Az APEH és a rendőrség segítségét kéri a VPOP a szlovák rendszámmal jogosulatlanul közlekedő autósok kiszűrésére. Augusztusban kezdődik a hajtóvadászat.
Az APEH is beindul a szlovák rendszámra?
A feketegazdaság kifehérítésének keretében a kormány keresi azokat a jogi megoldásokat, amelyekkel csökkenthetné a Magyarországon szlovák rendszámmal közlekedő magyar tulajdonú autók számát - jelentette be Kondorosi Ferenc, az Új rend és szabadság kormánybiztosa. Nagy János, a VPOP vezetője szerint: akik nem élnek "életvitelszerűen" Szlovákiában (azaz az év 365 napjából nem töltenek ott legalább 183-at), mégis szlovák rendszámú autóval közlekednek: adócsalók.
A vámőrség adatai szerint 1902 magyar magánszemélynek van bejelentett szlovákiai tartózkodási helye és 3500 cégnek telephelye. Ezek többségéről a hatóságok azt feltételezik, hogy csak papíron léteznek, hogy ott olcsóban vehessenek autót.
Szlovákiában nemcsak hogy alacsonyabb az általános adószint az itthoninál, de regisztrációs adó sincs. Közép- és felső kategóriás autók esetében milliós megtakarítást jelenthet, ha a határ túloldalán veszik meg. A magyar költségvetés autónként több százezer, akár néhány millió forinttól is eleshet.
A közelmúltban a VPOP felkérte a szlovák vámhatóságot, tisztázza, hány magánszemélynek vagy cégnek van Szlovákiában forgalomba helyezett autója és összesen mennyi? Várhatóan augusztusra készül el a vizsgálati jelentés, és akkor kezdődik a hajtóvadászat is. A Népszabadság értesülése szerint a vámőrség az APEH-től és a rendőrségtől is segítséget kér a művelethez.
Augusztustól a rendőrjárőrök és a vámőrség mobil ellenőrző egységei folyamatosan igazoltatják majd a magyar utakon közlekedő szlovák rendszámú autók sofőrjeit. Adataikat később összevetik a szlovák vámigazgatástól kapott információkkal. Akiről kiderül, hogy Szlovákiában van a cégének a telephelye, vagy mint magánszemélynek ideiglenes lakhelye van ott, felkészülhet rá, hogy hamarosan vám- vagy adóellenőrök keresik fel, s igazolnia kell, hogy "életvitelszerűen" Szlovákiában él.
A hatályos szabályok szerint magyar állampolgár legfeljebb 30 napig autózhat Magyarországon külföldi rendszámú autóval, kivéve, ha az év legalább felét külföldön tölti. Harminc nap elteltével honosíttatni kell a járművet, s be kell fizetni utána a regisztrációs adót.
A vámőrségen belül megoszlanak a vélemények, hogy a hajtóvadászat kifizetődő lesz-e. Azt a Népszabadságnak névtelenül nyilatkozó pénzügyőrök elismerték, hogy az augusztustól induló ellenőrzéseken vélhetően döntően azok a "balekok véreznek majd el", akik a határ mindkét oldalán virágzó közvetítő-ügyintéző cégeken keresztül intéztek maguknak fiktív szlovákiai címet az ott vásárolt autójukhoz, azonban itt élnek és Magyarországon is adóznak.
Egyelőre arról is megoszlanak a vélemények, hogy érdemes-e adócsalónak kikiáltani az összes nem Szlovákiában adózó, nem ott élő, de szlovák rendszámú autóval közlekedő magyart, vagy elégedjen-e meg az állam azzal, hogy utólag behajtja tőlük a regisztrációs adót, és felszerelteti a magyar rendszámot? Mert ha csak néhány százan akadnak is fenn a rostán, ennyi adócsalás miatt indítandó nyomozás az amúgy is súlyos létszámgondokkal küzdő adónyomozókat más fontos, egyenként is milliárdos kárértékű ügyektől vonná el.