Az Advertum Kft. szerint azzal, hogy a kormánygaranciával fölvett 5,2 milliárd forintból 3,1 milliárdot visszafizetnek az államnak, automatikusan megszerezték a labdarúgóklubok reklám- és marketingjogait. Erről a klubok tulajdonosai nem tudnak.
Keményedő küzdelem az Advertum futballmilliárdjai miatt
A kormány a közelmúltban kezességet vállalt a nyíregyházi székhelyű Advertum Kft. 5,2 milliárd forintos banki hitelfelvételéhez, amiből a cég kifizeti a labdarúgó Profi Liga Kft. 3,1 milliárdos, az állammal szemben fennálló tartozását. Továbbá kiépítené a magyar futball országos médiarendszerét, vagyis: megszerezné a Liga marketing- és reklámjogait. A kormány álláspontja szerint az indokolja az Advertumnak biztosított kormányzati hitelgaranciát, hogy az állam vissza akarja kapni a 3,1 milliárd forintot. A céggel úgy állapodtak meg: amint az Advertum Kft. hozzájut az 5,2 milliárd forinthoz, abból 3,1-et visszafizet.
Az említett médiahálózatot elsősorban sportmarketing célokra hoznák létre. Az Advertum elképzelései szerint a marketingjogokat úgy lehet hatékonyan értékesíteni, ha több labdarúgóklub összefog, a mérkőzések felvételeinek értékesítéséből pedig az őket koordináló Advertum részesedni kíván. Csakhogy ellentmondás alakult ki abban a kérdésben, hogy a marketingjogok átadásáról és közös felhasználásáról született-e már megállapodás a klubok és az Advertum Kft. között. Több klub álláspontja szerint nincs ilyen, s ők nem is lennének hajlandók lemondani a marketingjogokról, Veres János pénzügyminiszter viszont azt nyilatkozta: tudomása szerint már van megállapodás.
Az ellentmondást firtató kérdésünkre Klausmann Viktor, az Advertum Kft. szóvivője tegnap azt mondta: tárgyalnak a Magyar Labdarúgó Szövetséggel és a Profi Liga vezetőivel, de nem azért, mintha a marketingjogok átadásáról ne lenne megállapodás, hanem azért, mert együttműködésre törekednek. Kérdésünkre, hogy milyen megállapodásra utal, a szóvivő azt mondta: az Orbán-kormány alatt indult program egyik melléklete szerint a magyar futball "reorganizációjára fordított összegek visszafizetésének fedezetét a jogdíjbevételekből visszatartott, a marketingbevételekből származó források, valamint üzletrészeladásokból származó pénz biztosítják". Mivel az idézett kitétel ma is érvényben van - mondta a szóvivő -, a jogdíj- és marketingbevételek azt illetik meg, aki a 3,1 milliárd forintos kötvény visszafizetésének fedezetét biztosítja, s ez jelen esetben az Advertum. Klausmann hozzátette: tudomása szerint Veres János pénzügyminiszter is erre utalt, amikor azt mondta, hogy létezik a visszafizetést garantáló megállapodás a Profi Liga és a cég között.
Ehhez képest Veres János tegnap munkatársunknak egy a hivatásos liga 2007. november 9-i, rendkívüli ülésén kötött megállapodására hivatkozott. Úgy tudjuk, e napon valóban ülésezett a liga, de semmilyen megállapodást nem hoztak tető alá. Ez esetben a pénzügyminiszter hivatkozási alapja téves.
Értesüléseink szerint tegnap összeült a labdarúgó NB I-ben szereplő csapatokat tömörítő tulajdonosi tanács, de a tagok csupán abban állapodtak meg, hogy megkezdik az egyeztetéseket az Advertum Kft. illetékeseivel. A tulajdonosok részletesen már csak azért sem tárgyalhattak a napokban 5,2 milliárd forintos állami hitelhez jutó cég elképzeléseiről, mert azokról nincs konkrét információjuk. Így nem tudják, hogy mit takar a kft. "országos médiahálózat kiépítése" címen futó terve.