Olcsóbb gázolajat kérnek a fuvarozók

Egyes európai uniós országok gyakorlatát követve a magyar fuvarozók is szeretnék bevezettetni a kereskedelmi gázolaj rendszerét. Ez azt jelentené, hogy például a német, a francia vagy az osztrák közúti áruszállítókhoz hasonlóan a hazai fuvarozók is visszaigényelhetnék a dízel jövedéki adójának egy részét - mondta tegnapi sajtótájékoztatóján Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének (NIT Hungary) főtitkára.

A fuvarozók szakmai szervezetének, a Fuvosznak az elnöke, Peredi Péter az autókiállítás megnyitóján a gázolajár-drágulás kapcsán elpanaszolta, hogy minden háromszázalékos emelkedés egy százalékkal drágítja a fuvarköltségeket. Az elnök belga és francia példákra hivatkozva a gázolaj adótartalmának csökkenésében látja a megoldást. Külföldön így támogatják a hazai vállalkozások közúti szállítóit. Egy friss felmérés szerint a közúti fuvarozók 79 százaléka országosan, 90 százaléka pedig Budapesten "alkalmazná a nyomásgyakorlás eszközeit" az olcsóbb gázolaj érdekében.

A NIT Hungary azt kéri a kormányzattól, hogy a literenként 85 forintos jövedéki adóból legalább 10 forint visszaigénylését tegye lehetővé - mondta Horváth Rudolf. A szervezet alelnöke szerint a hazai fuvarozók már korábban is csak 5 százalék körüli profitrátával dolgoztak, a gázolaj árának gyors emelkedése pedig mostanra ezt az alacsony jövedelmezőséget is felemésztette. A szállítmányozással foglalkozó vállalkozások költségének 30-40 százalékát teszi ki az üzemanyag, márpedig a gázolaj egy év alatt 30 százalékkal drágult, ami 10-12 százalékos költségnövekedést jelent.

Földi Elek, a NIT Hungary elnöke szerint a kereskedelmi gázolajár bevezetésére a magyar közúti fuvarozók versenyképességének növelése miatt is nagy szükség van. A hazai cégek egyre nehezebben veszik fel a versenyt a környező országok alacsonyabb adóteher mellett dolgozó fuvarozóival. A NIT Hungary szerint tavaly sok szállítmányozó ment tönkre, s egyre több nemzetközi fuvarozó gondolkozik azon, hogy társaságának székhelyét valamelyik környező országba, például Szlovákiába helyezze át.

Az állam nem tervezi, hogy akár a jövedéki adó mérséklésével vagy akár más módon befolyásolná a benzin és a gázolaj kiskereskedelmi árát - jelentette ki Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője tegnap az MTI-nek. Korábban a magyar kormány többször is beavatkozott, s árcsökkentő lépéseket hajtott végre. Az Európai Unió pénzügyminisztereinek tanácsa 2005-ben azonban elfogadott egy állásfoglalást. Ez kimondja, hogy a kormányok a mostanihoz hasonló helyzetekben ne befolyásolják a piaci folyamatokat az adótartalom változtatásával. A kompenzáció iránti igény 2004 után 2005-ben is fölvetődött. A kormány viszont ekkor már úgy reagált, hogy a 2004-ben alkalmazott intézkedéseket a felhasználók sokkal kevésbé érezték meg, mint amennyire kedvezőtlenül befolyásolta a költségvetést.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.