Családi flotta

Az idén már a negyedik hajóját bocsátja vízre a Balaton újkori történetének legnagyobb magánhajó-társasága. Amikor mindegyik hajójuk szeli a habokat, egyszerre csaknem ötszáz utast szállíthat a Vanyolai család.

A Jókai, a Balaton, a Klára és most a Róza. Ez már flottának számít? - kérdezem Vanyolai Sándortól, a Vanyolai Hajózási Kft. tulajdonos-ügyvezetőjétől.

- Négy ekkora méretű hajó már egy komoly balatoni flottát alkot - mondja Vanyolai Sándor. - A hajóparkunk ugyan nem vetekedhet a Balatoni Hajózási Zrt. flottájával, de mi vagyunk a másodikak a tavon. Amikor minden hajónk vízre száll, egyszerre akár 480 utas is lehet a fedélzeten.

Tegyük hozzá: míg a Balatoni Hajózási Zrt. a tóparti önkormányzatok közös tulajdonában van, addig Vanyolaiék magánhajózási társasága családi vállalkozásként működik. A családfő 1990-ben a Tünde motoros hajó bérlésével vágott bele a balatoni sétahajóbizniszbe, amelynek ma már a tízéves Vanyolai Kft. az egyik meghatározó szereplője.

A most 58 éves Vanyolai Sándor hajós családból származik. Édesapja évtizedekig szolgált a magyar tengerjáró hajókon. A tengerhajózást fiatalabb korában a gépész végzettségű fiú is kipróbálta. Vanyolai Sándor 1978-ban került a Balatonra, ahol letette a hajóvezetői vizsgát is, és 1990-ig az akkor még állami kézben lévő hajózási vállalat összes, vizet szelő típusát kipróbálhatta.

- A rendszerváltás idején a cég akkori üzleti stratégiája szerint a vállalat munkatársai bérbe vehettek egy-egy sétaha-jót. Így lett belőlem 18 évvel ezelőtt egyéni vállalkozó - emlékszik Vanyolai Sándor. - Később ez a lehetőség megszűnt a cégnél, de addigra megszerettem a sétahajóztatást, ezért megpróbáltam máshonnan hajót bérelni. Aztán 1994-ben megvásároltam életem első saját tulajdonú hajóját: a felszámolás sorsára jutott Pest Megyei Révhajózási Kisvállalat egyik motoros hajóját, a Balatont. Valójában nagy kockázatot vállaltam, amikor jelentős hitelt vettem fel egy teljes felújításra váró, ötvenszemélyes hajóra.

Ennél is nagyobb rizikót jelentett a Vanyolai-flotta második hajójának, az 1913-ban épített Jókainak a megvásárlása. A muzeális értékű Jókaira a kilencvenes évek közepén roncs állapotában bukkant rá Vanyolai Sándor a tiszalöki ha-jójavító üzemben. Már a tulajdonos személyének kiderítése sem volt egyszerű feladat, s utána egy évig tartott a hajó teljes rekonstrukciója, majd csaknem négy évbe telt, mire a megújult Jókai a Tiszáról ismét a Balatonra kerülhetett.

- A Jókai vízre bocsátásával véget ért a fapados sétahajóztatás korszaka - mondja Vanyolai Sándor. - Megjelent a tavon egy olyan hajó, amelyben tölgyfából készült a bútorzat, szőnyegpadló és plüss székek várják az utasokat, sőt még melegkonyha is van a fedélzeten. A kuncsaftoknak folyamatosan emelkedtek az igényeik, nem elégedtek meg azzal, hogy egy-másfél órát a tavon körözzenek. Enni, inni és szórakozni is szerettek volna. Megpróbáltunk alkalmazkodni az elvárá-sokhoz.

Vanyolaiék előbb felújították és kibővítették a család balatonszőlősi borospincéjét, később bérbe vettek egy füredi éttermet is, így ma már a hajókázás után az utasokat saját készítésű étellel és borral láthatják vendégül. Két évvel ezelőtt újabb hajóval bővült a Vanyolai-flotta: megvásárolták a 300 személyes német építésű rendezvényhajót, a Klárát. Idő-közben kialakult a hajópark egységes stílusa is, a jellegzetes méregzöld hajótest az aranyszínű díszítésekkel és fel-iratokkal.

- A rendezvényhajó vízre bocsátásával újabb szolgáltatásokat tudtunk kínálni, hiszen a Klárán konferenciákat, koncerteket, táncesteket, diszkókat, sőt esküvőket is lehet tartani - mondja Vanyolai Sándor. - Korábban nem gondoltam volna, hogy ennyi fiatal pár szeretné kimondani a boldogító igent a Balaton közepén.

Az idei év újdonságát a 30 személyes motoros vitorlás hajónak, a vadonatúj építésű Rózának a vízre bocsátása jelenti. Ahogy a cégvezető fogalmaz, éppen egy ilyen méretű hajó hiányzott eddig a flottából. Bár a társaságnak évente több ezer utasa van, Vanyolai Sándor nem tudja megmondani, hogy pontosan hányan fordulnak meg a hajóikon, mivel a szolgáltatásért nem személyenként kell fizetni. A legdrágább a Klára, amelyet óránként 96 ezer forintért kínálnak, a legolcsóbb pedig a Róza, ami óránként 36 ezer forintba kerül.

- Az biztos, hogy évről évre nagyobb a forgalmunk, ami jórészt a Balatonra visszatérő magyar vendégeknek köszön-hető - mondja Vanyolai Sándor. - Több száz tóparti szállásadóval és utazási irodával állunk kapcsolatban, így nem csoda, hogy a főszezonban a Jókai például állandóan vízen van. Nyaranta harminc embernek adunk munkát.

Ebben a harmincban benne van a Vanyolai család négy tagja is. Vanyolai Sándor ügyvezetőként irányítja a céget, és ha teheti, beszáll hajót vezetni. A felesége a füredi éttermet tartja kézben, a két fiuk - Krisztián és Szilárd - gépészként és hajóvezetőként veszik ki a részüket a munkából.

- A fiaim idővel átveszik majd tőlem a cég irányítását, ugyanakkor nem tervezem, hogy hajóskapitányként valaha is nyugdíjba menjek - folytatja Vanyolai Sándor. - Amíg élek, hajózni fogok.

Vanyolai Sándor: Amíg élek, hajózni fogok
Vanyolai Sándor: Amíg élek, hajózni fogok
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.