Megegyezett a kormány a fuvarozókkal: a magas gázolajár miatt kialkudott intézkedések a költségvetés 7-9 milliárd forintjába kerülnek. A változásokat mindenki megérzi majd, mert a kabinet szűk körben szombaton is szabad utat ad a kamionközlekedésnek.
Szabadabb szombat a kamionosoknak
Hétpontos megállapodást kötöttek a kormánnyal a fuvarozók. A hat szakmai érdekvédelmi szervezet vezetői négy hétig tartó egyezkedés után szerdán írták alá a megállapodást Gyurcsány Ferenc miniszterelnök jelenlétében a Parlamentben. A kormány milliárdokat áldoz a kamionosok tiltakozó akcióinak elkerülésére. A fuvarozók győzelme mégsem teljes: legfontosabb követelésük teljesítését, az üzemanyagok jövedéki adójának visszatérítését a kormány csak feltételekkel vállalta.
Összességében 7-9 milliárd forint a fuvarozók érdekvédelmi szervezeteivel kötött megállapodás ára - jelentette ki a megállapodás aláírását követően Gyurcsány Ferenc. A miniszterelnök szerint az egyezség egyik legfontosabb pontja az elszabadult üzemanyagárak ellentételezését szolgálja, és biztosítja, hogy a szakvállalkozások ne kényszerüljenek továbbhárítani a drágulást.
Mint mondta, a kormány mozgástere kicsi a fuvarozók által kért jövedékiadó-csökkentésben, mindenesetre az általuk használt gázolaj kedvezményes elszámolásának bevezetéséhez az Európai Unió felmentését kérték. Ha Brüsszel jóváhagyná a magyar kérést, akkor a fuvarozók a jelenlegi, literenként 85 forint jövedéki adóból legfeljebb 9,20 forintot igényelhetnek majd vissza. Úgy tudjuk, az ezt szolgáló intézkedések önmagukban 4-4,5 milliárd forint terhet jelenthetnek a költségvetésnek.
A kormány 2009 januárjáig vár az EU döntésére. Ha a válasz elutasító lesz (erre az eddigi brüsszeli nyilatkozatok szerint jó esély van), akkor az adócsökkentés helyett a szakvállalkozások a járműveik után befizetett gépjárműadó egy részét igényelhetik vissza, és az ötezer köbcentiméternél nagyobb motorú gépkocsikra a vagyonszerzési illetéket is mérsékelnék. A visszatérítés a központi költségvetést terhelné, az önkormányzatok kasszáját nem érintené. A kormány azt is vállalta, hogy 2010-től az Európai Unió tagállamaiban alkalmazott minimális jövedéki adót fizetteti a fuvarozókkal (ehhez már nem kell Brüsszel jóváhagyása).
A megállapodás része, hogy a fuvarozók a szakképzési járulék egy részét a munkatársaik C és D kategóriás gépjármű-vezetői engedélyének megszerzését szolgáló képzésekre fordíthatják. A Munkaerő-piaci Alap az idén erre a célra egyszeri 150 millió forintos keretet biztosít.
Döntés született arról is, hogy 2009-re veszteségenyhítési program készül. A mintegy 4,5 milliárd forint költséggel járó program technikai lebonyolításáról július végén kezdődnek a tárgyalások - tudtuk meg Dittel Gábortól, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete, a NIT Hungary ügyvezető főtitkárától. A szakmai érdekvédők eredményeik közé írhatják a hétvégi kamionstop szabályainak rugalmasabbá tételét is. A nemzetközi fuvarokról hazatérő, az eddig szombaton és vasárnap tétlenségre kárhoztatott kamionok a megállapodás szerint a tilalmi időszakban telephelyükig közlekedhetnek.
A kormány azt is vállalta, hogy július végén munkacsoportot állít fel a közlekedési bírságolási rendszer felülvizsgálatára, a jogszabály-módosításokat pedig legkésőbb december 31-ig kezdeményezik. A megállapodás szerint az elektronikus útdíj bevezetésének előkészítésében is kikérik majd a szakmai szervezetek véleményét, és a megtett úttal arányos díjakat alkalmazó rendszerben a gyakori úthasználók kedvezményeket kapnak.
Néhány kérdésben a szerdai aláírás után is tovább folynak majd az egyeztetések. Így például megbeszélések tárgya lesz a 30 napos fizetési határidő jogszabályi meghatározása az ágazatban, a környezetvédelmi célú járműberuházások támogatása, egy speciális - a fuvarpiaci árakat figyelő - monitoring- rendszer bevezetése, az új tehergépkocsik első forgalomba helyezéséről rendelkező szabályok újragondolása, a közlekedési hatósági eljárások díjainak mérséklése.
Mindezért cserébe a fuvarozók békét ígértek: érdekképviseleteik vállalták, hogy a tárgyalt témakörökben egyetlen tiltakozó demonstrációt sem szerveznek és nem is támogatnak. Kivétel a jövedéki adó ügye, amelynek mérséklése érdekében fenntartják a jogot, hogy az EU döntéshozóinak irányuló nemzetközi akciókhoz csatlakozzanak.