Sebességkorlátozás bevezetésével védené a zebrán haladó gyalogosokat az új rend kormánybiztosa. Más szakértő úgy látja: megoldás lenne, ha a gázolónak kellene bizonyítania: mindent megtett a baleset elhárításáért.
Vigyázz, ha jön a zebra!
Három gyermeket és egy az unokáját babakocsiban toló asszonyt gázoltak halálra zebrán alig egy hét alatt. Ezért a gyalogosok fokozott védelme érdekében intézkedéseket sürget az új rend kormánybiztosa. Kondorosi Ferenc kérdésünkre elmondta: folyik a KRESZ módosítása, s ezek az esetek is jelzik, hogy a gyalogosközlekedésre vonatkozó szabályokat adott esetben meg kell változtatni. A kormánybiztos már tárgyalt a közlekedésért felelős tárca államtitkárával arról, milyen lépésekre lehet szükség.
Ma a gyalogos a zebrán elsőbbséget élvez, de Kondorosi indokoltnak tartaná, hogy a járművezetők számára előírják a kötelező megállást. Szóba jöhet az is, hogy a kijelölt gyalogátkelőhely előtt - ha az áthaladást nem jelzőlámpa szabályozza - a sebességet harminc kilométer/órában korlátozzák. Emellett az úttesten keresztirányban felfestett sárga csíkok figyelmeztethetnének a zebrára, mellékutakon pedig "fekvőrendőrökkel" lassíthatnák a forgalmat.
Igen nagy a közútkezelők - ezek a legtöbb helyen az önkormányzatok - felelőssége is, hogy miként alakítják ki a zebrákat - emelte ki Kondorosi. Szerinte mindenképpen szükség lenne arra, hogy a rendőrséggel közösen mérjék föl, melyek a balesetveszélyes helyek - csak a fővárosban 3700 kijelölt gyalogátkelőhely van -, és ezeknél fokozott ellenőrzéssel, illetve forgalomtechnikai változtatásokkal lehetne csökkenteni a kockázatot. Új zebrák létesítése előtt hatásvizsgálatot kellene végezni, a forgalmasabb pontokon pedig a gyalogosok számára külön szinten lenne célszerű biztosítani az átkelés lehetőségét. Kérdésünkre nem vitatta azonban, hogy ez nem kis részben pénzkérdés.
Amikor súlyos balesetek történnek, sokan hajlamosak arra, hogy a gépjárművezető-képzésre hárítsák a felelősséget, de Bolgár Péter közlekedési pedagógus - korábban maga is gyakorlati oktató - állítja: az okokat másutt kell keresni.
A tanulóktól mindig megkövetelik ugyanis a KRESZ szabályainak betartását, és ha valaki a vizsgán nem áll meg a zebra előtt, amikor a járdán gyalogos várakozik, már meg is bukott. De az sem kap jogosítványt, aki a gyalogátkelőnél előz vagy elhajt a másik sávon álló jármű mellett.
Ezért szerinte másutt van a baj. Az egyik, hogy ma már nem vezetjük az autót, hanem élünk benne: telefonálunk, eszünk, beszélgetünk, rádiót hallgatunk. A sofőr tehát mindenre figyel, csak a forgalomra nem. Bolgár úgy látja, a rendőrségnek is szigorúbban kellene fellépnie, és jó lenne nemcsak a gyorshajtókkal, hanem a gyalogosokat veszélyeztető ámokfutókkal szemben is nulla toleranciát hirdetni. Emellett lehetnek forgalomtechnikai hibák: kevésbé látható helyen lévő zebrák, kopott útburkolati jelek, takarásban lévő táblák.
Bolgár néhány kollégájával együtt hosszú ideje kampányol azért is, hogy a járművezetői tanfolyamnak legyen része a pszichológiai tréning. Szerinte jó lenne, ha mindenkit szembesítenének azzal, hogy hajlamos-e az agresszivitásra, esetleg versengő típus, vagy ellenkezőleg, szorong a volán mögött. Akkor előre lehetne látni ugyanis - véli -, hogy a járművezető-jelölt milyen kockázatot jelent az utakon, és erre föl lehetne készíteni.
A sebességkorlátozás nem tűnik hatékonynak - a vasúti átjáróknál megállapított negyven kilométeres határt nem tartja be senki -, az átkelők átépítésére nincs pénz, és rendőrt sem lehet minden zebra mellé állítani, ezért a legjobb megoldás az lehetne, ha a jogszabályok a gyalogosokat kiemelt védelemben részesítenék - jelentette ki az ENSZ égisze alatt működő GRSP (Global Road Safety Partnership) magyarországi egyesületének ügyvezető igazgatója. Pausz Ferenc szerint a Hollandiában is alkalmazott szabályozást lehetne átvenni. Ott a járművezetők pontosan tudják, hogy ha gyalogost gázolnak, elsősorban nekik kell bizonyítaniuk, hogy mindent megtettek a baleset elhárítása érdekében. Aki járt már arrafelé - tette hozzá -, tapasztalhatta, hogy az autósok mennyire vigyáznak a gyengébb közlekedési partnerre, a biciklistákra, a gyalogosokra.