Csepi szerint nem lesz baj a MÁV Cargo-eladással

Továbbra is bizakodó a MÁV Cargo privatizációs szerződésével kapcsolatban a közlekedési tárca. A versenyhivatal, a vasúti hivatal és a számvevőszék kifogásai között a minisztérium nem talált a cég
értékesítését érdemben befolyásoló észrevételt.

A várt 102,5 milliárd forintos bevételt hozhatja a költségvetésnek a MÁV Cargo privatizációja - állítja Csepi Lajos. A közlekedési tárca szakállamtitkára szerint a társaság értékesítésére kiírt pályázatot lezáró - a korábbi gazdasági minisztérium által megkötött - szerződésben a MÁV nem vállalt túlzott kockázatot, és a költségvetést sem terhelik a bevételt csökkentő számottevő kiadások. Ezen pedig szerinte az Állami Számvevőszék a vasút működéséről szóló és előreláthatólag hamarosan napvilágot látó jelentése, illetve a Gazdasági Versenyhivatal és az időközben megszüntetett Magyar Vasúti Hivatal vezetőinek Miniszterelnöki Hivatalba eljuttatott levele sem változtat érdemben.

Az egyik korábbi tisztségében a magánosítást felügyelő Állami Vagyonügynökséget irányító szakember alaptalan kifogásnak tartja, hogy a MÁV Cargo privatizációja csak azzal zárulhat le, ha a költségvetés 15 milliárd forintos tőkeemelést hajt végre a Győr- Sopron-Ebenfurti Vasútnál. Ilyen - a privatizációs bevételt csökkentő - kötelezettsége a kormányzatnak még akkor sincs, ha e nélkül a GYSEV nem tud a terveiben szereplő mértékű tulajdoni hányadot szerezni a MÁV eladósorba került árufuvarozó vállalatában. A kialkudott vételárat a győztes konzorcium tagjai közösen fizetik. Kizárólag a Rail Cargo Austria (RCA) és a GYSEV megállapodásán múlik, hogy a két cég mennyivel járul hozzá számlája rendezéséhez.

A számvevőknek azzal a megállapításával kapcsolatban, hogy 25 milliárd forinttal csökkentheti a MÁV Cargo-eladásból származó bevételt a cég privatizációs szerződésében szereplő ár-visszatérítési lehetőség, kijelentette: az osztrák-magyar befektetőpáros 2011 januárjában kérheti ugyan a magyarországi vasúti pályahasználat reálérték feletti drágulásának megtérítését, de szerinte rendkívül valószínűtlen, hogy miközben a kormányzat vonzóbbá akarja tenni a vasúti áruszállítást a fuvaroztatók számára, jelentős - 25 milliárd forint visszafizetését indokolttá tevő - mértékben emelje a pályahasználat díját, és ezzel a közúti áruszállítókat hozza versenyelőnybe.

Hozzátette: az ÁSZ hivatalos jelentésének megjelenése után dől majd el, hogy a MÁV Cargo alapításakor az akkori gazdasági tárca vagy a MÁV követett-e el hibákat. Az esetleges tévedések azonban szerinte a vasúti árufuvarozó cég privatizációjának hitelét önmagukban nem ássák alá.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.