Népszavazással próbálja leállítani a Fidesz a gyöngyösi gumigyárépítést
Az "Egyetért-e Ön azzal, hogy ne épüljön meg az indiai Apollo Tyres cég gumigyára Gyöngyösön?" kérdést tartalmazó íveket már leadták hitelesítésre a szocialista vezetésű város jegyzőjének - mondta Tatár László.
Gyöngyös és Mátra környezete ugyanis annyira túlterhelt, hogy a térség nem visel el újabb szennyező forrást - tette hozzá a politikus.
Tatár László egy miskolci cég által írt környezeti előtanulmányra hivatkozott, amely szerint a gyártástechnológia során olyan policiklikus vegyületeket használnak majd, amelyeket 2009-től kitiltanak az Európai Unióból. A gyártás során keletkező korom pedig rákkeltő hatású - vélekedett.
Szintén veszélyforrásnak tartják a gyártás során évente keletkező 21 ezer tonnányi ipari gumihulladékot, ugyanis a Mátraaljai térség hulladékkezelése jelenleg sem megoldott.
Ezen kívül az üzem működése, évente 800 ezer köbméter vizet igényelne, amelyet lehetséges, hogy nem képes fedezni a térség ivóvízbázisa - sorolta aggályaikat a politikus.
Szerinte gumigyártás helyett Gyöngyösnek gyógy-idegenforgalmi fellegvárrá kell válnia, illetve meg kell őrizni a történelmi Mátraaljai borvidéket.
Ebben a helyzetben kezdeményezték a népszavazást; a helyi rendelet szerint a referendum kiírásához a választópolgárok 25 százalékának kezdeményezése szükséges, illetve akkor érvényes és eredményes, ha a választók több mint 50 százaléka leadja a voksát.
Számításaik szerint a népszavazásra ősz végén, esetleg jövő tavasszal kerülhet sor.
A politikai okokból elindított kezdeményezés felbecsülhetetlen méretű károkat okozhat a városnak - kommentálta a Fidesz akcióját Gyöngyös szocialista polgármestere.
Ugyanis már maga a kezdeményezés elrettentheti a befektető, veszélybe sodorva, a beszállítói munkahelyekkel együtt, mintegy 2 ezer munkahelyet. Ugyancsak eleshet a város évi több száz millió forintnyi, a település fejlesztésére fordítható adóbevételtől.
Ugyanakkor a 12 hektárnyi üzemcsarnok, illetve a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra megépítése egy - másfél évre jelentene munkalehetőséget a helyi vállalkozások számra - sorolta aggályait Hiesz György.
Az indiai cég magyarországi leányvállalata egyébként már május 21-én már földvásárlási opciót szerzett a Gyöngyösi Ipari Parkban - az erről szóló szerződést aláírták a város, az Apollo Tyres Kft., illetve a Gyöngyösi Ipari Park Fejlesztő Kft. képviselői.
A háromoldalú ingatlanvásárlási előszerződés szerint az önkormányzat és az ipari park kötelezettséget vállaltak arra, hogy az ipari park területén kijelölt 45 hektárnyi földet kizárólag az Apollo Tyres részére adják el - közölte korábban az Apollo Tyres kommunikációs megbízottja.
Az indiai társaság 200 millió eurós beruházással gumiabroncsgyárat kíván építeni a területen - emlékeztetett Rédei Daniella.
Az előszerződés szerint a cég a 45 hektáros területet összesen 673 millió forint nettó áron vásárolja meg.
Az Apollo Tyres képviselője elmondta: a földterület megvásárlására csak a végleges ingatlanvásárlási szerződés megkötése után kerülhet sor. A beruházáshoz szükséges további engedélyek beszerzése folyamatban van.
Hangsúlyozta, hogy a 900 új munkahelyet biztosító gyártóegység minden tekintetben meg fog felelni a magyar és európai uniós környezetvédelmi előírásoknak.
A város önkormányzata korábban jóváhagyta az előszerződés tervezetét, és a szocialista vezetésű testület felhatalmazta a város polgármesterét az előszerződés aláírására. A szerződés végleges változatának megkötésére az engedélyeztetési eljárás befejezése, illetve a környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése után kerülhet sor - tájékoztatott akkor Végh Attila alpolgármester.
Ugyanakkor nem a Fidesz az egyetlen, a gumigyárat ellenző szervezet. Aláírásgyűjtés megindítását helyezte kilátásba a beruházás megakadályozása érdekében a Civilek a Mátraalján Mozgalom is.
Fehér Attila, a szerveződés szóvivője korábban az MTI-vel közölte: a tervezett üzem szerintük veszélyezteti a szőlő és gyümölcstermesztéséről ismert Mátraalja környezetét, illetve a technológia károsíthatja a gyárban dolgozók egészségét.
Úgy vélekedetett: az indiaiaknak ígért 7-9 milliárd forintnyi állami támogatást inkább a helyi kis- és középvállalkozások segítésére kellene fordítani.
Az előszerződés szövegének jóváhagyását elutasította az önkormányzat Polgári Frakciója is.
Az Apollo Tyres 200 millió euró értékű beruházása megvalósítását ez év januárjában jelentette be Újdelhiben Gyurcsány Ferenc miniszterelnök indiai üzletemberekkel folytatott tárgyalásait követően.
Az üzemben a tervek szerint az első szakaszban évi hét millió gumiabroncsot gyártanának . Összehasonlításként: a Hankook dunaújvárosi gyára évi tíz millió darabot fog előállítani, ha eléri a teljes kapacitást. Az Apollo Tyres a Magyarországon gyártott termékeit az európai piacon eladásra kínált személyautókra és terepjárókra szánja.
Az 1975-ben alapított Apollo Tyres Indián kívül a Dél-afrikai Köztársaságban és Zimbabwében nyitott gumiabroncsgyárat. Éves bevétele tavaly meghaladta az egymilliárd dollárt.
(MTI)