Mit lapozunk?

A statisztikák és felmérések szerint, a felnőtt lakosság 90 százaléka vásárolt könyvet az elmúlt évben. A vásárlók érdeklődése a különböző műfajú könyvek iránt eltérő, sőt ez személyenként is változó, egyfelől az életkor, másfelől a munka, hobbi szerint.

A vásárlók zöme - 45 százaléka - az elmúlt időszakban a klasszikus szépirodalmat, regényt, novellát részesítette előnyben. Ha ehhez hozzávesszük a verseskötetek 7 százalékos vásárlási arányát, elmondhatjuk, hogy a klasszikus értelemben vett szépirodalmi művet veszi a vásárlók több mint fele. A korábbi kutatásokból ugyanakkor megállapítható, hogy a ténylegesen elolvasott könyvek között a szépirodalmi alkotások aránya még markánsabb. Egy 2005-ben készült felmérés szerint az irodalom körébe tartozott az olvasott könyvek 70 százaléka.

A vásárlásoknak a könyv jellege szerinti megoszlásában a második csoportot négy, közel azonos arányban vásárolt "műfaj" alkotja: a szakkönyvek, a tankönyvek, az ismeretterjesztő és a gyermek- és ifjúsági könyvek, valamint a hobbi- és szakácskönyvek. Természetesen ezek egy része - a gyermek és ifjúsági könyvek - is az "irodalom" fogalomkörébe tartozhatnak. Az idegen nyelvű könyvek és a nagyon drága képzőművészeti albumok aránya az előbbi kategóriáknál érthetően kisebb.

A vásárlások nemek szerinti megoszlása megfelel a különböző társadalmi szerepről vallott konvencionális felfogásoknak. A nők a férfiaknál magasabb arányban vásárolnak szépirodalmat, gyermekkönyvet, hobbikönyvet, míg a férfiak a szak-, illetve ismeretterjesztő könyveket veszik inkább. Ha azt vesszük szemügyre, hogy egy-egy műfaj esetében milyen "társadalmi" csoport vezeti a vásárlási arányokat, illetve melyek azok, amelyekben a legkisebb érdeklődés mutatkozott, találunk néhány jellemző, vagy éppen érdekes adatot. Regényt, novellát az 50-65 évesek 53 százaléka vásárolt az elmúlt időben, a 33 év alattiaknál ez az arány csupán 37 százalék. A szakkönyvek vásárlása jelentős a diplomások és a tanulók körében, viszont - nem meglepő módon - az időskorúaknál ez az arány csupán 12 százalék. Az ismeretterjesztés is a diplomásoknál népszerű, az alacsony iskolai végzettségűek kis százalékban rakják a kosarukba. Gyermek- és ifjúsági könyvet az anyukák, a 34-49 év közöttiek és közülük is a hölgyek vásárolnak igazán. Az útikönyv, vagy az idegen nyelvű könyv vásárlási gyakorisága erősen összefügg az iskolai végzettség szintjeivel.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.