Nedves falú pincében, stószban állt a cimbalomművész Rácz Aladár és felesége, Yvonne Barblan hagyatéka. Innen vásárolta meg a Vivace Zenei Antikvárium, amely május 16-án elárverezi a tételeket. A zenetörténész Bősze Ádám reménykedik, hogy a ritkaságokkal tarkított anyag egyben marad.
Több húron pendülő
Egy budapesti antikváriumtól keresték a zenetörténész Bősze Ádámot, van itt egy hagyaték bizonyos Rácz Jenőtől. Nem hallott ilyen nevű muzsikusról, de mivel zenei antikváriumot visz, elballagott a Bajcsy-Zsilinszky úti pincéig. A dokumentumokra a plafonról apró szemekben csöpögött a víz. Fölpakolta Bősze az ígéretesnek és ismeretlennek tűnő anyagot, ám mikor nekiült tanulmányozni, rájött, szó sincs Jenőről. Rácz Aladár emlékeit lapozza, akit Saint-Saëns a cimbalom Liszt Ferencének nevezett.
A jászapáti zeneiskola megvásárolná a hagyatékot
Hallás után tanult zenélni cigányzenész családjától a kis Rácz. Nyolc-kilenc évesen már apja zenekarában játszott, tizenévesként az EMKE kávéházban ütötte boszorkányos gyorsasággal a húrokat. Húszas évei közepén Párizsba szerződött, autodidaktaként tanult franciául meg kottát olvasni, átiratot készíteni. Hangszerét is megújította, pedált épített rá, a verőket átformálta.
1927-től Franciaországban ragadt, ott élt feleségével, Yvonne Barblan zongoraművésszel. Igor Sztravinszkijjal egy mulatóban ismerkedett össze, ahol a zeneszerző elkezdte lejegyezni a zenét. Mikor ezt meglátta a cimbalmos, állítólag azt gondolta: játszok neked olyat, amit nem tudsz leírni! Sztravinszkij később azzal toppant be Ráczékhoz, segítsen neki cimbalmot venni, és tanítsa picit játszani. "Cserébe" több művébe is becsempészte a hangszert. (A Ragtime premierjén maga Rácz zenélt.)
1935-ben a honvágy hazaköltöztette Ráczot, és katedrát adott neki a zeneművészeti főiskolán. A Kossuth-díjas muzsikus ötven éve halt meg, felesége Bartókkal, Kodállyal, Sztravinszkijjal váltott leveleit átadta a Bartók Archívumnak. A többi könyv, kotta, kézirat, fotó az özvegy halála után, pár éve a család egyik ismerőséhez került, innen a csöpögő pincébe.
Nézegetjük a foszladozó vagy az éppenséggel teljesen ép könyveket, nyomtatványokat. Kiemel egy cimbalomra preparált Bach-kottát: D-moll kettősverseny - eredetileg - két hegedűre, zongorára. Kézzel írott hangjegyek kerülnek elő, az elrontott ütemezés átfirkálva, majd fejjel lefelé a dal, már hiba nélkül. Megmaradt egy kartonlap darabkezdetekkel, amelyet a cimbalmára tett Rácz.
A kollekcióban több kéziratos vázlat is szerepel. Az egyik lap tetején tanítványainak ne-ve, oldalt gyakorló-időpontok. Bőszéék azt feltételezik, ezek a tervezett cimbalomiskola jegyzetei. Ha a tanítványainak szánja, odaadta volna nekik. Magának sem készíthette, öt évvel halála előtt már nem volt ilyenre szüksége. Aztán előkerül egy dosszié, rajta felirat: Souvenir de la vie d'Aladár Rácz. A meg nem jelent életrajzi összefoglaló gépirata, a feleség korrektúrajeleivel.
A zenetörténész reménykedik, a kollekció közintézményhez vagy gyűjtőhöz kerül. Már két helyre kínálta: a szülőváros, Jászapáti önkormányzatának és a Zeneakadémiának. Az egyetemnek azt is ajánlotta: ír nekik pályázatot a Nemzeti Kulturális Alaphoz. Köszönték, nem kérték. De nem adja fel Bősze, elsőként egy tételben, 600 ezer forintos kikiáltási áron hirdeti meg az anyagot május 16-án. Ez nem tekinthető vagyonnak, manapság egy Bartók-levélért simán adnak 500 ezret. Utána már egyenként kínálja a dokumentumokat: ha így sem kelendők, megvárják leendő gazdáikat az antikváriumnál.
Azért ilyen szkeptikus a zenetörténész, mert elég kevesen gyűjtenek itthon kottákat, zenei tárgyú könyveket. Hogy miért tart fenn mégis zenei antikváriumot? Az interneten vásárló külföldi gyűjtők kedvéért.