Komoly visszhangja van annak, hogy a kormány kezességet vállalt egy nyíregyházi székhelyű cég, az Advertum Kft. 5,2 milliárd forintos hitelfelvételéhez.
Gól vagy öngól az Advertum-bolt?
E pénzből a cég kifizetné a labdarúgó Profi Liga Kft. 3,1 milliárdos tartozását, s kiépítené a magyar futball "országos médiarendszerét" - ezt viszont, egyelőre úgy tűnik, a klubok nem akarják. Az ügy hét évvel ezelőtt kezdődött. Akkor a Magyar Hivatásos Labdarúgó Liga - amelynek első embere az a Ferencz Gábor, aki jelenleg az MLSZ elnökségi tagja - 8,3 milliárd forintért vállalt kezességet. Ebből az összegből 5,2 milliárd forint volt a stadionbeléptető rendszer - a még Deutsch Tamás akkori fideszes sportminiszter nevéhez köthető projekt végül nem valósult meg, az eszközök egy rákospalotai raktár polcain értéktelenedtek el -, a "maradék" 3,1 milliárdot pedig a Profi Liga Kft. kötvényben bocsátotta ki, s azt a Magyar Fejlesztési Bank jegyezte le. Az MFB a kezes államon keresztül a télen visszakapta a pénzt (a Profi Liga Kft. "erejéből" csak a kamatok fizetésére futotta). Magyarul: most viszont az állam akarja viszszakapni a korábbi kezességvállalása miatt az MFB-nek visszafizetett pénzt, pontosan 3,1 milliárd forintot.
Részben tehát ez indokolja a kormánygaranciát. Ahogy az Advertum Kft. hozzájut az 5,2 milliárd forinthoz, abból 3,1-et rögvest visszafizet az államnak. Ezt lapunk kérdésére tegnap Veres János pénzügyminiszter is megerősítette, aki azt mondta, hogy a kormány elsősorban azt tartotta szem előtt, hogy az adós klubok ne menjenek tönkre egy esetleges APEH-behajtás esetén. - Nem lett volna célszerűbb, ha egy magáncég bevonása helyett az állam vesz fel hitelt a klubok tartozásának kiegyenlítésére? - kérdeztük a minisztertől.
- Ez azért nem lett volna helyes, mert az elmúlt években már bebizonyosodott, hogy az állam sem képes rászorítani a klubokat a megfelelő gazdálkodásra - hangzott a válasz.
A csapatok valójában a 3,1 milliárd alig felét, másfél milliárd forintot kaptak annak idején. Négy együttes - a Diósgyőr, a Fehérvár, a Ferencváros és az Újpest - nem fizette vissza a hitelt, ekként a klubok "sara" több mint háromszázmillió forint. Az alaptörténethez tartozik, hogy a 3,1 milliárd nagyobb részéből, hozzávetőleg 1,7 milliárd forintból a Profi Liga Kft. többségében a kamatokat fizette, ám - más kiadásai mellett - hozzávetőleg 300 millió forinttal továbbra is tartozik. Hogy ezzel a pénzzel, illetve a hitellel mi van most, arról hiába érdeklődtünk: Küller András, a Magyar Hivatásos Labdarúgó Liga ügyvezetője - e cég tulajdonolja a Profi Liga Kft.-t - nem nyilatkozott.
Az Advertum Kft. a maradék 2,1 milliárd forintot "országos elérésű médiarendszer kiépítésére és működtetésére" akarja fordítani. De mit takar ez a kitétel?
Klausmann Viktor, az Advertum Kft. szóvivője szerint - aki, mint hangsúlyozta, nem tulajdonosa a cégnek - a médiahálózatot elsősorban sportmarketing célokra hoznák létre, mert a marketingjogokat úgy lehet hatékonyan értékesíteni, ha több labdarúgócsapat összefog. A mérkőzések felvételeinek értékesítéséből ők is részesedni kívánnak.
Csakhogy a Profi Liga klubjainak ez a terv nemigen tetszik. Leginkább azért, mert többségük már visszafizette a tartozását, s főként, mert a televíziós és marketingjogaik többsége elvileg a saját tulajdonukban, illetőleg az őket tömörítő Magyar Hivatásos Labdarúgó Liga - a Profi Liga Kft. - birtokában van. A vonatkozó rendelkezés értelmében ezeket a jogokat csak úgy lehet átadni (eladni) más cégnek, ha a csapatok mindegyike igent mond, márpedig az együttesek a "továbbításról" egyelőre hallani sem akarnak. Úgy tudjuk, a honlapokat, hirdetéseket, jogokat tekintve egységes "kép" kialakítására törekvő Advertum Kft. nyomást akar gyakorolni a klubokra, de azok mindegyike megkapta már a Magyar Labdarúgó Szövetségtől az élvonalbeli bajnokság soron következő évadára szóló rajtengedélyt, azaz a kvalifikáció aligha lehet alku tárgya.
A jogok kapcsán Berki Krisztián, a Ferencváros Labdarúgó Zrt. vezérigazgatója lapunknak azt mondta: - Az angol tulajdonosok arra kértek bennünket, hogy részletesen tájékozódjunk az üggyel kapcsolatban. Annyit azonban elmondhatok, hogy a Ferencváros a jövőben saját marketingbevételeinek maximalizálására törekszik majd.
Csubák Zoltán, a debreceni DVSC-Teva labdarúgó klubot működtető DVSC Futball-szervező Zrt. sajtófőnöke érdeklődésünkre azt mondta: senkinek nem kívánnak kizárólagos jogot adni. Arra a kérdésünkre, hogy mit tesznek akkor, ha a klubok feje fölött a Profi Liga megegyezne az Advertummal, Csubák mindössze annyit válaszolt: az más helyzet lesz.
Az MTK-nál munkatársunknak azt mondták, hogy értetlenül állnak a történet hallatán, azt meg végképp nem értik, hogy mi köze van mindehhez a pénzügyi tárcának. Eszük ágában sincs jogokat átadni, azt pedig egyenesen képtelenségnek tartják a bajnokcsapatnál, hogy korlátozzák a nyilvánosságot - pénzt kérjenek különböző médiumoktól, újságírótól, fotóstól, azért, mert hírt adnak meccseikről.
A kft. szóvivője egyelőre természetesnek tartja, hogy több klub idegenkedik az ötlettől, hiszen - mondta - hazai viszonyok közt újdonságról van szó, de ha a klubok megismerik majd a részleteket, akkor remélhetően kedvezőbben állnak hozzá a kezdeményezéshez. Klausmann hozzátette: a klubok elgondolkodhatnának azon, megéri-e nekik, ha csökken a marketingköltség, ugyanakkor összefogással érdemibb a hatás. Arra a kérdésre, hogy eddig hány klubbal sikerült megállapodniuk, a szóvivő azt mondta: egyelőre nem egyes klubokkal, hanem a Magyar Labdarúgó Szövetséggel és a Profi Liga vezetőivel tárgyalnak.
Ez egyben azt is jelzi, megállapodás még nem született. Megkérdeztük ugyanerről Veres János pénzügyminisztert, hiszen nyilván azért vállalt kezességet a kormány az Advertum Kft. számára, mert biztos abban, hogy az képes lesz visszafizetni a pénzt. A tárca első emberének tudomása szerint viszont már megszületett a megállapodás. Közbevetésünkre, hogy értesüléseink szerint ez nem így van, a pénzügyminiszter tömören annyit mondott: - Eltérőek az információink.
Mivel lapzártánkig a Profi Ligától senki nem válaszolt arra a kérdésünkre, hogy létezik-e ilyen megállapodás vagy nincs, a következő lehetőségek maradtak:
1. Nincs megállapodás, és a vállalkozás - a kormánygaranciával egyetemben - egyelőre "a levegőben úszik".
2. Van megállapodás, de arról nem tud az Advertum szóvivője, s nem tudnak a klubok.
3. Ha a megállapodás a klubok tudta - és jóváhagyása nélkül - köttetett, akkor az eljárás jogszerűtlen, hiszen ehhez közgyűlési határozat szükséges, egy korábbi közgyűlési döntés marketing címén pedig csak a televíziós adásokat érintette.