Két hónapon át, állandó razziát tart a II. kerület a Moszkva téren; a városrész fideszes polgármestere, Láng Zsolt ugyanis megelégelte, hogy a közterület gazdái, a főváros és a rendőrség semmit sem tesz a téri áldatlan állapotok ellen.
Két hónapos állandó razzia a Moszkva téren
A II. kerület első embere tegnap a helyszínen tartott tájékoztatóján azt mondta: augusztusig két rendőr, öt közterület-felügyelő és tíz polgárőr fog szolgálatot teljesíteni mindennap a jelenleg főként emberpiacáról és zugárusairól ismert budai csomópontban. Az akciósorozat mintegy ötmillió forintjába kerül a kerületnek.
Láng Zsolt emlékeztetett arra, hogy a 2006-os választási kampányban Demszky Gábor főpolgármester, Horváth Csaba korábbi II. kerületi polgármester, jelenlegi humánpolitikai főpolgármester-helyettes, és az ottani egyéni körzetben országgyűlési képviselőjelöltként indult Kóka János SZDSZ-pártelnök egyaránt megígérte, hogy 2009-re rendezik a teret, ám ebből nem lett semmi.
A főváros a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal kötött közszolgáltatási szerződésben kiemelt feladatként írta elő a Moszkva tér rendjének fenntartását, a Fővárosi Közterület-felügyelet is járőrözik a téren, a polgárőrökkel kötött megállapodás alapján pedig éjszaka figyelik a tér és az aluljáró rendjét - reagált lapunk érdeklődésére Danielisz Béla (MSZP), a városháza városrendészeti bizottságának elnöke, fővárosi bűnmegelőzési tanácsnok. Emlékeztetett arra, hogy jelenleg Budapest minden egyes négyzetkilométerére jut csupán egy közterület-felügyelő, pedig háromszor ekkora létszámra volna szükség. A tanácsnok nem tartotta szerencsésnek, hogy a fideszes polgármester a sajtón keresztül üzenget a Moszkva tér ügyében, és azt javasolta, hogy az együttműködés érdekében keresse meg a városházi szakbizottságot.
- Már több tucat levelet küldtünk a fővárosnak és a BKV-nak is a tér rendezése érdekében, de nem kaptunk választ - mondta ezzel kapcsolatban a II. kerületi polgármester.
A tér rendezetlenségének fő oka - sajátos budapesti hagyományként -, hogy a területnek több gazdája is van. A metróállomás előtti tér kezelője a fővárosi önkormányzat, a Városmajor felé eső térrész a BKV fennhatósága alá tartozik, ráadásul a téren futnak össze az I., a II. és a XII. kerület határai. Azóta, hogy 1972-ben elkészült a 2-es metró ottani állomása és a felette lévő, vitatható esztétikai értékkel bíró legyezőépület, komolyabb átrendezés nem történt. (Leszámítva a 2006-ban a Moszkva tér fejlesztésének nulladik ütemeként emlegetett akciót, amelynek keretében átépítették a Combino villamosok végállomását, és néhány, azóta elpusztult tuját tettek ki a térre, dézsákban.) Jelenleg a Moszkva teret az autósforgalom uralja, a tér negyvenezer négyzetméteréből a gyalogosok mindössze kétezret használhatnak.
A csomópont átépítése 1969 óta van napirenden, a forgalmi átszervezésről 1999-ben sikerült tervet készíttetni, az átépítéshez szükséges utolsó papírra a II. kerület és a főváros 2006-ban ütötte rá a pecsétet, jóváhagyva a környék szabályozási tervét. E szerint a téren lejtős zöld felületet, mesterséges dombot alakítanak ki - sétánynyal, szökőkutakkal -, ez alá kerülne a tömegközlekedési csomópont. A terv szerint a tér körül körforgalom jönne létre, összekapcsolnák a 18-as és a 61-es villamost, az 56-os villamos pedig a felszín alatt, alagútban jutna el Buda legforgalmasabb csomópontjára. A terv a későbbiekben számol egy újabb metrókijárattal a Széna tér irányába, valamint a 2-es metró Budagyöngye felé tartó szárnyvonalának a kialakításával. Ez a változat horribilis összegbe, nagyjából 30 milliárd forintba kerülne, a főpolgármesteri kabinet tavaly ősszel egy szerényebb, alig 15 milliárdba kerülő, uniós támogatással megvalósítani tervezett verzió mellett tette le a voksát.
A projekten az utolsó simításokat végzik, jelenleg a munkálatokat árazzák be és a szakmai tartalmat részletezik. Az érintett három kerülettel nyár végén, ősz elején ül le egyeztetni ez ügyben a főváros - mondta lapunknak Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ), városfejlesztési főpolgármester-helyettes, aki szerint a beruházás optimális esetben, 2009-ben indulhat, és két évet venne igénybe.