A festő csak ül, és figyel a bejárat melletti, falnyi méretű portréról. A május elején megnyitott, zömében Pákh Imre, az Egyesült Államokban élő műgyűjtő képeiből összeállított esztergomi tárlatot eddig több mint ötezer látogató és több száz diák nézte meg; a helyi diákcsoportok belépőit az önkormányzat finanszírozza.
Esztergomban Munkácsyval telik a nyár
A megrendezés jogának elnyeréséhez szigorú kritériumoknak kellett megfelelni. A nemrég felújított főtérről nyíló Vármegyeháza dísztermét néhány hónap alatt kiállítóteremmé alakították át: a klasszicista épületekre jellemző hatalmas ablakokat kőzetgyapottal fedték el, a termeket bordó drapériával borították, klimatizálták és megfelelő biztonsági rendszerrel látták el. A kiállítás idején 24 órában fegyveres őrök vigyázzák a műkincseket.
A gyűjtemény 2005 óta járja a Kárpát-medencét, az anyagot eddig közel egymillión látták. A 32 alkotáshoz minden múzeum hozzátette a saját és kölcsönzött képeit. Esztergomba a Magyar Nemzeti Galériából érkezett a Golgota és a Krisztus Pilátus előtt című "redukció", vagyis a művész által saját kezűleg készített kisebb másolata. A békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum új szerzeményével, A kis Jeanne arcképével és további két képpel gazdagította az esztergomi anyagot. Innen származnak a Munkácsy-relikviák is, az aranyozott szemüveg, a monogramos esernyő és az ezüst monogrammal ellátott ébenfa kefe, a festő levelezésének néhány darabja, valamint a modelljeiről készített fotók. A kis cukortolvaj című képet Pákh Imre két éve vásárolta egy külföldi árverésen. A szalonképek sorába tartozó festményt e művészeti roadshow előző állomásán, Kecskeméten láthatta először a nagyközönség. A szeged-csanádi püspökség gyűjteményéből származó "Corpus" képet Kiss-Rigó László megyés püspök bocsátotta a kiállítás szervezőinek rendelkezésére.
Munkácsy műveit kiállítani mindig hálás feladat, hiszen a közönség körében nagyon népszerű a festő - olvasható az esztergomi kiállításhoz kapcsolódó weboldalon. Sárosi Attila, a kiállítás marketingért felelős vezetője azt mondja, várható volt, hogy a szalonképek iránt lesz legnagyobb az érdeklődés, mivel az elmúlt rendszerben Munkácsynak inkább a sötétebb tónusú, dolgozó embereket ábrázoló képeit ismerhette meg a magyar közönség.
A gyűjtemény már számos hazai városban, sőt az erdélyi Csíkszeredán is vendégeskedett. Esztergom a tizennegyedik állomása a vándorkiállításnak, amelynek akár mottója is lehetne Pákh Imre egy korábbi interjúban elhangzott mondata: "A pénz nem ér semmit, ha nincs kivel megosztani".
A hatalmas érték utaztatása és megőrzése hatalmas felelősséget is ró a mindenkori kiállítóra. - A műtárgyak szállításának nálunk is megvannak a specialistái, akik az utazás előtt a képeket - szakmai felügyelet mellett - levegővel megtöltött védőfóliába csomagolják, majd klimatizált ládákba helyezik, és úgy szállítják a célállomásra - mondja Sárosi Attila, majd hozzáteszi, az esztergomi kiállítóhelyen Gyarmati Gabriellának, a Munkácsy múzeum művészettörténészének szakmai vezetése szerint igyekeztek olyan környezetet kialakítani, amely a lehető legteljesebbé teszi a műélvezetet.
A nyári turistaszezontól sokat várnak. A Szlovákiában élő magyar ajkú közönséget a tévécsatornákon és a szlovákiai magyarok legnagyobb példányszámú lapjában, az Új Szóban tájékoztatják. Szeretnék elérni a jóval tízezer fölötti látogatólétszámot, ezért is létesítettek weboldalt a kiállítás idejére.
Sárosi Attila úgy fogalmaz, a számítógép monitorja előtt szocializálódó mai diákoknak a weboldalról letölthető tárlatvezetői segédlettel igyekeznek érthetőbbé tenni, mit is jelentett az ecsetkezelés a photoshop térnyerése előtt. Az anyaghoz játékos feladatlap is tartozik. A válaszokért a csoportok újra bejárják a termeket, végignézik a gyöngyházszínű tanyákat, a tájképeken felvillanó fényeket és a nagypolgári miliő elengedhetetlen kellékeit: süppedős szőnyegeket, pálmákat, porcelánbabákat.
(A július 20-ig nyitva tartó tárlat honlapja a www.munkacsyesztergomban.hu címen található.)