Befürdött a Lidllel a Basic

Alaposan befürdött a Lidllel a Basic: a feltörekvő német bioszupermarket-lánc nagyra törő tervei – miszerint a diszkont-hálózattal szövetkezve évente 25-50 új bio-boltot nyitnak, s így hamarosan piacvezetőkké rukkolnak elő - csúfosan megbuktak. Elsősorban azért, mert a Basic-vásárlók tömegesen hátat fordítottak addigi kedvenc üzletüknek, jelezve: nem kérnek a Lidlből.

Tavaly 3,3 milliárd euró értékben loptak árukat a német kiskereskedelmi egységekből, a bolti lopások kétharmadát a vevők, egyharmadát a dolgozók követték el - derült ki a kiskereskedelemre szakosodott kölni kutatóintézet, az EHI felméréséből. Az EHI szerint a bolti szarkák ellen a videó-megfigyelés a leghatékonyabb módszer, a kamerák jobban és olcsóbban dolgoznak, mint az áruházi detektívek. Németországban a rejtett kamerás megfigyelés azt követően került a bírálatok kereszttüzébe, hogy a Lidlről kiderült: a diszkontlánc által felbérelt magándetektívek rejtett kamerákkal egészen a WC-ig követték a dolgozókat, titokban feljegyzéseket készítettek az alkalmazottak viselkedéséről.

A tíz évvel ezelőtt alapított müncheni székhelyű cégnél nem ilyen jubileumi születésnapi partit képzeltek el. Miközben Németországban a hazai termelők képtelenek lépést tartani a növekvő kereslettel, s a szaporodó bio-boltok egyre több import bio-terméket forgalmaznak, a Basic – költségcsökkentési okokból – állásokat épít le, a beszállítókkal pedig meghosszabbított fizetési határidőkről tárgyal. Josef Spanruft, az egyik alapító- résztulajdonos szerint a tavalyi 91 millió eurós árbevétel elmaradt a tervektől.

Tavaly nyáron a Basicet irányító Spanrunftot még más hangulat jellemezte. Jó egy évvel ezelőtt derült ki, hogy a Schwarz csoporthoz tartozó Lidl nagy titokban megvette a müncheniek részvényeinek 23 százalékát, sőt, egy baráti átvételi ajánlatot is letett az asztalra. A Lidl azonban – finoman szólva – tüske a bio-boltok közönségének szemében: a beszállítói árakat kegyetlenül lenyomó, a szakszervezetek alapítását akadályozó, s dolgozóit rejtett videó-kamerákkal „kikémleltető” cég filozófiája szöges ellentétben áll a bio-élelmiszereket vásárlók életfelfogásával és társadalomképével.

A vevők mellett a Basic beszállítói is bojkottot hirdettek. A közvélemény nyomására a Lidl kénytelen volt kihátrálni, s eladni egy svájci holdingnak a megszerzett részvényeket. A Basic egyik társalapítójának és pénzügyi igazgatójának, a Lidl érkezése felett bábáskodó Johann Priemeiernek vennie kellett a kalapját. Méghozzá úgy, hogy a 22 százalékos tulajdonrészt birtokló Priemeiert nemcsak kitiltották a Basic központjából, hanem kártérítési keresetet is indítottak ellene. A vitát nemrég zárták le.

Spanrunft szerint az élelmiszerek árának jelentős növekedése a bio-piacra is kihat, sokan meggondolják, hogy megvegyék a hagyományosnál 15-30 százalékkal drágább „természetes” termékeket. A Basic-főnök e fogyasztói visszafogottsággal magyarázta, hogy miért csökkentik üzleteik területét, szűkítik a kínálatot, s miért nem nyitnak az idén újabb boltokat.

Ágazati szereplők, valamint piaci elemzők teljesen másként látják a dolgokat. A bio-boltok a 82 millió lakosú Németországban tavaly 5,3 milliárd eurós árbevételt könyvelhettek el, ez 15 százalékos növekedést jelent az előző esztendőhöz képest. Az Ifo gazdaságkutató-intézet annyira optimista, hogy 2008-ban akár húsz százalékos bevétel-növekedést is elképzelhetőnek nevezett.

Berlin


Basic biobolt
Basic biobolt
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.