Részben a vezetés hibáinak tudhatók be azok a nagy port felvert munkaügyi konfliktusok, amelyek tavaly zajlottak a frissen átadott, 25 milliárdos állami támogatásban részesülő dunaújvárosi gyárban - ismerte el a Népszabadságnak adott interjújában Seung Hwa Suh, a Hankook Tire vezérigazgatója. Az üzletember szerint azonban ez nem befolyásolja károsan a beruházás vállalaton belüli megítélését, sőt további bővítéseket terveznek.
Magyarországról hódítana a Hankook
- Miközben befektetőként melegen üdvözölték a Hankookot Magyarországon, munkáltatóként komoly bírálatok érték a vállalatot. Számítottak olyan komoly munkaügyi konfliktusokra, mint amilyenekkel jó egy éve kellett szembenézniük?
- Amikor egy vállalat idegen országban hoz létre céget, nem tudja megjósolni, milyen akadályokba ütközik. Ha szembesülünk egy konfliktussal, annak megítélésében is lehetnek - voltak is hibáink. Ahogy Európán belül is különbözik az emberek mentalitása, óriási különbségek tapasztalhatók Korea és Magyarország között. De ami történt, megtörtént volna másutt is, akárhová hoztuk volna a gyárat.
- Pedig jó pár évet dolgozott már vezetőként Európában, például 1981 és 1989 között az erős szakszervezeteiről híres Nagy-Britanniában. Összehasonlítva a két országot, milyen tapasztalatai vannak?
- Nem szabad összehasonlítani a Magyarországon történteket az ottani tapasztalataimmal. A Hankook Tire-nak ez az első termelőegysége Európában, így itt teljesen más típusú nehézségeket kell kezelnünk. Angliában egyedi problémákat kezeltem. Ráadásul mindkét térség óriási változáson ment keresztül. Koreában a háború után az emberek nagyon szegények voltak, éheztek, és nagyon sokat dolgoztak a megélhetésükért és az ország fejlődéséért. Nálunk tradicionálisan a munkahely egy nagy család is, ezért az emberek nagyon erősen azonosulnak a vállalattal, és a saját érdekeiket is a háttérbe helyezik. Koreában ennek köszönhetően az elmúlt 20 évben rengeteget erősödött a gazdaság, jóval többet, mint Európában. Ugyanakkor Európában a demokratikus jogok sokkal fontosabbak egy vállalat életében. Ezt nekünk tudomásul kell vennünk.
- Ne vegye sértésnek, de tavaly ilyenkor úgy tűnt, ezt az akadályt nem veszik túl könnyen... Az akkori konfliktusok miként értékelték át ennek az - önök számára is hatalmas - beruházásnak a cégen belüli értékét és fontosságát?
- Szembesülve a történtekkel, azt kértem a helyi vezetőktől: próbálják megérteni a magyarokat. Akik irányítják a céget, azoknak kötelességük megtanulni az itteni kultúrát, megérteni az emberek gondolkodását és a tradíciókat. Nekem viszont az a dolgom, hogy türelmes legyek, hiszen ehhez egy idegen országban idő kell. Choi úr, az egyik helyi vezető és "István", a szalagnál dolgozó munkás, egyaránt Hankook-dolgozó, én nem tehetek különbséget. A gyár továbbra is kiemelten fontos számunkra, hiszen kulcsfontosságú az európai piaci sikereink szempontjából.
- Tehát a nemrég bejelentett kapacitásbővítésen túl is vannak terveik?
- A napi tizenötezer darabos kapacitásunkat jövőre megduplázzuk. Jelenleg egy ötszáz fős munkásszálló építésén dolgozunk, amelyet a gyár szomszédságába képzeltünk el. Már beszálltunk a telek értékesítésére meghirdetett önkormányzati tenderbe. Halkan teszem hozzá, ez is bizonyítja, hogy alkalmazkodunk a helyi körülményekhez, hiszen korábban nem voltak ilyen terveink. Ami a további növekedést illeti: erre nem mondhatok biztosat, hiszen alkalmazkodnunk kell a járműipar mindenkori helyzetéhez.
- A termelést a legtöbb világcég keletre viszi az olcsóbb munkaerő miatt, ám önök egy olyan országban hoztak létre gyárat, ahol a bérköltségek csak emelkedni fognak. Mekkora - tartalékuk - türelmük van?
- A gumiabroncsgyártás speciális ágazat, itt nem csak a munkaerő ára számít. Mivel rendkívül alapanyag- és szállításigényes ágazatról van szó, Magyarország földrajzi fekvése miatt számunkra ideális hely. Az itt élő emberek rendkívül jól iskolázottak, nemcsak a mérnökök, hanem a szakmunkások is. Egy olyan terméknél, mint az autógumi, ez nagyon fontos, hiszen mások élete van a kezükben. A gyártás komoly manuális készséget és odafigyelést igényel az emberektől. E téren maximálisan elégedett vagyok.
- A szigorú európai környezetvédelmi szabályok sem drágítják meg túlságosan a termelést?
- Koreában is szigorúak a szabályok, de nem csak emiatt törekszünk a "tiszta gyár" működtetésére. Évtizedeket szeretnénk az országukban tölteni, tehát a sajátunkként kell kezelnünk a környezetet. Ez egy koreai cég üzeme, de mégiscsak magyar gyár magyar termékkel.
- A Hankook mint márkanév jelenleg nem sorolható az élvonalba, márpedig a piacon egyre nehezebb érvényesülni, hiszen a járműeladások világszerte nem állnak túl jól. Ehhez képest nem gondolja, hogy keveset fordítanak marketingre?
- Filozófiánk és a tapasztalatok szerint a legjobb minőségű gumi ér el sikereket a piacon. Tekintetbe véve a gumik viszonylag hosszú élettartamát, néhány éves folyamat, mire beérik a munkánk gyümölcse. Hét éve a Hankook nem volt egy jól csengő név. Ma Európában a negyedik-ötödik helyen állunk, s büszkén mondhatom, hogy új termékeink a német magazinok szigorú öszszehasonlító tesztjeinek az élén végeztek. Márpedig az a gumigyártó, amelyik sikeres az európai piacon, az sikeres másutt is!
- Komolyan mondja?
- Egy abroncs minőségét elsősorban a biztonság, a zajszint, a tapadás és a kényelem, másodsorban pedig a tartósság mutatja meg. Ha egy gumi jól tapad nagy sebességnél is, az gyorsabban kopik. Európában vezetnek a leggyorsabban az emberek, itt igénylik a legnagyobb kényelmet, ráadásul előfordul szinte mindenféle időjárás. Ha itt megfelel a Hankook-gumi, akkor bárhol. Ezért inkább kutatás-fejlesztésbe invesztálunk, az éves árbevételünk fix öt százalékát.
- A gumigyártók eladásainak fő részét adja az autós cégeknek értékesített mennyiség, azonban magam kevés szalonban láttam autót Hankook-abroncscsal. Milyen kapcsolatuk van a térségben az autógyárakkal, mint a szlovákiai Zsolnán működő Kia, a hazai Suzuki és a román Dacia?
- A magyar gyár még nagyon új, s a szigorú, kifejezetten az autóipari beszállítókra vonatkozó minőségi tanúsítás egyelőre folyamatban van, amelynek lezárultáig ebből a gyárból nem szállítunk autógyáraknak. De nagyon komoly terveink vannak... Ha a teljes vállalatot nézzük, a Kia és a Hyundai mint koreai cégek természetesen tőlünk rendelnek, és szállítunk például a Fordnak, a General Motorsnak, a Renault-nak, a Volkswagennek is. Jelenleg komoly tárgyalásokat folytatunk az egyik német gyártóval arról, hogy egy prémium márkájukat is elláthassuk abroncsokkal, ez a jármű-kategória igényli a legjobb minőségű termékeket. Ebben a kategóriában 40 százalékkal nőtt a forgalmunk az elmúlt negyedévben.
- S összességében? A beszállítói költségek növekedése érzékenyen érinti a gumiipart.
- Mégis több mint egyötödével nőttek a bevételeink, az összes üzemünk százszázalékos kihasználtsággal működik, s nem okoz gondot az eladás.
- A magyar kormányfő nemrég hirdette meg a munka, tudás, tulajdon programját. Leginkább a tudásra gondolva nem tervezik-e, hogy a gyár mellett kutatás-fejlesztéssel is foglalkozzanak Dunaújvárosban?
- Konkrét terveink nincsenek erre nézve, hiszen jelenleg az USA-ban, Koreában, Kínában és Németországban is van K+F-központunk. De nem is zárkózunk el ettől, mert a magyarok kiválóan képzett szakemberek.