A zene Miskolcot épít

Nem áruvédjegyként használja Bartók nevét a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál. Az utóbbi évek olasz és francia zenedrámái után most, a magyar zeneköltő néhány műve mellett, a szomszédos szláv népek zenéje felé fordította a figyelmet. Bartók szellemében.

Föllépett a többi között a moszkvai Bolsoj önálló táncszínház Csajkovszkij A hattyúk tava című klasszikus balettjével, a pozsonyi Szlovák Nemzeti Színház az Anyeginnel, a kassai társulat balettel és operával (Prokofjev Rómeó és Júlia, Dvorák Ruszalka). Az elmúlt hét végén pedig a moszkvai Helikon Színház vendégjátékában szólalt meg két híres dalmű: Muszorgszkij Borisz Godunovja és Sosztakovics Kisvárosi Lady Macbethje.

Mindez persze korántsem a "föle" az eseményeknek, hiszen olyan csemegék is voltak, mint például az örökifjú Jevgenyij Nyesztyerenko nagy sikerű áriaestje vagy Polgár László pazar föllépése megrázó Muszorgszkij-haláldalokkal, és sorolhatnánk. A miskolci fesztivál találó jelmondata: "a zene várost épít" - valóban azt épít, évről évre szebb és élhetőbb lesz a város - nagyobb léptékben is kiterjeszthető: "a zene barátságot épít". Az operaénekes-fesztiváligazgató Bátor Tamás említi, dacára az átmenetileg hűvösebbre fordult magyar-szlovák politikai viszonynak, mind a pozsonyi, mind a kassai társulatok nagy örömmel jöttek, és még nagyobb örömmel nyugtázták az itteni szívélyes fogadtatást. Egyedül a kijeviek maradtak otthon (eredetileg velük került volna színre A hattyúk tava), de csupán azért, mert nem tudták időre ideszállítani a díszleteket. Bővültek a fesztivál hazai kapcsolatai is: szerződéses formában először vendégeskedett a miskolci fesztiválon a budapesti Operaház. Janacek Jenufájában a Párizsban élő német Anja Silja énekelte magával rgadóan Marton Éva szerepét. (A magyar művésznő nem tudta vállalni az előadást a zeneakadémiai vizsgáztatás miatt.)

Az előadások stílusában, felfogásában voltak különbségek, olykor jelentősek is - több ízlésréteg igényeire figyelnek. A fesztiváligazgató igazolta föltételezésünket, hogy a filmrendezőként ismert Troska filmes elemeket is használó, de hagyományos Ruszalka-felfogásával szemben mégis Bertman modern Borisz Godunovját és Kisvárosi Lady Macbethjét érzi közelebb állónak a fesztivál művészi koncepciójához.

Jövőre Bartók+Bécs címmel rendezik az eseményt Haydn, Beethoven, Mozart és több Bartók-kortárs műveiből.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.