Az amerikaiak tavaly minden eddiginél többet, 306,4 milliárd dollárt adtak jótékonysági célokra. A Giving USA alapítvány számára - az Indianai Egyetem Filantrópia Központja által - összeállított jelentés szerint összefüggés van a gazdaság állapota és az adakozási kedv között: 2007 második felében már tapasztalható volt, hogy csökken az amerikai gazdaság, és ezzel a felajánlások növekedési üteme is.
Adományeső hullott Amerikában
Ezért a szakemberek a 300 milliárd dolláros "álomhatár" áttörése ellenére sem felhőtlenül boldogok. Attól tartanak, hogy az idei jótékonysági adatokon meglátszik majd a kedvezőtlen gazdasági helyzet.
- Most sok a gazdasági és politikai bizonytalanság, de az emberek nem szeretik a bizonytalanságot - nyilatkozta a Wall Street Journalnak a Filantrópia Központ igazgatója. Patrik Rooney szerint a bizonytalanság a befektetés és a jótékonyság ellensége.
Az adományok háromnegyede magánszemélyektől érkezett, az alapítványok és a cégek fele-fele arányban osztoztak a maradékon. Az utóbbi években annyira megnőtt a jótékonysági kedv, hogy az adományozás körül valóságos iparág alakult ki. Nagy pénzügyi befektető cégek jótékonysági betétszámlákat ajánlanak ügyfeleiknek, civil szervezetek tucatjai adnak tanácsokat, hogy melyek az adományokat leghatékonyabban felhasználó szervezetek.
A felajánlók motívumai közt az adakozással járó személyes jó érzés, illetve a társadalmi elismerés dominál. A legtöbbet, 102,3 milliárd dollárt az egyházi szervezetek kapták, a második az oktatás (43,3 milliárd), a harmadik a humánszolgáltatás (29,6 milliárd), a negyedik az egészségügy (23,1 milliárd), az ötödik a kultúra és a művészet (13,7 milliárd).