A Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport zálogjogot kapott a Malév egyik leányvállalatára a légitársaság tartozása fejében - értesült a Népszabadság. A Malév-leány Aeroplex Kft. száz százalékát érintő úgynevezett első ranghelyű zálogjogot május 19-én jegyezték be. A Budapest Airport (BA) szóvivője konkrét összeg említése nélkül elismerte, hogy a légitársaság komoly pénzzel tartozik a repülőtérnek. Lapunk más forrásból úgy tudja, több milliárd forintról van szó.
Jégheggyé nőtt a Malév adóssága
Szollár Domokos hangsúlyozta, hogy a Malév egy korábban született megállapodásnak megfelelően, határidőre törleszti tartozását, így a BA biztosítva látja, hogy "a tartozás el fog olvadni". A szóvivő aláhúzta, hisznek benne, hogy a légitársaság megerősödik, és sikeres lesz. Ennek érdekében minden segítséget, amely versenyjogilag megengedhető, megadnak legfontosabb partnerüknek.
A Malév nem éppen rózsás helyzetére lehet következtetni a tegnapi közgyűlésre beterjesztett 2007-es pénzügyi beszámolójából is. A dokumentum alapján valószínűsíthető, hogy nem a Budapest Airport az egyetlen üzleti partner, amely (kényszerűségből) hitelezi a légitársaság működését. A 2007-es év üzemi vesztesége megközelíti a 15 milliárd forintot, a mérleg szerinti eredmény ugyanakkor 700 millió forintos eredményt mutat egyszeri bevételeknek köszönhetően. A légitársaság tegnapi közgyűlésén végül nem került sor a pénzügyi beszámoló elfogadására; a Malév közleménye szerint "a jövőre vonatkozó finanszírozási struktúra tekintetében" módosításra készül a cég. Hogy ez pontosan mit jelent, arról nem kívánt nyilatkozni a Malév kommunikációs vezetője.
A cég felügyelőbizottsága szerint a privatizációt követően adott ötmilliárd forintos tőkeemelésen és a 18 millió eurós tulajdonosi hitelen felül további 15 milliárd forintra volna szüksége a Malévnek. Ugyanakkor kétségesnek tűnik, hogy a főtulajdonos Borisz Abramovics épp most nyúlna mélyebben a pénztárcájába: az MTI tegnapi tudósítása szerint a szintén Abramovics érdekeltségébe tartozó orosz AiRUnion tag-légtársaságai már csak az előre kifizetett üzemanyaghoz jutnak hozzá, mivel tartozásuk meghaladta a 3,5 milliárd rubelt, átszámítva 23 milliárd forintot.