Megállapodhat a kormány a fuvarozókkal

Ötmilliárd forintos csomagot kapnak a költségvetéstől a fuvarozók - tudta meg lapunk. A szakmai szervezetek és a kormány képviselői előreláthatólag kedden a Parlamentben írják alá megállapodásukat.

Rosszul kezdődik a szezonnyitás a közúti fuvarozóknak: a kamionok a hét végén még kénytelenek lesznek az országhatáron vesztegelni. Egy hét múlva viszont a magyarországi telephellyel rendelkező tehergépkocsik valószínűleg már a hét végi forgalomkorlátozás ideje alatt is hazatérhetnek majd. A többi között erre is módot adhat a fuvarozók versenyképességének megőrzéséről tárgyaló érdekvédelmi szervezetek és a kormány között körvonalazódó megállapodás.

Nemzetközi olajcsata

Spanyolországban tovább folytatódott az üzemanyagok és az élelmiszerek árának emelése ellen három napja kezdett tiltakozássorozat, amelyet a kamionosok és a farmerek közösen indítottak. A spanyol kamionosok tegnap elutasították a kormány javaslatát, miközben - a velük együtt sztrájkoló - portugál kollégáik megegyeztek saját kabinetjükkel. A megállapodás a kormányzattal több adóügyi és munkaügyi szabályozásra is kitér, a jelentések szerint a kamionosok például csökkentett útdíjat fizethetnek az éjszakai áruszállításnál.

A már elkészült tervezet a költségvetésnek mintegy ötmilliárd forintjába kerül. Ebből a legnagyobb, hozzávetőleg négymilliárd forintos tétel az lesz, hogy a kormány a jövőben kedvezményt adna a nehéz-tehergépjárművek gépjárműadójából. Alkudozás már csak arról folyik, hogy a kamionosoknak pontosan mennyit engedjenek el az adóból. A kormányzati javaslatok harminc, a szakmai szervezetek kérése negyven százalékról szól. Valószínű azonban, hogy 30-35 százalék adókedvezménnyel mindkét fél elégedett lesz.

Úgy tudjuk, a megállapodást Gyurcsány Ferenc miniszterelnök jelenlétében kedd délután írnák alá a Parlamentben. Ekkor kerülhet pont arra az egyezségre is, hogy a szakképzési járulékot fizető fuvarozó vállalkozások a C és D kategóriás jogosítványok megszerzését szolgáló képzésekre visszatarthatják majd a járulék egy részét. Más kérdés, hogy a Szociális és Munkaügyi Minisztérium ódzkodott a hosszú távú kötelezettségvállalástól ebben a kérdésben. Ami érthető, hiszen ha fenntartások nélkül enged a fuvarozói kérésnek, a képzési alapot végveszélybe sodorhatnák a más ágazatokból érkező hasonló követelések.

A fuvarozók győzelme ettől függetlenül nem teljes: legfontosabb kérésük, a kereskedelmi céllal felhasznált gázolaj jövedéki adójára vonatkozó speciális szabályok bevezetése, a hírek szerint nem szerepelhet a keddi megállapodásban. Így a szakvállalkozások képviselői úgy írnak majd alá, hogy a kamionok által elfüstölt gázolaj jövedéki adójának visszatérítését továbbra sem kérhetik majd. Be kell érniük azzal, hogy a kormány a lépésre módot adó derogációt már megkérte Brüsszeltől.

Más kérdés, hogy valószínűnek látszik: a kérést végül elutasítják. A többi között feltehetően éppen azért, mert az unió tagállamai a magas üzemanyagárak miatt tiltakozó közúti fuvarozók demonstrációitól hangos.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.