Százötvenkettővel kevesebben haltak meg az utakon 2008 első négy hónapjában. A zéró tolerancia és az áprilisig csak "próbaüzemben" működő objektív felelősség bevezetése tehát - egyelőre legalábbis úgy tűnik - nem bizonyult hatástalannak. Kondorosi Ferenc, az Új rend kormánybiztosa lapunk kérdésére hangsúlyozta: 2007. január 1-je és április 30-a között 402-en veszítették életüket, míg az idén kétszázötvenen.
Kevesebb a baleset - bevált a nulla tolerancia
A trend hosszú évek után végre megfordult - emelte ki Kondorosi -, mert a halálos balesetek száma harmincöt százalékkal, a súlyos baleseteké pedig tizennéggyel csökkent. A tavalyi év első négy hónapjában tizenegy olyan nap volt, amikor nem történt halálos szerencsétlenség az utakon, ebben az évben már huszonnégy. Egyébként május elsejéig mintegy ötszázzal kevesebb, 5425 balesetet regisztráltak, mint az elmúlt év hasonló időszakában. Az alkohol szerepe ugyancsak csökkent: az ittas vezetés aránya tizennégyről tíz százalékra szorult vissza.
A helyzet a május 1-jéhez kapcsolódó négynapos ünnep alatt is kedvezőbb volt a korábban szokásosnál. Míg 2007-ben átlagosan tizenketten haltak meg egy kétnapos hétvégén, most a négy nap nyolc áldozatot követelt. Tavaly huszonhat olyan gyászos hétvége volt - idézett újabb adatot Kondorosi -, amikor a baleseti adatok jóval kedvezőtlenebbül alakultak, mint most a négy nap alatt.
Az objektív felelősség már élesben működik, és a rendőrség él is a lehetőséggel: a négynapos ünnep idején a 153 traffipax tizenkétezer felvételt készített, és egy híján ezerötszáz határozat született. A kiszabott bírság összege 58,5 millió forint volt, emellett kétezer-ötszáz vezetői engedélyt vettek el a helyszínen. Az első két hét mérlege pedig 5624 közigazgatási határozat, amelyek alapján a szabálysértőknek 215 millió forintnyi büntetést kell fizetniük.
A kormánybiztos mindezek alapján úgy véli, hogy a szigorító intézkedések elérték a kitűzött célt, ami - bár sokan igyekeznek félremagyarázni - nem a "bevétel" növelése, hanem a balesetek számának csökkentése.