A Levegő Munkacsoport nemet mond a fuvarozók kérésére
A környezetvédő civil szervezet az ellen emelte fel a szavát, hogy a kormány szeretné elérni az Európai Bizottságnál, hogy a fuvarozók visszaigényelhessenek 9-10 forintot a gázolaj literenkénti árából, mivel Magyarországon a jövedéki adó 85 forint, és ugyanez az összeg más uniós országokban 75 forint.
A Levegő Munkacsoport szerint az újabb támogatás indokolatlan előnyben részesítené a fuvarozókat más vállalkozásokkal és állampolgárokkal szemben, mert szerintük a fuvarozóknak nyújtott kedvezményeket nekik kellene megfizetniük.
Úgy vélik, az intézkedés rontaná az ország versenyképességét, mivel egy rendkívül energiaigényes és környezetszennyező tevékenységet részesítene előnyben a magas hozzáadott értéket tartalmazó tevékenységekkel szemben. Kifejtik: arra ösztönözné a fuvarozókat és fuvaroztatókat, hogy tovább folytassák a szervezetlen szállításokat a korszerű logisztikai megoldások helyett.
A Levegő Munkacsoport arra kéri a kormányt, álljon el a vállalkozások túlnyomó részét hátrányosan megkülönböztető tervétől.
Veres János pénzügyminiszter részére eljuttatott levelükben hangsúlyozzák: teljesen egyetértenek a Pénzügyminisztérium álláspontjával, vagyis a fuvarozók követelésének elutasításával. A civil szervezet elhibázottnak tartja, hogy a Pénzügyminisztérium - az elutasításban - csak az Európai Unióra hivatkozik és nem mutatja be, hogy a fuvarozók állításai nem felelnek meg a valóságnak, és csak a döntéshozók és a közvélemény megtévesztésére szolgálnak.
A probléma gyökerét a civilek abban látják, hogy a közúti fuvarozóknak nyújtott mértéktelen támogatások mellett, gyenge a versenyképességük.
Arra kérik a kormányt, folytasson széles körű felvilágosítást, hogy a társadalom pontos képet kapjon a közúti árufuvarozással kapcsolatos visszásságokról. Véleményük szerint a fuvarozók az ésszerűtlen gazdálkodásuk terheit – egyre nagyobb mértékben – másokkal akarják megfizettetni.
Cáfolják azt az állítást, miszerint a gázolaj ára rendkívüli mértékben emelkedett. Szerintük az üzemanyagok ára 2000 óta az általános inflációnál kisebb mértékben növekedett, vagyis reálértéken csökkent. Sürgetőnek tartják, hogy a nehéz tehergépjárművek kilométer-arányos úthasználati díját minden útvonalon mihamarabb bevezessék.
Veres János figyelmét felhívják arra, hogy a fuvarozók követelését azért is el kell utasítani, mert nem fizetik meg azokat a károkat és költségeket, amelyeket okoznak. Ezt az összeget a civil szervezet 5000 milliárd forintra becsüli.
(NOL)