A győzelem reményét föladni soha nem szabad

Lamperth Mónika volt szociális miniszter elismerte: fölmentésének hátterében az áll: nem értett egyet azzal, hogy csak azon gyerekek után lehessen családi pótlékot kapni, akik iskolába járnak.

- Úgy tudjuk, távozásának oka az volt, hogy szociális ügyekben nem értett egyet a pártelnök-miniszterelnökkel. Voltak vitáik?

- A miniszterelnök úrral sokszor beszéltünk az Út a munkához programról, amelynek során mindketten megfogalmaztunk bizonyos álláspontokat és érveltünk mellettük. Ez a kormányzáshoz tartozik. A belső egyeztetéseken jól látszott, hogy még nincs egyetértés a program minden elemében. A törvényszövegek elkészültek, elérhetőek a minisztérium honlapján. Ezek minden egyes mondatát vállalom. A belső vitákon azonban volt olyan álláspont, amely szerint szigorítani kell bizonyos területeken, így például csak azon gyerekek után lehessen családi pótlékot kapni, akik iskolába járnak. Ez szerintem aránytalanul sújtja a szegényeket, és ezzel nem értek egyet.

- Ez az ellentét vezetett végül a fölmentéséhez?

- Erről nem engem kell megkérdezni. Gyurcsány Ferenc végül is a pártszervezésben és az irányításban számít most rám.

- Hosszú távú feladatként számol a kabinetvezetői pozícióval? Hiszen ez a poszt a jelenlegi pártelnökhöz köti. Kérdezhetnénk úgy is, van-e értelme kitenni képeket az új irodája falára?

- Értem az iróniát. A héten teszem fel a falra a kistérségeket ábrázoló térképet, közvetlenül a választókerületi mellé. Szimbolikus mindkettő, hiszen a kistérségek megalakításának gazdája voltam, erre büszke vagyok. A választókerületeknek pedig új feladatkörömben van jelentősége. De nem kerülöm meg a kérdést: engem az elnök javaslatára az elnökség bízott meg a kabinetvezetői feladattal, méghozzá egyhangúlag.

- Volt, aki azt mondta: ön nem kimondottan "gyurcsányista", így feladata az is lehet, hogy visszafogja az olykor túlzottan előrerohanó pártelnököt.

- Nem tartom szerencsésnek, ha úgy definiálunk embereket, hogy valaki "gyurcsányista", más meg, mondjuk "kisspéterista". Az MSZP-ben sok erős politikus van egy erős, karakteres pártelnök-miniszterelnökkel és kollektív felelősséggel. Én az intézményes garanciákban hiszek, amikor világosan rögzítjük, miben kell az elnökségnek, a megyei vezetőknek, a választmánynak döntenie. Azt nem gondolhatja senki, hogy egy olyan időszakban, amikor szemmel láthatóan bajban vagyunk, nincsenek viták. Dehogynem. Csakhogy nálunk lehet vitatkozni.

- Azt miként élte meg, hogy kinevezésével egy időben Juhász Ferenc elnökhelyettes, Ujhelyi István alelnök és Varjú László frakcióigazgató is felajánlotta lemondását?

- Nem igazán értettem a dolgot, hiszen az elnökhelyetteseket és az alelnököket a kongresszus választja. Az, ha Juhász vagy Ujhelyi nincsenek a pozíciójukban, az én feladataimon, tisztségemen nem változtat.

- Személyes sértettség lehet a dolog mögött?

- Nincs sok értelme ezzel foglalkozni, elmondták a véleményüket a változtatásról. Annak a feladatnak, amit elnökhelyettesként Juhász Ferenc ellátott, egyik pontja az, hogy politikailag helyettesíti a pártelnököt, ha szükséges. Ez nem változott. Az MSZP szervezeti vezetésével kapcsolatos jogosítványokat vette vissza a pártelnök az elnökhelyettestől, és kaptam meg én.

- A párt financiális ügyeiben is döntő szava lesz. A Táncsics Alapítványt is a kabinetvezetőhöz rendelték, de Puch László pártpénztárnok államtitkári kinevezése után a gazdálkodásra is rálátása lesz. Többen úgy látják, a párt- és kampányfinanszírozás is átrajzolódik az MSZP-ben. Egyetért?

- Nemcsak az MSZP-ben, hiszen ötpárti egyeztetés zajlik a törvény módosításáról, és ez minden pártot érint. A frakcióban ennek előkészítését Tóbiás József és Puch László végezte, eredményesen. A gazdálkodással és a finanszírozással kapcsolatban az MSZP alapszabálya erős és szigorú jogosítványokat ad a pártpénztárnoknak. Nem kérdés, hogy az új pártpénztárnok is viselni fogja ezt a felelősséget. Az én dolgom, hogy az MSZP utánpótlásképzésére, a helyi akciókra, a civil szervezetekkel megvalósítandó közös programokra miként és mennyi forrást biztosítunk.

- Arról olvasni, hogy Gyurcsány Ferenc az új rendszer felállítása után gyorsan ki is vonult a párt operatív irányításából, önre hagyva a feladatokat. Milyen lesz a munkamegosztás?

- Az alapszabály szerint a pártelnök irányítja, vezeti a helyi szervezeteket, egyeztet és koordinál platformok, tagozatok, egyéb csoportok között. Ez erős irányítási jogosítvány. Ez utóbbit rendelte hozzám azzal, hogy pártelnökként természetesen továbbra is megfogalmaz célkitűzéseket, és azok végrehajtásáról közösen döntünk.

- Az MSZP népszerűsége mélyponton van. Nagy a felelőssége, hogy felrázza a szimpatizánsokat.

- Az a feladatom, hogy élővé tegyem az MSZP-t, hogy a mozgalom eszközeivel részt vegyünk a társadalmi párbeszédben.

- Van olyan szocialista politikus, aki úgy véli: csak az lehet már a cél, hogy a Fidesz ne kétharmados többséget szerezzen. Végleg lemondtak volna a 2010-es győzelemről?

- Soha nem vállalkoztam választási tippmixre. Azt kell világossá tenni az emberek számára, hogy mit akarunk még megcsinálni, és ez őket hogyan érinti. Aztán majd mindent mérlegre tesznek. A győzelem reményét föladni soha nem szabad. Tudom, miről beszélek: az országgyűlési választásokon már legyőztem a Kaposváron verhetetlennek hitt fideszes polgármestert, Szita Károlyt, pedig kevesen bíztak benne.

Az intézményes garanciákban hiszek
Az intézményes garanciákban hiszek
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.