Befürdött a Lidllel a Basic
A tíz évvel ezelőtt alapított müncheni székhelyű cégnél nem ilyen jubileumi születésnapi partit képzeltek el. Miközben Németországban a hazai termelők képtelenek lépést tartani a növekvő kereslettel, s a szaporodó bio-boltok egyre több import bio-terméket forgalmaznak, a Basic – költségcsökkentési okokból – állásokat épít le, a beszállítókkal pedig meghosszabbított fizetési határidőkről tárgyal. Josef Spanruft, az egyik alapító- résztulajdonos szerint a tavalyi 91 millió eurós árbevétel elmaradt a tervektől.
Tavaly nyáron a Basicet irányító Spanrunftot még más hangulat jellemezte. Jó egy évvel ezelőtt derült ki, hogy a Schwarz csoporthoz tartozó Lidl nagy titokban megvette a müncheniek részvényeinek 23 százalékát, sőt, egy baráti átvételi ajánlatot is letett az asztalra. A Lidl azonban – finoman szólva – tüske a bio-boltok közönségének szemében: a beszállítói árakat kegyetlenül lenyomó, a szakszervezetek alapítását akadályozó, s dolgozóit rejtett videó-kamerákkal „kikémleltető” cég filozófiája szöges ellentétben áll a bio-élelmiszereket vásárlók életfelfogásával és társadalomképével.
A vevők mellett a Basic beszállítói is bojkottot hirdettek. A közvélemény nyomására a Lidl kénytelen volt kihátrálni, s eladni egy svájci holdingnak a megszerzett részvényeket. A Basic egyik társalapítójának és pénzügyi igazgatójának, a Lidl érkezése felett bábáskodó Johann Priemeiernek vennie kellett a kalapját. Méghozzá úgy, hogy a 22 százalékos tulajdonrészt birtokló Priemeiert nemcsak kitiltották a Basic központjából, hanem kártérítési keresetet is indítottak ellene. A vitát nemrég zárták le.
Spanrunft szerint az élelmiszerek árának jelentős növekedése a bio-piacra is kihat, sokan meggondolják, hogy megvegyék a hagyományosnál 15-30 százalékkal drágább „természetes” termékeket. A Basic-főnök e fogyasztói visszafogottsággal magyarázta, hogy miért csökkentik üzleteik területét, szűkítik a kínálatot, s miért nem nyitnak az idén újabb boltokat.
Ágazati szereplők, valamint piaci elemzők teljesen másként látják a dolgokat. A bio-boltok a 82 millió lakosú Németországban tavaly 5,3 milliárd eurós árbevételt könyvelhettek el, ez 15 százalékos növekedést jelent az előző esztendőhöz képest. Az Ifo gazdaságkutató-intézet annyira optimista, hogy 2008-ban akár húsz százalékos bevétel-növekedést is elképzelhetőnek nevezett.
Berlin