a tulajdonos-elnök, Gus Christie szívét.

Az idénynek idén kiemelkedő magyar vonatkozása is van. A Mozart iránti elfogultságától függetlenül radikális műsorpolitikájáról ismert intézmény, amely egykor az ifjú Benjamin Brittennek is bizalmat szavazott (így született meg a Lukrécia elrablása), idén első ízben rendelt új operát közép-európai kortárs zeneszerzőtől, Eötvös Pétertől. Mint lapunknak adott nyilatkozatában a zeneszerző elmondta, a felkérést Vlagyimir Jurovszkij művészeti igazgató javaslatára 2004-ben kapta meg, és három évig dolgozott A szerelemről és más démonokról című művén, mely Gabriel García Márquez hasonló című regényére épül. Eötvös régi ismerőse és rajongója a csodálatos akusztikával büszkélkedő udvarháznak, miután 2001-ben hetekig vezényelte itt Janácek Makropoulos-ügy című remekét.

Eötvös Péter, akinek korábbi operái (Három nővér, Angyalok Amerikában stb.) bejárták a világ színpadait, a Salzburgi Ünnepi Játékokról, a Kékszakállú herceg várának karmesteri pultjáról siet négy alkalommal Glyndebourne-ba, hogy részt vehessen a próbákon és az augusztus 10-i premieren. A Nobel-díjas kolumbiai író regényéből az angolul kifogástalanul fogalmazó Hamvai Kornél készítette el a librettót. A komponista elmondása szerint a tizenkét éves és 22 méter hosszú hajkoronával megáldott Sierva Maria de Todos los Angeles tragikus története egy olyan fantáziavilágban játszódik, mely számára is a szokásosnál nagyobb szabadságot biztosított. Eötvös a helyszín sajátosságait - táj, minőségi követelmények, igényes közönség - vette figyelembe, amikor első, szerelemről szóló operájához erős érzelmekre építő muzsikát kreált. A zenének több érdekessége is van. Három különböző zenei kultúrát közvetít, és minden énekesnek lehetősége nyílik villogtatnia hangja szépségét. A szolgák a spanyol befolyás által átalakult egyszerű afrikai motívumokra épülő dallamokban szólalnak meg. A második, elsősorban Sierva Maria számára kialakított hangzás kifejezetten a regény témájához illő, és Eötvös saját világát tükrözi. Végül megkülönböztetett, barokk technikára emlékeztető, de örmény beütést tartalmazó módon szólal meg a katasztrófát előre megjósoló orvos, Abrenuncio. A terem már említett akusztikai adottságát kihasználva Eötvös Péter zenéje "sztereóban" hangzik fel, ugyanis a Jurovszkij által vezényelt zenekart két egyforma fél együttesre osztja.

A glyndebourne-i sikertől függetlenül már két operaház, a vilniusi és a chemnitzi készül A szerelemről és más démonokról bemutatójára.

Eötvös Péter zenéje
Eötvös Péter zenéje "sztereóban" hangzik fel Fo
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.