Harminckétmilliárd a tubesi késés ára

A tubesi radar nélkülözhetetlen. Ha nem épül meg, vagy a megépítése tovább késik, a költségvetést terhelő pluszköltségek elérhetik a 32 milliárd forintot - jelentette ki tegnap a magyar légierő jövőjéről tartott szakmai konferencián Szekeres Imre honvédelmi miniszter.

Jövőre a NATO integrált légvédelmi rendszerébe belép a két magyar háromdimenziós radarállomás, a bánkúti és a békéscsabai. Ha a rendszer harmadik eleme, a tubesi radar tovább késlekedik, annak pótlására nemcsak fenn kell tartani az elavult szovjet radarrendszert, hanem azt fel is kell újítani, ami sokba kerül, és csak átmeneti megoldást jelent. A légvédelmi radarrendszer fejlesztése nem állhat le. 2010-től a tervek szerint a katonai és polgári légi irányítás biztonságát szolgáló új rendszert helyeznek üzembe - ugyancsak a NATO légi vezetési-irányítási rendszere alapján.

Tételek a honvédségi beszerzéslistáról

Új szállítógépek 2010 után.
Szállítóhelikopterek: 2010-14 között 10 új közepes szállítóhelikoptert vásárolnánk, ennek éves költségkihatása 9 milliárd forint.
Légvédelmi rakéták: 2011-14 között 140 darab Mistralt vennénk.
Veszprém helyett 2010-től üzembe helyeznénk az új, integrált légi irányítási központot (ARS).

Meg kell oldani az új Gripen harci gépek pilótáinak a képzését, ehhez az egyik lehetőség az, hogy 12-14, alacsony üzemeltetési költségű kiképző/harcigépet szerzünk be - jelezte a miniszter. A cseh kormány jelképes áron eladna csaknem új állapotban lévő L-159-es gépeket. A magyar kormánynak még az idén döntenie kell, elfogadja-e a cseh "pót-Gripenek" megvásárlását (amelyek a Gripenek bizonyos feladatait is el tudják látni, például a légtérellenőrzést), vagy más opciók mellett dönt. Ezek:

1. a Gripenek mellett továbbra is üzemben tartják az orosz MiG-29-eseket (drága és az átállást hátráltató megoldás),

2. repülési órákat vásárlunk (ez drága és hátráltatja a kiképzést, és a magyar fél a bérbeadónak kiszolgáltatott lesz),

3. meglévő Gripenjeink éves repülhető óráinak számát felemeljük gépenként és évenként 200 órára (ez plusz 6-6,5 milliárd forintba kerülne),

4. további Gripeneket vásárlunk, bérlünk (a felmerülő, mintegy 145 milliárd forintos pluszköltséget a büdzsé aligha bírná el).

Érdeklődésünkre a cseh Aero Vodochody gyárnál (az L-159-esek gyártójánál) jelezték: május 19-én együttműködési megállapodást kötöttek a Gripennel, a svédek beszállnak az L-159-esek gyártásába, szervizelésébe. A többi között az L-159-eseket úgy módosítják, hogy azok a Gripenek több funkcióját is tudják.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.