A német precizitás kliséjét hátrahagyva, káosz-professzorként robbantja ránk érzelmes eposzait Sascha Ring, azaz Apparat, akit ahogy egy barátom egyszer találóan említett: „nem más, mint a kísérletező ősatya, Aphex Twin olyan alteregója, aki az underground elektronikából kitörve, hamvas, metroszex pofi mögé rejtőzve meghódítja a pop-éra elvárásoktól terhes világát."
Az újítók nem akarhatnak popsztárok lenni
Nehéz feltörni és átjárhatóvá tenni azokat a gátakat, ami egy fotelban elnyúlva gondolkodós, tökéletes harmóniákkal építkező design-kompozícióit elválasztja az üveges tekintetű, ázott bulizók igényeit kielégítő turbó ütemektől, ahol a hangok szépsége helyett inkább a tempó és a hangerő játszik fontos szerepet. Apparat zenéje pont ilyen, úgy lavíroz a nehéz elektronika és az érzelem dús, néha egészen különösen ködös pop-dallamok között, hogy közben mindegyik lemez koherens egészként értelmezhető.
A berlini Sascha Ring múlt szombaton játszott a Mokka Cukában, ahol bebizonyította, hogy a német tökéletességre törekvés kliséje tényleg létezik, még akkor is, ha az előtte álló közönséget permanensen monszun sújtja. Otthon többek között az 1999-ben T.raumschmiere kollégájával közösen alapított kiadójával foglalkozott. A tech-punk, tech-disco profilú Shitkatapult a német elektronikus zene egyik legjelentősebb bázisának tekinthető, többek között olyan nevekkel, mint Transforma & O.S.T., Kero és Phon.O.
De nemrég kiszállt az üzletből, elege lett a végtelen demo hallgatásból és úgy döntött, hogy teljes gőzzel saját dolgaira koncentrál a jövőben, hátrahagyva az irodát és a napi kötöttségeket. Termékenynek is bizonyult az új időszak, hiszen 2006-ban készített egy közös lemezt Bubbles Of Orchestra címmel, a technos Ellen Alien-nel, 2007-ben pedig megjelent harmadik önálló nagylemeze, a Walls, ami experimentális glitch hangzásával bátran nevezhető az év legerősebb elektronikus anyagának. Valamint máris dolgozik egy gyűjteményen, ami az évek során összegyűlt remixeit tartalmazza és készül a Moderat című lemez is, amely talán az utolsó elektronikus korong lesz tőle, mert ahogy felépítette az élő Apparat Band-et, úgy készül egy szuper-akusztikus albumra is, amin minden élő hangszerekről lesz mintázva, nyersen, effektektől mentesen.
Budapesti fellépése sem okozott csalódást. Bár késő volt és mindenki a tetők alá kényszerült, hogy megúszhassa szárazon a bulit, Sascha Ring azért tette a dolgát. Tekerte a gépeket, táncolt, őrülten adta át magát zenéinek, amelyek végig képesek voltak fenntartani a feszültséget. Igaz, már úgy érzi, túl öreg szétcsúszós rave-partit rendezni, de táncolós club szettje sem nyomta le a közönség kedvét a hajógyári sziget nyárindító magasfeszültségű megmozdulását.
És igenis tessék örülni, hogy ilyen még történhet Budapesten. Kíváncsi vagyok, mikor jön el az az idő, amikor az újságírók tényleg azért írnak, mert szeretik a zenét és ezt szeretnék megosztani másokkal is, és nem azért, hogy béna pesszimista álarc mögé bújva finnyás képpel kutatnak minden hiba után, ahelyett, hogy megdicsérjék az igazi értékeket és észrevegyék azt, amikor az eső sem képes elmosni egy live act-et - előzetesen megjelent „ajánlók” ide vagy oda.
- Apparat hivatalos weboldala itt.