MÁV: húzóágazatban a Bombardier

Lezárult a MÁV mozdonytendere: a társaság a Bombardier-től vásárolná meg ötven új villamos mozdonyát. A 40-42 milliárd forint értékű szerződés aláírásáról azonban nincs döntés.

Vakvágányon vesztegel a MÁV villanymozdonytendere. A tavaly kiírt közbeszerzés győztesét már kiválasztották, a kanadai-német Bombardier egyelőre mégsem örülhet: a szerződéskötéshez ugyanis még döntések sora hiányzik. A vasúttársaság igazgatósága például a napokban, faxos szavazással határoz a pályázat sorsáról. A végső szót azonban a még alakuló Közlekedési, Hírközlési és Energetikai Minisztériumban mondják majd ki.

A szabad jelzés megadása mellett szólna mindenesetre, hogy a MÁV a vártnál olcsóbban szerezhetné be a villanymozdonyokat. A versenyben egyedül maradt Bombardier ugyanis sokat engedett áraiból: a decemberben még több mint egymilliárd forintért kínált, TRAXX nevű, két áramnemű, univerzális mozdonyaiért végül darabonként 150-200 millió forinttal szerényebb összeget kért. Így a MÁV a papírforma szerint 2009-től szolgálatba álló első 25, illetve a további 25 opciós jármű megvásárlásával akár 8-10 milliárd forintot is megtakaríthatna az eredetileg kalkulált ötvenmilliárdból.

A mozdonyonként 800-850 milliós ár a MÁV korábbi járműbeszerzései tükrében nem kirívó: a vasút 2001-ben tíz Siemens Taurus villamos mozdonyát egyenként mintegy 760 millió forintért vásárolta. De a Bombardier árai nemzetközi összehasonlításban sem számítanak rossznak. Példa erre, hogy a szlovén vasút 2004-ben egyenként négymillió euróért, azaz több mint egymilliárd forintért szerezte be húsz Siemens SZ541-es mozdonyát. Tavaly pedig a belga vasút fizetett egyenként 3,5 millió eurót, mintegy 880 millió forintot hatvan Siemens mozdonyért. Más kérdés, hogy 2001-ben a francia vasút egyszerre 300 mozdonyért valóban kedvezőbb, 2,44 millió eurós árat alkudott ki a honi gyártó Alstomnál.

Emellett a MÁV sokat spórolhat azon is, hogy az elvárt referenciák hiányára hivatkozva a tenderből már az első körben kiejtett Siemens és Alstom nem emelt panaszt a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, szakítva a három évvel ezelőtti motorvonattendernél bevett gyakorlattal. Ezúttal tehát elmaradhatnak a szerződéskötést akadályozó, elhúzódó jogi eljárások, és az első TRAXX akár már 2009-ben szolgálatba állhat.

Amire a MÁV-nak szüksége is lenne. Az elöregedett vontatójármű-parkja gerincét alkotó V43-as villanymozdonyok többsége ugyanis a következő években szolgálatra alkalmatlanná válik. A forgóvázaikon anyagfáradás okozta repedések javítása ráadásul rendkívül költséges: mozdonyonként elérheti a 250-300 millió forintot is. Ennyi pénze e célra nincs a vasúttársaságnak. A V43-asok tömeges kiesése miatt így vontatási vészhelyzet állhat elő, amelynek kezelésére legalább egy megnyugtató szükségmegoldást találni kellene.

A mozdonyvásárlási szerződés sorsa egyelőre kétséges. Csak az biztos, hogy a mozdonyok megvásárlásuk után a vasúttársaság vontatással foglalkozó leányvállalata, a MÁV Trakció Zrt. flottájába kerülnének, s e cég kötné meg a szerződést a Bombardier-val. A mozdonyok karbantartásáról a MÁV Gépészet Zrt. gondoskodna.

Beolvasztott járműjavítók

Egyesíti két mozdonyszereldéjét és januárban önálló társasággá vált gépészeti cégét a MÁV. A villanymozdonyok javításával foglalkozó MÁV Északi Járműjavító Kft. és a dízelmozdonyokat karbantartó MÁV Szolnoki Járműjavító Kft. június 30-án beolvad a MÁV Gépészet Zrt.-be. Az átalakulással a MÁV Gépészet alaptőkéjét 3,68 milliárd forintról 3,93 milliárd forintra emelik, a beolvadó járműjavítók vagyonából a fogadó cég tőkéjét mintegy 229 millió forint növeli. A tőkeemelést a MÁV - a társaság alapítója és többségi tulajdonosa - új részvények zártkörű forgalomba hozatalával hajtja végre. Az állami vasútnál a cégek összevonását korábban azzal indokolták, hogy a lépés lehetővé teszi a járműjavítók kapacitásainak jobb kihasználását. Az északi járműjavító ugyanis csupán félgőzzel megy: megbízásai kapacitásának a felét sem kötik le. Feladatait a részben szintén kihasználatlan szolnoki üzem vehetné át, amelynek jobb kihasználtsága a MÁV Gépészet esetleges privatizációjánál jönne jól az anyavállalatnak. (Munkatársunktól)

Vakvágányra futott? Egy ideig még várnia kell a MÁV-nak a Bombardier mozdonyaira
Vakvágányra futott? Egy ideig még várnia kell a MÁV-nak a Bombardier mozdonyaira
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.