Nullaforintos jegy a nemdohányzó elővárosi vonatokon?

Kizárólag nemdohányzó kocsikkal közlekedő elővárosi vonatok, elektronikus jegyrendszer, kipofozott állomások - erről szól a MÁV személyszállító cégének új stratégiája. Eddig rendjén is lenne, de ne tévedjünk: ezért piaci árakat kér a vasút. A szép, új világ az utasoknak és az államnak is pénzbe kerülne. 

Elsősorban 140 ezer, a fővárosi agglomerációban naponta munkába járó utasáért tartja fenn személyszállítási szolgáltatásait az állami vasút. No és a MÁV-Start Zrt. új stratégiai tervének tanúsága szerint azért a további durván 1,2-1,8 millió utasért, akik néhány havonta egyszer vonatra szállnak. A vasutat az ország lakosságának alig ötöde használja, de mégis 113 milliárd forintjába kerül az adófizetőknek. Ha az új stratégiai terv szabad jelzést kap, akkor az állami ráfordítás ennek harmadával, míg az utasszám – persze csak idővel – akár 10-15 százalékkal is nőhet. "Cserébe" elmaradhat az amúgy most évről évre esedékes rendkívüli veszteségpótlás és tőkeemelés. A stratégia szerint 150-200 milliárd forintnyi beruházási hitel az utasok közérzetét javító fejlesztések előtt is megnyitná az utat.

Három pillérre építkezne 2010-ig a MÁV-Start: a társaság elsősorban a szolgáltatási színvonal és ezzel az utasok elégedettségének javítására alapozna, a MÁV igazgatósága számára készült előterjesztésben Európa más részein már megvalósult tervek, itthon még csak víziók szintjén létező elképzelések egész sora szól arról, hogy a jövőben miért is szállnának többen vonatra. Ilyen az elektronikus jegyrendszer bevezetése, a mobiltelefonos, illetve az internetes jegyértékesítés elindítása és a manuális jegyértékesítés fokozatos megszüntetése is. Az állomásokon automaták váltanák fel a pénztárakat. A grandiózus elektronizálást az egyelőre csak a nagy pályaudvarokon alkalmazott peronzáras ellenőrzés kiterjesztése, illetve az integrált utazási információs rendszer kialakítása tenné teljessé.

A változások a vonatokat is elérnék. A harmincéves átlagéletkorú vagonokat lecserélnék, illetve felújítanák. A tervek szerint 2015-ben az elővárosi vasútvonalakon légkondicionált, alacsony padlós szerelvények közlekednének, kizárólag másodosztályú, nemdohányzó kocsikkal. Fedélzetükön jegykiadó készülékkel, kerékpár és a mozgáskorlátozottak kerekes székei számára kialakított területekkel és emelőszerkezettel, a régi – de még ma is használt – sínek közé pottyantós helyett zárt rendszerű vécével. A távolsági vonatokon GPS-alapú utastájékoztató berendezéssel.

Ennél is nagyobb vállalás, hogy az ország egész területén ütemes menetrend szerint közlekedő vonatok és az állomásépületek tiszták lennének. Előbbiek számára még egy teljesen új, saját tisztítóbázis kialakítását is felvették a grandiózus tervek sorába. Az állomásokon őrzött kerékpártárolók, P+R parkolók is szolgálnák az utasok kényelmét.

A 2007-ben szállított 147 millió utas helyett 2010-re már 155 millió utassal számoló stratégiában megfogalmazott, elsőre tudományos fantasztikumnak tűnő elképzeléseknek megvan az ára is. Kényelmükhöz az utasoknak azzal kellene hozzájárulniuk, hogy beletörődnek: a vasúti viteldíjakat piaci alapon határoznák meg, és alapjaiban változna meg a kedvezményrendszer is. Azaz a vonatozás drágább lenne, csak még nem tudni, mennyivel. A stratégiai elképzelés ezen pontja haladó szemléletű, de magyar körülmények között elég valószínűtlen, viszont biztosan lenne a személyi igazolvány felmutatásával megváltható nullaforintos jegy, ami az utazási szokások feltérképezésében nyújtana segítséget.

(Részletek a csütörtöki Népszabadságban!)

Felújított elõvárosi vasúti kocsi
Felújított elõvárosi vasúti kocsi
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.