Súlyos sofőrgondok

Hogy miért van így, az némi fejtörést okozott a kutatóknak. Mert az érthető, hogy a nagyobb súlyt cipelő gyalogosok kevésbé fürgén képesek elugrani (a rájuk is vadászó) autósok elől, ergo veszélyeztetettebbek.

Ám hogy miért komolyabbak az elhízott gépkocsivezetők sérülései, eleinte nem volt világos, főleg azért, mert a patofiziológiai háttérre koncentráltak. Azt elemezték, hogy a túlsúlynak van-e köze a balesetek okozta csont-, ízület- és izomsérülésekhez, a hasi és idegrendszeri károsodáshoz, összefügg-e a vérnyomáskiugrással stb. Ám nem sikerült releváns, szignifikáns összefüggést igazolni a trauma és a testsúly alakulása között.

Mígnem a neshville-i Vanderbilt Egyetem kutatói egy jóval egyszerűbb magyarázatot találtak: amíg az átlagos testsúlyú, alkatú sofőröknek csupán az egyötöde nem köti be magát, addig az elhízottak harminc százaléka kényelmi okokból negligálja a biztonsági öv viselését. Sőt az extrém túlsúlyosak közül csupán minden második használja a szíjat. Így már érthető, hogy karambolnál komolyabban megsérülhetnek. Magyar statisztikát nem találtam, de gyanítom, a magyar autósok sem fegyelmezettebbek, mint a tengerentúliak.

Az elhízás korunk egyik legnagyobb egészségügyi problémája, számos ok miatt, magas vérnyomás, cukorbetegség, érelmeszesedés stb. rövidíti meg az ember életét. Nem érdemes mesterségesen fokozni a veszélyt.

 

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.