A tubesi radar nélkülözhetetlen. Ha nem épül meg, vagy a megépítése tovább késik, a költségvetést terhelő pluszköltségek elérhetik a 32 milliárd forintot - jelentette ki tegnap a magyar légierő jövőjéről tartott szakmai konferencián Szekeres Imre honvédelmi miniszter.
Harminckétmilliárd a tubesi késés ára
Jövőre a NATO integrált légvédelmi rendszerébe belép a két magyar háromdimenziós radarállomás, a bánkúti és a békéscsabai. Ha a rendszer harmadik eleme, a tubesi radar tovább késlekedik, annak pótlására nemcsak fenn kell tartani az elavult szovjet radarrendszert, hanem azt fel is kell újítani, ami sokba kerül, és csak átmeneti megoldást jelent. A légvédelmi radarrendszer fejlesztése nem állhat le. 2010-től a tervek szerint a katonai és polgári légi irányítás biztonságát szolgáló új rendszert helyeznek üzembe - ugyancsak a NATO légi vezetési-irányítási rendszere alapján.
Tételek a honvédségi beszerzéslistáról
Meg kell oldani az új Gripen harci gépek pilótáinak a képzését, ehhez az egyik lehetőség az, hogy 12-14, alacsony üzemeltetési költségű kiképző/harcigépet szerzünk be - jelezte a miniszter. A cseh kormány jelképes áron eladna csaknem új állapotban lévő L-159-es gépeket. A magyar kormánynak még az idén döntenie kell, elfogadja-e a cseh "pót-Gripenek" megvásárlását (amelyek a Gripenek bizonyos feladatait is el tudják látni, például a légtérellenőrzést), vagy más opciók mellett dönt. Ezek:
1. a Gripenek mellett továbbra is üzemben tartják az orosz MiG-29-eseket (drága és az átállást hátráltató megoldás),
2. repülési órákat vásárlunk (ez drága és hátráltatja a kiképzést, és a magyar fél a bérbeadónak kiszolgáltatott lesz),
3. meglévő Gripenjeink éves repülhető óráinak számát felemeljük gépenként és évenként 200 órára (ez plusz 6-6,5 milliárd forintba kerülne),
4. további Gripeneket vásárlunk, bérlünk (a felmerülő, mintegy 145 milliárd forintos pluszköltséget a büdzsé aligha bírná el).
Érdeklődésünkre a cseh Aero Vodochody gyárnál (az L-159-esek gyártójánál) jelezték: május 19-én együttműködési megállapodást kötöttek a Gripennel, a svédek beszállnak az L-159-esek gyártásába, szervizelésébe. A többi között az L-159-eseket úgy módosítják, hogy azok a Gripenek több funkcióját is tudják.