Volán: bérlet a veszteségre

Állami segítségre szorulnak a Volán-társaságok: a veszteséges buszjáratok üzemeltetési költségeit ellentételező első kompenzációs csomagot június végén oszthatnák szét. Jegyáremelés nincs napirenden. A buszos cégeken egy év alatt túladna a kormány.

Húszmilliárd forintot meghaladó állami támogatásra szorulnak a Volán-társaságok az idén. Kasszájukból 11,5 milliárd forint azért hiányzik, mert tavaly májusban megváltozott a helyközi autóbuszjáratok üzemeltetése után járó fogyasztói árkiegészítés rendszere, de a direkt állami elvonás mellett további milliárdok kiesését jelenti az üzemanyagok drágulása is: május végéig a buszos cégek a vártnál 3,4 milliárd forinttal többet költöttek dízelolajra. Újabb áremelés nélkül kiadásaik decemberre elérhetik a nyolcmilliárd forintot. Mindennek ellentételezésére azonban egyelőre nincs megoldás.

Mindenesetre négymilliárd forintot meghaladó összeggel járul hozzá június végén a Volán-társaságok veszteségeinek finanszírozásához a költségvetés - tudta meg lapunk. A kompenzációról a helyközi autóbuszjáratokat üzemeltető 24 cég és a közlekedési tárca szakemberei tegnap egyeztettek. A látszólag jelentős állami szerepvállalással azonban a Volánok akkor sem jutnak messzire, ha a nemzeti vagyonkezelő hivatalos közlései alapján úgy tűnhet: gazdálkodásukkal minden a legteljesebb rendben van.

Az MNV a közelmúltban jelentette be, hogy a Volán-társaságok 1,13 milliárd forint - azaz a vártnál egymilliárd forinttal jobb - adózás előtti eredménnyel gazdálkodtak 2007-ben. Mindez azonban nem több a privatizációs készülődés jegyében ingatlanjaik felélésével, autóbuszaik karbantartásának halogatásával bűvészkedő cégek könyvelési trükkjénél. Májusban lezárt beszámolóikból legalábbis kiderül: üzemi veszteségük 2007-ben 7,7 milliárd forintra rúgott. Vagyis gazdálkodásuk vastagon veszteséges.

A helyzetet tovább nehezíti, hogy a pénzügyi tárca az idei költségvetés tervezésénél szűkmarkúan bánt a buszosokkal. A cégek szakmai felügyeletét ellátó gazdasági tárca 19 milliárd forintot kért, és nyolcmilliárd forintot kapott a menetrend szerinti, helyközi buszközlekedés veszteségeinek finanszírozására. Ami lényegében az első fél év végéig el is fogy majd.

Ebből az összegből ugyanis elsőként a költségvetés tavalyról áthúzódó 2,7 milliárdos tartozását kell rendezni. De a rendelkezésre álló keretet csökkenti a Volánbusz Zrt. közelmúltban jóváhagyott 1,1 milliárd forintos veszteségtérítési igényének kifizetése is. A fennmaradó 4,2 milliárd forint június végére beígért elosztása után így a kormánynak még forrást kell találnia a megrendelt autóbuszjáratok további veszteségének fedezésére.

A hiányzó 16-17 milliárd forint előteremtésére egyelőre csak ötletek és ígéretek vannak. Úgy tudjuk: ilyen vállalás, hogy az MNV a Volánok tőkéjének megemelésére szánt 12 milliárd forintból négymilliárdot a veszteségek kompenzálására csoportosít át. A pénzügyi tárca pedig lehetségesnek tartja, hogy a fogyasztói árkiegészítések átcsoportosításával további ötmilliárd forintot szabadít fel a buszos cégek számára. Vagyis a költségvetés összességében kilencmilliárd forint többletet máris talált a buszközlekedés veszteségének kompenzálására.

Az ezen felül még meglévő 7-8 milliárd forint hiányhoz az elképzelések szerint a Volán-társaságoknak is hozzá kell járulniuk. Készülő 2008. évi üzleti tervükben - legalábbis a közlekedési tárca elvárásai szerint - vállalniuk kell működési hatékonyságuk javítását is. Ez a gyakorlatban 1-2 milliárd forint megtakarítást és ezzel veszteségcsökkenést is jelenthet.

Egyelőre nincs válasz arra: milyen forrásból teremti majd elő a költségvetés a Volánok "ötletelés szintjén fedezetlen", 6-7 milliárd forint veszteségét. Elképzelhető, hogy a pénzügyi tárca, ahogy tavaly, úgy az idén decemberben is "talál" majd néhány milliárd, a Volánoknak átadható forintot. De benne van a kalapban az is, hogy a cégek teljes veszteségét 2008-ban sem térítik meg maradéktalanul.

Ezzel együtt nem zárható ki az sem, hogy a hiányzó pénzt tarifaemeléssel próbálják majd előteremteni. Noha ennek ellentmond, hogy januárban a Volán-társaságok hatszázalékos tarifaemelést javasoltak a kormánynak, de a díjemelés éppen úgy elmaradt, mint a fogyasztói árkiegészítés rendszerének átalakítása.

A buszközlekedés ügyét mindenesetre a kormány a Volánok veszteségfinanszírozásának megoldása után sem tekintheti befejezettnek. Tulajdonosként legalábbis szerepet kellene vállalnia a társaságok évről évre esedékes járműcseréiben. Ez csupán 2008-ban 600-800 új autóbusz beszerzését, azaz 18-24 milliárd forint újabb kiadást jelentene.

Legkésőbb egy éven belül szeretne túladni a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. a helyközi autóbuszjáratokat üzemeltető 24 Volán-társaságon. Lapunk értesülése szerint a feszített ütemű privatizáció menetrendje már elkészült. Szakértők szerint azonban a program készítői olyan rövid határidőket szabtak, hogy az veszélybe sodorhatja a cégek magánosításának sikerét. (Munkatársunktól)

Átmeneti helyzet?
Átmeneti helyzet?
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.