Villamosvonalait fejleszti a főváros - ha az Unió is úgy akarja

Mintegy 44 milliárd forintból újítaná fel és hosszabbítaná meg Budapest az 1-es  és 3-as villamos nyomvonalát, és új szerelvényeket is vásárolna, ha  az unió támogatja a főváros pályázatát - közölte Demszky Gábor  (SZDSZ) főpolgármester pénteken sajtótájékoztatón.


Az unió a költségek több mint 70 százalékát, 33 milliárd forintot biztosítana a fejlesztéshez, melynek keretében az 1-es  villamos nyomvonalát a Lágymányosi hídon keresztül átvezetnék  Budára, a 3-as vonal pedig elérné a ráckevei HÉV-et - mondta Demszky  Gábor.

Az uniós pályázat benyújtásáról a jövő héten dönt a Fővárosi  Közgyűlés.

Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes a projekt  részleteiről szólva elmondta, hogy 2011-re az 1-es villamos pályája  1 kilométerrel, a 3-as vonala 720 méterrel hosszabbodik meg. A már  meglévő vonalakat teljesen rekonstruálják, öt új megállót építenek,  55-öt felújítanak és 16 új szerelvényt szereznek be a tervek  szerint. Ezek közül hét az 1-es, kilenc pedig a 3-as vonalán járna.

A Bécsi út és a Lágymányosi híd között közlekedő 1-es villamos  két új megállót kap; a Nádorkerti útnál és a Budafoki útnál is  megállhat majd a szerelvény, egy későbbi fejlesztés során az Etele  térig szeretnék a vonalat meghosszabbítani. Demszky Gábor ezzel  kapcsolatban kiemelte, hogy az Infopark és az egyetemváros  közlekedése ezzel nagyban javul, illetve az ide költöző Európai  Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) tömegközlekedési igénye is  kiszolgálható lesz.

A 3-as villamos, amely jelenleg a Mexikói út és a Határ út  között közlekedik, a felújítást követően eléri a ráckevei HÉV  vonalát Pesterzsébet felső állomásnál, ezzel új intermodális központ  jöhet létre.
Demszky Gábor a pályázattal kapcsolatban azt mondta: az unió a  regionális, kötött pályás vonalak fejlesztését támogatja, de nagy  esély van arra, hogy az 1-es vonalat - többek között annak hossza  miatt - regionálissá minősítik, a főváros pedig továbbra is erős  lobbitevékenységet folytat az uniónál a pályázati pénzek  elnyeréséért. Rámutatott arra, hogy a közösség többnyire csak a  kötött pályás közlekedésre ad támogatást, "buszbeszerzésre nem". A  tervek szerint az 1-es vonalára 54 méteres Combinókat, a 3-as  vonalára 33 méter hosszú villamosokat szereznének be.

Hagyó Miklós kiemelte, hogy a két vonal fejlesztése hét kerület  négyszázezer lakóját érinti. Számításaik szerint az 1-es villamost  naponta százezren, a 3-ast ötvenezren használják majd a  rekonstrukció után. Tájékoztatása szerint minden negyedik új  villamos akadálymentesített lesz, ennek köszönhetően 20 percenként  követhetik egymást az alacsonypadlós változatok.

A projektet csütörtökön nyújtják be a kormány elé, ezután  Brüsszel fog dönteni a támogatás odaítéléséről.
Demszky Gábor a sajtótájékoztatón az M0-ás építésével  kapcsolatban bírálta "a Fidesz független frakcióvezetőjét", akinek  szerinte - mint a III. kerület korábbi polgármesterének - súlyos  felelőssége van abban, hogy az elmúlt évtizedben nem született megállapodás a körgyűrű nyomvonaláról.

(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.