A fuvarozók nem kaptak ajánlatot a pénzügyi tárca képviselőitől a tegnap megkezdett, várhatóan maratoni hosszúságú tárgyalássorozat első fordulóján. Csak az biztos, hogy mindkét fél nyitott a megállapodásra. Az üzemanyagok ára eközben megpihent, a Mol várhatóan nem emel a héten - pedig indokolt lenne.
Megpihent az üzemanyagár
Egy-két hónapig még elhúzódó tárgyalásokra készül a fuvarozók képviselőivel a pénzügyi tárca - tudta meg lapunk. A Napi Gazdaság tegnapi információját forrásaink megerősítették: a Pénzügyminisztérium (PM) kész engedményeket tenni. Igaz, két feltétel van: a konvergenciaprogram nem borulhat, illetve nincs mód a benzin adóterheinek (áfa és jövedéki adó) csökkentésére. Ezenkívül azonban a PM kész megvizsgálni a többi, a fuvarozók gazdálkodását befolyásoló elvonás alakítását (ilyen a gépjárműadó vagy a regisztrációs adó), ezenkívül pedig tárgyalhatnak még a használatarányos útdíj bevezetésének gyorsításáról, annak feltételeiről is. A cél a nyári megállapodás, hogy ősszel - amennyiben erre szükség van - a parlament elé lehessen terjeszteni a változtatási terveket. A hosszú tárgyalási folyamat - persze - a magas benzinárak miatt felfokozott fuvarozói kedélyek hűtésére is szolgálhat. Így az érdekképviseletek nem feltétlenül érdekeltek abban, hogy demonstrációkat szervezzenek, mint ahogy azért megjelentek ilyen tervek itthon is, vagy éppen van tiltakozó akcióra példa Oroszországban, Bulgáriában vagy éppen - ma - Nagy-Britanniában.
Konkrét ajánlatokat egyelőre nem kaptak a fuvarozói érdekviseletek a szakminisztériumtól - tájékoztatta lapunkat Dittel Gábor. A NIT Hungary elnöke szerint ennek ellenére az már eldőlt: a kormány képviselői tárgyalásokba kezdenek a szakmai szervezetekkel. A megbeszéléseken a fuvarozókat érintő adózási kérdések éppen úgy terítékre kerülnek, mint a gépjárművezető-képzés feltételeinek alakítása. De szó lesz az úthasználattal arányos autópályadíj-fizetés bevezetéséről, illetve a nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozásáról is. Az érdekvédelmi szervezetek hétfő este még közös szakma álláspontjuk összeállításán dolgoztak.
Szakértők tegnap meglepetéssel tapasztalták, hogy a továbbra sem csillapodó nemzetközi olajárrobbanás ellenére a héten a belföldi üzemanyagárak várhatóan nem változnak. A hazai forgalmazókat ellátó Mol rendszerint hétfőn dönt arról, hogy az adott hét szerdáján változzon-e, és ha igen, mennyivel a benzin és a gázolaj ára. A nemzetközi nyersolaj-, benzin- és dízeljegyzések, valamint a forint/dollár árfolyam változása alapján nagyjából kívülről is megbecsülhető, mi lesz a döntés. Legalábbis elméletben. A megfigyelők ugyanis gyakorta tapasztalják, hogy az olajtársaság ilyen-olyan okokból eltér a nemzetközi folyamatok diktálta trendtől. Ennek megfelelően az elmúlt hetekben, amikor a nemzetközi energiaárak kurzusa soha nem látott magasságokba tört, a Mol éppenséggel meglehetősen visszafogottan drágított. Igaz, az emelés nem maradt el, és nálunk is rekordárak álltak be. Szakértők úgy vélik: ha csak a múlt hetet vesszük alapul, a forint valóban rendkívüli mértékben erősödött a dollárhoz képest, ami a benzinnél ellensúlyozta az árnyomást. A gázolajtarifát viszont még így is emelhették volna 2-3 forinttal. Ha azonban az elmúlt egy hónapban rendre elhalasztott emelési mértékeket a Mol most beépítette volna az árba, a forinterősödés mellett is jöhetett volna 4-6 forintos benzin- és 6-8 forintos gázolajár-emelés. Megfigyelők a háttérben a Mol részéről szélesebb értelemben vett üzletpolitikai indokokat sejtenek: a jó kormányzati kapcsolatokra törekvő olajtársaság bizonyára egyre inkább figyelembe veszi, hogy az egekben lecövekelt üzemanyagárak növelik a társadalmi feszültségeket. A Mol nyilvánosan vállalt árképzési rendszere szerint, ha netán elindulnának a nemzetközi tarifák lefelé, a nála így felhalmozódott hiány ledolgozása miatt az egy ideig még nem köszönne vissza a hazai kutak totemoszlopain szereplő árakban.