A betegszállítók növelnék a kilométerpénzt

A kilométerdíj 25 százalékos emelését szeretnék elérni a betegszállító-vállalkozások, mert - részben az üzemanyag drágulása miatt - kiadásaik drasztikusan nőttek. Az egészségügyi tárca megvizsgálja kérésüket.

Az idén januártól már nem az Országos Mentőszolgálat járművei szállítják azokat a betegeket, akiknek állapota nem igényel szakkíséretet, orvosi felügyelet. Ezeket a feladatokat az év eleje óta - az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral (OEP) szerződött - magánvállalkozások látják el. Jelenleg az országban 91 szervezet 630 autóval szállítja a betegeket kórházi vizsgálatra, szakrendelésre, kezelésre vagy az ellátás után haza, ha ezt a kezelőorvos indokoltnak tartja, s megrendeli. A szállítók a betegekkel megtett kilométerek alapján jutnak bevételhez. Jelenleg 92-100 forint közötti összeget kapnak az OEP-től, kilométerenként. A tarifa azért változhat, mert a betegszállítást úgynevezett zárt kasszából finanszírozzák, azaz csak egy előre meghatározott összeget - az idén 5,6 milliárd forintot - fordíthatnak erre a feladatra. Így az esetszám befolyásolja, mennyi jut a vállalkozásoknak: minél több a szállítás, annál kisebb a kilométerdíj.

A betegszállításra elkülönített összeget, a kilométerdíjat keveslik a betegszállítók. Olyannyira, hogy a Csongrád megyei Nüke Kft. vezetője, Tanács Róbert már megkongatta a vészharangot. Azt mondta: az alulfinanszírozottság miatt "őszre leállhat, összeomolhat a betegszállítási rendszer."

Bíró Ferenc, a Mentők és Beteg-szállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke ugyanakkor azt mondta: valóban alulfinanszírozott a szakma, de vészhelyzetről nincs szó, ráadásul úgy tapasztalják, hogy az egészségügyi tárca is látja a problémát, s partner a megoldáskeresésben. Mint elmondta, a gondokat elsősorban az okozza, hogy az év eleje óta 18 százalékkal drágult a gázolaj. Ez pedig rendkívül súlyosan érintette ezeket a vállalkozásokat, mert a betegszállítók összes kiadásainak úgy negyven százalékát az üzemanyagköltség teszi ki. Tovább növeli kiadásaikat az, hogy az év eleje óta éjjel-nappal működő megyei irányító központokat kellett létrehozniuk, s egy rendelet kötelezi a betegszállításban dolgozókat alapképzésre, majd évenkénti továbbképzésre.

- A legjobb esetben is csak önköltségi áron dolgozunk - mondta érdeklődésünkre Parti István, a három kisbuszt működtető nagykanizsai Segítő Betegszállító Kft. vezetője. - Egy száz kilométeres útért például jó esetben tízezer forintot kapunk az OEP-től. Ennek az összegnek ma már majd a fele elmegy üzemanyagra. A fennmaradó öt-hatezer forintból kellene kigazdálkodni a sofőr és a betegkísérő bérét, a kocsi amortizációját, a biztosítást, az adókat, a szervizköltségeket és még némi nyereséget is.

Reményi Tibor, a veszprémi Szent Kristóf 2003 Kft. képviselője, a betegszállító cégek egyesületének közép-dunántúli vezetője úgy fogalmazott: csupán a költségeik fedezésére is 27-30 forinttal kellene emelni a kilométerpénzt, de még akkor sem jutna egy fillér sem fejlesztésekre, új autók vásárlására. Hozzátette: a jelenlegi finanszírozási válság azokat érinti a legsúlyosabban, akik a betegszállításon kívül más egészségügyi szolgáltatást nem végeznek.

Bíró Ferenc MBOE-elnök azt mondta: kiadásaik növekedése miatt azt szeretnék elérni, hogy a minisztérium emelje a kilométerdíjat a jelenlegi 100 forintról 127 forintra. Erről már tárgyalásokat kezdtek a tárcával, és úgy látják, van remény a megegyezésre. Bíró Ferenc megjegyezte: nemcsak a kilométerdíjat, hanem a forráselosztás módját is megváltoztatnák. A rendszer ugyanis sok esetben aránytalanságokat okoz. Példaként azt említette az elnök: a zsúfolt nagyvárosokban gyakoriak a dugók, így több időbe, több pénzbe kerül tíz kilométert megtenni, mint országúton, ám a tarifa mindkét esetben ugyanannyi. Hasonló aránytalanságokhoz vezet az is, hogy nincs eltérés a fekvő és az ülő betegek szállításának finanszírozásában, holott az előbbi feladat költségesebb. Ezért azt szeretné az MBOE, hogy hozzanak létre a tárcával közösen egy szakbizottságot.

Az Egészségügyi Minisztérium lapunkhoz eljuttatott közleményében emlékeztet arra, hogy február végén épp az érintett szervezetek kérésére emelték meg a betegszállítási kassza összegét 1,3 milliárd forinttal. Ettől függetlenül folytatják az egyeztetéseket, és megvizsgálják az MBOE által javasolt 127 forintos kilométerdíj "indokoltságát" valamint azt, hogy a szakmai tovább-képzések költségei biztosíthatóak-e az Új Magyarország fejlesztési terv pályázatain. Nem látják akadályát annak sem, hogy felülvizsgálják a forráselosztás rendszerét.

A megkérdezett betegszállítók egyöntetűen állították: súlyos helyzet alakulhat ki, ha a kilométerdíjak ügyében nem lesz egyezség az MBOE és a tárca között. Abban is teljes az egyetértés közöttük: a finanszírozási nehézségek ellenére sem kell aggódniuk a betegeknek. Nemcsak a kétségkívül meglévő elkötelezettségük miatt, hanem azért is, mert sok vállalkozás a kocsikra felvett hitelek miatt csak óriási veszteséggel tudna kiszállni a betegszállításból.

Magánmentők dugóban (képünk a 2006-os választási kampány alatt készült)
Magánmentők dugóban (képünk a 2006-os választási kampány alatt készült)
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.