Távozással tért vissza Václav Havel

Prágában immár hónapok óta beszélnek és vitatkoznak Václav Havel új, Odcházení (Távozás) című színművéről, amelynek ősbemutatóját pedig csak múlt héten tartották. Már az is nagy társadalmi eseménynek számított, hogy a cseh exelnök csaknem két évtized múltán visszatért drámaíróként. Tovább fokozódott az izgalom, amikor legújabb alkotását a volt államfő a prágai Nemzeti Színháznak ajánlotta fel.

Ugyanakkor feltételül szabta, hogy a női főszerepet (Irena, Rieger kancellár barátnője) feleségének, a neves színésznőnek, Dagmar Havlová-Veskrnovának adják. Ondrej Cerny színidirektor azonban nem ment bele az alkuba, mire a szerző sértődötten visszavette a szövegkönyvet és a Divadlo na Vinohradech társulatnak kínálta fel, ahol élettársa eddigi legnagyobb sikereit aratta. Ám itt sem járt eredménnyel, mert a patinás színház pénzhiányra hivatkozva sűrű sajnálkozás közepette lemondta a színrevitelt.

Mentőövet, a kávéházként és színházként is népszerű Archa nyújtott, amelynek agilis vezetői magánszponzoroktól hetek alatt összegyűjtötték a szükséges két és fél millió (25 millió forint) koronát. A sors még egy dramaturgia csavarral is fokozta az érdeklődést és a feszültséget. Három héttel a premier előtt a szerző felesége súlyosan megbetegedett, s helyébe a jóval fiatalabb, 34 esztendős Zuzana Stívová ugrott be, parádés alakítást nyújtva.

Ennyi drámai fordulat után nem meglepő, hogy a jegyek a bemutatóra percek alatt, kora őszi előadásokra pedig napokon belül elkeltek.

A darab fő motívuma - az erkölcs és a politika viszonya - Havel előző könyveiben (többek között a magyarul is olvasható Kérem, röviden! című interjúkötetében) is felbukkan. Ezúttal a műfajhoz igazodva, többsíkú a konfliktus. A hivatalától búcsúzó Rieger kancellár (az Amerikában élő, de vendégszereplésekre gyakran hazatérő, a szerzővel egy idős, 71 éves Jan Triska alakítja) számot vet tetteivel és elveivel, miközben döbbenten tapasztalja, miként fordítanak neki hátat eddigi beosztottjai, akik már az utódja, a morális szempontokat semmibe vevő, pragmatikus Klein előtt hajbókolnak.

Václav Havel ironikus hangvételű történetének helyszíne tulajdonképpen nem lényeges, ám a közönség szerint egyértelműen azonosítható. A groteszk tablót a szerző is színesíti, aki rekedtes hangján, színházi hangszórón keresztül óvja a szereplőket a ripacskodástól, a szöveg és a színpadi szituációk sötét tónusainak elkenésétől.

Miközben a színházi kritikusok a darab és az előadás erényeit és a moralizálástól sem mentes utolsó felvonást elemzik, a nagyérdemű a sörözőkben és más helyeken azon vitatkozik, hogy a szerző a Rieger-Klein konfliktusban, a Havel-Klaus ellentéteket és kölcsönös ellenszenvet ábrázolta-e, s valójában kikről mintázta meg a többi szereplőt. Hiába hangoztatta többször is a drámaíró, hogy a színművének nagy részét a múlt század nyolcvanas éveiben írta, amikor másként gondolkodóként még csak nem is álmodott arról, hogy államfő lesz, akit majd a jelenlegi elnök követ ebben a tisztségben. S hiába ismételgeti, hogy őt tulajdonképpen a hatalmától búcsúzó politikus lelkiállapota és a környezete érdekelte. Mindezek ellenére egyre többen kapcsolódnak be a legújabb cseh Ki, kicsoda játékba és vitába.

Prága, 2008. május

A szerző a prágai bemutatón
A szerző a prágai bemutatón
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.