A kormány kezességet vállal a nyíregyházi székhelyű Advertum Kft. 5,2 milliárd forintos hitelfelvételéhez. Ebből a pénzből a cég kifizetné a labdarúgó Profi Liga 3,1 milliárdos tartozását, s kiépítené a magyar futball "országos médiarendszerét".
Az ötmilliárd forintos ötlet
A kormány kezességet vállal a nyíregyházi székhelyű Advertum Kft. 5,2 milliárd forintos hitelfelvételéhez. A pénzből a cég kifizetné a Profi Liga 3,1 milliárd forint tartozását, a többi pénzt pedig befektetné, kiépítené a magyar labdarúgás országos médiarendszerét. Ha a hitelt 15 év alatt nem tudja visszafizetni - fizet az állam.
Az Advertum Kft. nevét egy nyíregyházi vállalkozóhoz, Sziky Gyulához kötik. Őt telefonon kerestük, ám érdeklődésünkre azt válaszolta: értekezletet tart, nem ér rá, egyébként is, semmi köze nincs az Advertum Kft.-hez, májusban törölték nevét a cégkivonatból.
Sziky Gyula Szabolcs-Szatmár-Bereg megye megkerülhetetlen vállalkozóinak egyike, vagyonát milliárdosra becsülik. A neve fölbukkant a Kaya Ibrahim-ügyben és üzleti kapcsolatokat ápolt Wappler Lászlóval, akit Szlávy Bulcsú, a "Balaton királya" meggyilkolásával vádolnak. A Magyar Nemzet szerint kifejezetten baráti viszonyt ápol Veres János pénzügyminiszterrel.
Sziky többségi tulajdonosa a Nyíregyházi Spartacus FC-nek, amellyel a helyi önkormányzat hároméves megállapodást kötött. Nagy László alpolgármestertől megtudtuk: 2008-ban a klubot az önkormányzat százmillió forinttal támogatja, az utánpótláscsapatokat pedig az önkormányzati alapítású Nyírsuli Kht. indítja. A költségeket a város viseli, ez további 15 millió forint. Az NB I-es focicsapat ingyen használja a városi stadiont, ami további 25 millió forintos támogatást jelent.
Klausmann Viktor, az Advertum Kft. szóvivője (Klausmann valaha tévésként a TV 2 Szerencsekerék című műsorát vezette) lapunk kérdésére elmondta: Sziky Gyula több mint egy éve adta el az Advertum Kft.-t, amikor a Nyíregyháza FC labdarúgó- csapata NB I-es lett. Az ügyvezető korábbi munkatársa, Nagy Szabolcs lett és tulajdonos maga Klausmann is. Ő és kollégái intézték az elmúlt öt évben a Nyíregyházi Spartacus FC és a szintén Sziky Gyula tulajdonában lévő Diósgyőr FC marketingfeladatait.
Az 5,2 milliárdos hitellehetőségre pályázat ugyan nem volt, de több jelentkező közül az ő elképzelésük találkozott a PM-ével. - Még nem vettük fel pénzt, de ekkora egyetértést én még a magyar futball ügyében nem tapasztaltam - mondta Klausmann.
- Megismertük a két klub működési mechanizmusát, s erre építve egy olyan tervet adtunk a hitel visszafizetésére, amely egy elsősorban sportmarketing célokat szolgáló országos médiahálózat kialakítását feltételezi - közölte Klausmann. Szerinte a marketingjogokat úgy lehet hatékonyan értékesíteni, ha több csapat összefog. A mérkőzések felvételeinek továbbértékesítéséből ők is részesedni kívánnak. Hogy konkrétan mi az a modell, ami Nyíregyházán működik, abba nem avatott be.
- Üzleti titok - hárította el érdeklődésünket -, az ötlet 5,2 milliárd forintot ér.
Az Advertum Kft. a legnagyobb vidéki médiacégként aposztrofálja magát. Rádiót működtet Nyíregyházán, Miskolcon és Debrecenben, valamint ugyanitt a Metró mellékleteként megjelenő MÉDIA1 hetilapot, továbbá városi kábeltelevíziót Nyíregyházán.
Miskolcon tavaly nagy felfordulást okoztak az Advertum Kft. első intézkedései, miután a cég 2007 januárjában átvette az első osztályban játszó diósgyőri futballcsapat kommunikációs ügyeinek intézését. A megállapodást a csapatot tulajdonló DFC Kft. ügyvezetője, Sallói István írta alá. A szerződésben foglaltak szerint az alkalmazottak, edzők és játékosok lemondtak a nyilatkozatokkal, fotókkal és televíziós megjelenésekkel kapcsolatos vagyoni értékű jogaikról a klubot működtető DFC Kft. javára, amely pedig továbbadta azokat az Advertum Kft.-nek. Ezt követően több miskolci újság, rádió tudósítója szembesült azzal, hogy nem tud bejutni a Diósgyőr mérkőzéseire. Kiss László, az Észak-Magyarország című lap főszerkesztője szerint az Advertum egyszerűen nem fogadta el a lap munkatársainak akkreditációit. Az újság számára nem volt világos: a fociklub érdekeit képviseli-e a cég, vagy - médiacégként - egyszerűen csak ki akarja szorítani a konkurenciát. A probléma végül a labdarúgócsapat új tulajdonosának érkezésével, az idén januárban oldódott meg.
Ugyancsak az új tulajdonoshoz köti gondjaik megoldását Ambrus Gábor, a Magyar Távirati Iroda sportszerkesztőségének vezetője. Fotósukat azzal az indokkal nem engedték dolgozni a diósgyőri pályán, hogy a képekből az MTI-nek bevétele származik - csak saját felhasználásra készíthettek volna fényképeket, ez pedig a távirati iroda esetében értelmezhetetlen. A szerkesztőségvezető hozzátette: Miskolcon megoldódtak a problémáik, ám a nyíregyházi futballstadion továbbra is zárva van munkatársaik előtt.
Szerettük volna az ügyről kikérni Veres János pénzügyminiszter véleményét is, a tárcavezető azonban elfoglaltsága miatt a sajtófőnökhöz irányított. Pichler Ferenc lapunknak nyilatkozva arra emlékeztetett: az ügy 2001-re nyúlik vissza, amikor az akkori kormány nyolcmilliárd forintos garanciavállalásról döntött annak érdekében, hogy reorganizálni lehessen a futballklubokat. Ebből a garanciavállalásból egy 3,1 milliárd forintos kötvénykibocsátás valósult meg; a kötvényeket a Profi Liga bocsátotta ki és a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) jegyezte azokat, állami garanciával. Már akkor tudni lehetett, hogy ezt a pénzt a klubok nem fejlesztésre és reorganizációra, hanem nehéz helyzetük miatt inkább működési költségre fogják költeni. Így a Profi Liga nem tudta visszafizetni a 3,1 milliárdot, az MFB viszont beváltotta az állami garanciát, vagyis a költségvetésből kifizették a pénzt. Ugyanakkor az állam - a jogszabályoknak megfelelően - az APEH-en keresztül 2008 januárjában végrehajtást kezdeményezett.
- Ha ez a folyamat végigmegy, valószínűleg akkor is csak az összeg egy része kerül meg, s egyúttal felszámoltuk volna a teljes magyar futballt. Két éve keresi a kormány a PM és a sporttal foglalkozó szakemberek bevonásával a megoldást: hogyan térülhet meg a pénz úgy, hogy a futball is tovább éljen. Számos javaslat és elképzelés született, de az Advertum Kft. elképzelése volt az, amely el tudott jutni szerződéskötésig - magyarázta Pichler Ferenc. A kormánydöntés értelmében a cég kereskedelmi banki hitelt vesz fel, több mint ötmilliárd forint értékben. Ebből visszafizeti a 3,1 milliárdos tartozást, a további kétmilliárdot pedig a futball rendbehozatalára fordítja. Mivel az Advertum hasznosíthatja a klubok vagyonértékű jogait (reklámfelületek, stb.), így a cégnek is az az érdeke, hogy a magyar futball is minél sikeresebb legyen.
- Ahhoz, hogy a cég 5,2 milliárdos hitelt vehessen fel, kellett az állami garancia. Tény, hogy ezzel az állam is kockázatot vállal, de a 2001-es döntéssel ellentétben itt nemcsak az állam, hanem a cég is kockáztat. A másik különbség, hogy az Advertumnak már van gyakorlata a klubok rendbetételében - fogalmazott Pichler, hozzátéve: az ügyben nem Veres János döntött, hanem a kormány, mégpedig a PM és az önkormányzati tárca közös előterjesztése nyomán. Bármiféle hátsó szándék vagy gyanú tehát alaptalan - legalábbis a PM sajtófőnöke szerint.