Metro a Metróval szemben

A Metro szóvédjegy az áruházlánc kizárólagos tulajdona, ezért az ingyenes lapok nem használhatják ezt az elnevezést - mondja ki egy jogerős magyar bírósági ítélet. Immár a két nemzetközi nagyvállalat alkujától függ, mi lesz az újság neve.

Néhány héten belül lezárulhat a Metro áruház kontra Metro újság közötti névvita, bár az időközben nemzetközivé vált egyezkedés kimeneteléről az ingyenes lap hazai kiadójának vezetője egyelőre nem tudott nyilatkozni. Hivatal Péter, az MTG Metro Gratis Kft. vezérigazgatója mindazonáltal azt reméli, hogy a naponta 330 ezer példányban megjelenő ingyenes hírújság címét és logóját, ha kisebb módosítások árán is, de megőrizhetik.

A védjegybitorlás miatt az áruházlánc által kezdeményezett perben már három ítélet született. Első fokon a Fővárosi Bíróság a Metro Internacional DL AG és a Metro Kereskedelmi Kft. keresetét még megalapozatlannak minősítette, mondván, a Metro-logóval megjelenő áruházi prospektusok - amelyekre hivatkozva az újság elmarasztalását kérték - nem minősülnek sajtóterméknek, de egyébként sem téveszthetők össze a napilappal. A Fővárosi Ítélőtábla néhány hónappal később ezt felülbírálta, és kimondta: az újság nem használhatja többé a Metro szóvédjegyet. A tábla szerint az ügy érdemét tekintve közömbös, hogy az áruház által kiadott reklámfüzetek és az ingyenes hírújságok nem téveszthetők össze, s az is, hogy a logók különböznek egymástól. Ugyanakkor az elsőfokú bíróságot utasították arra, hogy vizsgálja meg a felperesek kérelmét a jogosulatlan védjegyhasználat miatti gazdagodásra vonatkozóan. Vagyis: állapítsa meg, hogy a korábban bevezetett név elorzása révén a lap jutott-e gazdasági előnyhöz, mert ha igen, a haszon egy részére a védjegytulajdonos igényt tarthat.

Legvégül 2006 decemberében a Legfelsőbb Bíróság megerősítette a tábla döntését. A kártérítési per azóta is folyik, az újság pedig változatlan címmel működik tovább.

Az áruházlánc hazai tagjától próbáltuk megtudni, hogy igyekeztek-e érvényt szerezni az ítéletnek, ám csak annyit közöltek, hogy az ügy nincs lezárva. Bírósági források szerint kérhettek volna végrehajtást, és ha az alperes nem hajlandó a jogkövető magatartásra, minden egyes napon legalább tízezer forint bírságra számíthatott volna, ráadásul a büntetési tétel havonta megkétszereződik. Ezt azonban nyilván nem kezdeményezték.

A jogvita túlnőtt a két magyarországi vállalkozáson - adta meg az intézkedés elmaradásának okát Hivatal Péter. Miután több országban is folyt hasonló védjegybitorlási per, és nem mindenütt ugyanazzal az eredménnyel zárult, a két nagyvállalat úgy döntött, hogy peren kívüli egyezséget keres. Az áruházlánc és az ingyenes lapkiadó társaság számos helyen egymás mellett van jelen a piacon. A luxembourgi székhellyel működő Metro-lapcsoport ingyenes újságjai 23 országban, ezek közül 14 uniós tagállamban jelennek meg. A Metro Cash & Carry csaknem harminc országban működtet diszkontáruházakat, többek közt az előbbi európai államok mindegyikében.

Nem téveszthetőek össze, a logó sem azonos, de nem ez számít
Nem téveszthetőek össze, a logó sem azonos, de nem ez számít
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.