Alapjaiban forgatja fel a mobiltelefon-ipart az Apple óriáscég zenelejátszós-internetes mobiltelefonjának második kiadása, az iPhone 3G. Most már az is biztos, hogy idehaza a T-Mobile forgalmazza majd a készüléket, ám ezen túl csak a kérdőjelek vannak.
Világpremier: 3G és GPS az új iPhone-ban
Júliustól 11-től 22 országban, köztük Németországban, Ausztriában és Hollandiában kezdik el árusítani az iPhone 3G-t, majd az azt követő hónap(ok)ban Magyarországon is elkezdik az iPhone új változatának az értékesítését – jelentette be San Franciscóban Steve Jobs, az Apple első embere.
A teljes érintőképernyős és vadonatúj filozófiájú készülék megjelenését már egy éve is komplett hisztéria övezte, s ez azóta sem ért véget, főleg az olyan országokban, mint hazánk, ahol az első generációt végül forgalomba sem hozták. Buktak is emiatt a divatdiktátorok, akik ennek ellenére szürke csatornákon, komplett vagyonokért beszerezték a szoftveresen módosított iPhone-jukat. Igazuk volt, a készülék értékesítéséről ugyanis hivatalosan sem a gyártó Apple, sem a forgalmazójelöltek nem beszéltek, így akik nem bírták kivárni a még mindig több hónapnyi messzeségben lévő bevezetést, azok megvették a telefont a nepperektől.
Európai becslések több tízezer darabról szólnak. Ma már a szürkeimportos készülékek semmit sem érnek, a T-Mobile németországi társaságának honlapján ugyanis ma 99 euróra árazták le az első generációs készüléket, kétéves hűségnyilatkozattal – a tegnapelőtti bejelentés előtt a készülék 249, azelőtt 399 euróba került. Valószínű, hogy a 99 eurós (25 ezer forint) ár még lejjebb fog menni, hiszen Steve Jobs bejelentése szerint a világon mindenütt 199 dollárba kerül majd a 8 gigabájtos 3G változat, amelyben még GPS is van, így aki igazán jó iPhone-t akar, az inkább vár egy hónapot.
Igaz ugyan az is, hogy a 99 eurós árért két évig egy 89 eurós havidíjú csomagot kell fizetnie a német ügyfeleknek, amelyben 1000 perc beszélgetés, 300 SMS és a vezeték nélküli Internet-használatot biztosító hotspot használat foglaltatik, ami ennek ismeretében roppant jutányos, de akkor is ki kell fizetni, ha valaki kihasználja, s akkor is, ha nem. Hivatalosan sosem erősítették meg, de Steve Jobs szavai alapján – amit még az első iPhone bemutatásakor mondott – tudni lehet: a havidíjon osztozik az Apple és az értékesítésre jogosult szolgáltató. Piaci pletyka, hogy a havidíjak majdnem felét utalja a mobilszolgáltató Californiába.
A T-Mobile International és az Apple közösen jelentette be kedden, hogy több ország mellett hazánkban ők fogják forgalmazni a várva várt készüléket, ám azt csak sejteni lehet, hogy a kétszáz dolláros készülékárért (adókkal együtt mintegy negyvenezer forint) cserébe a fent leírthoz hasonló konstrukcióval kell számolni. Azaz viszonylag magas árú, de innovatív szolgáltatásokat tartalmazó – a T-Mobilenak húszezer Hotspotja van – csomagot kell majd fizetnie az ügyfeleknek, 24 hónapon át. Így ahhoz sem kell átlag feletti matematikai kézség, hogy lássuk: így még egyszer kifizetjük a készülék belépőárát.
Mindez azonban a hivatalos közlésig csak találgatás, mint ahogy az is, hogy hosszú semmittevés után végre elérhető lesz-e hazánkban az iTunes, az a szolgáltatás, amellyel fizetős, de jogtiszta zeneszámokat lehet letölteni az iPOD-okra és most már az iPhone-ra. Enélkül ugyanis csak kétes jogi hátterű zeneszámokat lehet a lejátszókra tölteni, legalábbis a roppant maradi és feudális magyar szerzői jogi törvény szerint. Márpedig ez esetben hiába van Wifi használat lehetőség, vagy a havidíjba beépített mobilinternet-használat, ha nincs mit letölteni a hálózatról – elvégre az iPhone mégiscsak egy elsősorban zenére másodsorban internetes szolgáltatásokra kihegyezett telefon.
Valószínűleg hazánk nem túl fontos piac az Apple számára, ugyanis a kérdéses tárgykörben nemigen történt semmi az évek alatt – pedig már 2001 óta van iPOD lejátszó – vagy ha történt is, arról senkit nem tájékoztattak. Egyetlen módon lehet hazánkból használni a fizetős letöltést: ha az ember az ismerőseivel hozat Amerikából előre kifizetett kuponokat, s az azon található kóddal tölt le. Még az sem elképzelhető, hogy az a módszer intézményesül valamiképpen.
A készülék tudásához mérten alacsony belépőára nem rázta meg a konkurenciát, ám Dankovics Tamás, a Nokia Magyarország illetékes igazgatója hangsúlyozza: a letöltési lehetőség nagyon fontos, egy ilyen kategóriájú készüléknél. A Nokia Music Store például elérhető a magyar felhasználók számára. Abból sem csinált titkot, hogy a finn cégnek is hamarosan lesz érintőképernyős, újszerű kezelőfelülettel ellátott mobiltelefonja, valószínűleg még az idén. A szakember másfelől nem fél attól, hogy drasztikusan csökkenteni kellene a készülékek árát, mint mondja, a fizetési konstrukciótól függetlenül a készülékeknek így vagy úgy, de ki kell fizetni az árát. Ők egyébként sem az olcsóságra, hanem a minőségre mennek ebben a kategóriában. Hasonlóan vélekedett Kunos Balázs, a Samsung mobilrészlegének vezetője is. Köztudott az is, hogy a SonyEriccsonnál is hamarosan megjelenik az X1 Xperia modell, amelynek kezelőfelülete kísértetiesen hasonlít majd az iPhone-hoz, csak épp Windows Mobile operációs rendszert futtat.
Divat és technológia a siker titka
Egy mobiltelefonoknál korábban példa nélküli, újszerű kezelőfelület és a hihetetlenül kimunkált marketing-stratégia együtt jelentette az egy éve megjelenő iPhone sikerét: a telefon óriási divat lett, s nem csak azért, mert szép, hanem mert trendi is. Mindamellett hihetetlenül egyszerű a menüje, amelyet egyszerű ujjmozdulatokkal lehet irányítani, s nem terheli a felhasználót fölösleges menüpontokkal. Mindig csak azon opciók jelennek meg az érintőképernyőn, amelyre a felhasználónak akkor épp szüksége van – ezt egyedül a Samsungnak sikerült az Apple után csinálni, legalábbis ezidáig. Ugyanakkor az európai piacon nem volt kristálytiszta a siker, mivel a készülék nem támogatta a nagysebességű 3G hálózatokat, ennek egyszerű oka volt: az Egyesült Államokban ugyanis nincs 3G.