Hordót kapnak a szónokok a Városligetben

Ősszel nyílhat meg a Városligetben a londoni Hyde Parkban lévő Speakers' Corner budapesti mása, a Szónokok Hordója. A liget Stefánia út és Ajtósi Dürer sornál lévő sarkán szónoki emelvényt építenek, ahol bárki bármeddig bármiről beszélhet, vagyis külön bejelentés nélkül élhet a szólásszabadság jogával. Az ötlet Bojár Iván András (SZDSZ) városarculati tanácsnoktól származik, a javaslatra tegnap bólintott rá a főpolgármesteri kabinet.

Az ötletgazda lapunknak azt mondta: 30 millió forintba kerül, hogy a helyszínt - amely a Stefánia út ligeti folytatása volt eredetileg, mára viszont csak elhanyagolt aszfaltos terület - rendbe tegyék. A Szónokok Hordója technikai feltételeit a parkot amúgy is gondozó Fővárosi Kertészeti Zrt. biztosítja. A szónokok fellépését - amennyiben olyan sokan jelentkeznének, hogy valamilyen sorrendet kellene kialakítani - egy civil szervezet, a Podmaniczky Páholy vállalta.

Hasonló nyilvános szónoki emelvényt alakítottak ki a legismertebb londonin kívül többek között Amszterdamban, Prágában, Szingapúrban, Torontóban, valamint az idén Varsóban is. A budapesti helyszínre azért esett a választás, mert történelmileg semleges, jól megközelíthető, a szónoklatok nem zavarják a környékbelieket, és nem lesz dugó akkor sem, ha tömegek akarják meghallgatni az éppen elhangzó szónoklatot.

A budapesti Szónokok Hordója emelvényén az alkotmány szólásszabadságról rendelkező cikkelyét lehet majd olvasni, valamint kifüggesztik a szónoklás játékszabályait is. Bojár Iván András szerint ezek odáig terjednek, ahonnan a szólásszabadságot már a törvény szabályozza, vagyis csak élni lehet ezzel az alkotmányos alapjoggal, visszaélni nem.

Jövő januártól várhatóan a Hungária körgyűrűről is kitiltja a főváros a kamionokat. Ez is része az idén már többször szigorított, új budapesti behajtási rendnek, amelyről több lépcsőben hozhat döntést a Fővárosi Közgyűlés. Nyáry Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója szerint az M0-ás körgyűrű keleti szektora és északi Duna-hídjának idei elkészülte után az egész fővárosra bevezetik a 12 tonnás korlátozást, magyarán az ennél nehezebb járművek - néhány ipari tranzitútvonalat kivéve - teljesen kitilthatók a városból.

Mint arról lapunk korábban beszámolt, januártól a behajtási díjakat emelték a korábban 18 éven keresztül változatlan tarifák nyolcszorosára-tízszeresére, márciustól pedig bevezették azt a tilalmat, hogy a 12 tonnásnál nehezebb járművek az egész város területére csak engedéllyel hajthatnak be, de a fontosabb tranzitútvonalakat - például az autópályák bevezető szakaszait és a Hungária körgyűrűt - ingyen használhatták. (A szigorítás ellen tiltakoztak a fuvarozók, amelyek forgalomlassító demonstrációt is szerveztek.) A közigazgatási hivatal ennek nyomán törvényességi észrevételt tett, mondván, a fővárosnak csak a korlátozásra van jogalapja, a pénzszedésre nem. Ez utóbbi elől is elhárult azonban az akadály egy nemrégiben született, gazdasági minisztériumi rendeletnek köszönhetően.

Budapest új teherforgalmi stratégiájának alapelveit tegnap hagyta jóvá a főpolgármesteri kabinet. Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes szerint július közepéig a kerületekkel, a civilekkel és az érdekvédelmi szervezetekkel egyeztetnek, a stratégiáról pedig októberben dönthet a Fővárosi Közgyűlés.

Három év múlva mehet villamos a Lágymányosi hídon

Jövőre kezdődhet Budapest két legfontosabb villamosvonalának a meghosszabbítása. A főpolgármesteri kabinet által meghallgatott tájékoztató szerint az 1-es villamost átvezetik a Budafoki útig, a 3-as villamost pedig a Gubacsi úttól Pesterzsébet-felső HÉV-állomásig. Felújítják a meglévő villamossíneket, és új járműveket is vásárolnak, a teljes fejlesztés 44 milliárd forintba kerül. Nyáry Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója lapunknak azt mondta: a fejlesztés költségeinek 77 százalékát uniós pénzből remélik, a főváros a hónap végéig nyújtja be a pályázatát. A naponta összesen 150 ezer utast szállító két villamosvonal meghosszabbítása 2009-ben kezdődhet, és két évre rá fejeződhet be.

Mint arról többször beszámoltunk, az 1-es villamos budai átvezetését már több mint egy évtizede tervezik. Az 1995-ben átadott Lágymányosi híd közepén az átkelő megépítésekor ki is hagyták a helyet a majdani villamospályának, azóta azonban ez tönkrement, gyakorlatig újból meg kell építeni. Mind az 1-es, mind a 3-as villamos vonalát csupán két-két megállóval hosszabbítják meg, a beruházás azért kerül mégis 44 milliárd forintba, mert a pénzből egy füst alatt helyreállítják a Róbert Károly körúti és a Hungária körúti, majdnem három évtizede épült és azóta alaposan elhasználódott síneket is. A főváros szakbizottságaiban korábban vitát okozott, és kritizálta a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület is, amiért a villamost csak a Budafoki útig vezetik el, ahol nincs jelentősebb átszállási kapcsolat.

Látványterv a londoni mintára tervezett Szónokok Hordójáról, ahol bárki, bármeddig, bármiről beszélhet majd
Látványterv a londoni mintára tervezett Szónokok Hordójáról, ahol bárki, bármeddig, bármiről beszélhet majd
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.