A hírek, tényszerű információk közvetítése mellett a közszolgálati média egyik legfontosabb missziója a kultúra közvetítése. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2000 és 2007 között mért adatain alapuló elemzés érdekes adatokkal szolgál a közszolgálati média kultúra-közvetítő szerepéről.
Kulturális közszolgálat
A KSH évről évre vizsgálja hazánk társadalmi, gazdasági, kulturális mutatóit, így a közszolgálati rádió- és televízió-csatornák műsorstruktúráját is. A 2000 és 2007 közötti időszakot tekintve megfigyelhető a műsoridők változása, s ezen belül is a három műsorkategória: a hírek, az irodalom/szórakozás és a zene aránybeli változása.
A közszolgálati rádiók műsoridejét tekintve 2000 és 2006 között a három "kulturális" kategóriaegyüttes, 26 százalékos részarány-emelkedése figyelhető meg. 2007-ben (az MR4 műsoridejével együtt) a teljes közszolgálati rádiós műsoridő 83 százalékát tették ki, ami 10 százalékkal magasabb, mint 2006-ban. Külön figyelmet érdemel az irodalom/szórakoztatás és a zene műsorkategóriák változása. A 2000 és 2006 közötti számok a műsoridők csökkenését mutatják. Ez az irodalmi/szórakoztató műsorok esetében 12,4 százalékos. Tavaly ez a csökkenő tendencia megfordult, az irodalmi/szórakoztató műsorokra fordított műsoridő jelentős, 64,9 százalékos, a zenei műsoridő 31 százalékos emelkedése okán. A fordulat remélhetően jelezheti a közszolgálati rádiók kulturális szerepvállalásának növekedését, hiszen mindkét adat meghaladja a teljes műsoridő átlagos növekedését.
A közszolgálati televíziós műsoridő esetében a kulturális szerepvállalás erősödése szintén érzékelhető. A teljes közszolgálati televíziós műsoridő terjedelme 2000 óta csak kissé változott. 2007-re 8 százalékkal nőtt a műsorszórási órák száma, de ezen belül a kulturális jellegű műsorok közvetítésével töltött órák száma 9 százalékkal emelkedett. Megállapítható, hogy az elmúlt évben felgyorsult az irodalmi/szórakoztató műsorokra fordított műsoridő (12,18 százalékos) és a hírműsorokra fordított (10 százalékos) sugárzási idő növekedése. Ugyanakkor a zenei műsorok műsoridejének 22 százalékos csökkenése különösen negatív. A zenei műsorokra fordított idő csökkenése bizonyára annak is betudható, hogy a "nézhető" élmények tárháza eltér a "csak" hallgatható élményekétől.