Ismerős világ

Jó hír azoknak, akik némi aggodalommal követték Gryllus Dorka pályafutását: készült olyan film is, amelyben a színésznő mindvégig ruhában látható. Igaz, nem magyar alkotás, hanem brit-francia-belga-német-luxemburgi (remélem, nem hagytam ki semmit), de ez a tényen semmit nem változtat. Ahogy az sem, hogy Gryllus Dorka angolul játszik, nem lesz tőle jobb. Se rosszabb.

Irina Palm - Forgalmazza a Budapest Film

Van egy másik meglepetés, a címszereplő, Marianne Faithfull. Remekbe szabott budapesti fellépése után nem hittem volna, hogy örülni lehet valaha is a hangjának, de lehet. Nemcsak a hangjának, de öreg, felpuhult arcának, karakteres orrának, tokájának, idétlen frizurájának, egész lényének. Már csak azért is, mert egy pillanatra sem lehet érezni, hogy Marianne Faithfull önmagát játszaná, hogy a múltját referenciának használná. Azt látjuk, amit látnunk kell: egy középkorú (hm, hm) asszonyt, aki megpróbál pénzt szerezni a beteg unokája gyógykezelésére. Ahogy lehet, úgy.

London nem lett sokkal jobb hely a Twist Olivér óta, ez tűnik az alapvető tanulságnak, és a szegényekkel való együttérzés azt a csalóka látszatot kelti, hogy tulajdonképpen jó filmet nézünk. Ezt erősíti az is, hogy a forgatókönyv a legnyilvánvalóbb csapdákat elkerüli, így nem derül ki, hogy akkor gicscsesebb a történet, ha a beteg kisfiú meghal, vagy akkor, ha életben marad. Csak a valóság, az hiányzik a filmből. Az ember érzi, hogyan született meg a forgatókönyv, hogyan lett szépen feldíszítve az alapötlet csontváza, ha nem is hússal és vérrel, de valami hasonlóval.

Meglepően ismerős a világ, amit ez a csaknem összeurópai film mutat. Nemcsak azért, mert az ember felismeri az írói technikát, amely pont olyan, ahogy, mondjuk, Bacsó Péter készíti a filmjeit, és nem is csak azért, mert a film problémája olyan, mintha a mi vidékünkön találták volna. Pénz kellene a beteg gyerek kezelésére, de nincs. Egy éve mutatták be az ugyanerről szóló Csapda című szerb filmet, DVD-n kapható, és hogy még meglepőbb legyen az azonosság, az egyik szereplő, Miki Manojlovic is megegyezik. Ami pedig a kispolgárira berendezni igyekezett kutricát illeti, ahol Maggie Irina művésznév alatt a szexuális segédeszköz sanyarú munkáját végzi, Kocsis Ágnes filmjét juttatja az észbe, a Friss levegőt. Csak azt kell tudni, hogy ez vajon mit jelent. Hogy minden filmes körülbelül ugyanannyit tud a szegénységről? Vagy hogy kutricában már európaiak vagyunk?

Egy asszony megpróbál pénzt szerezni az unokája gyógyítására. Ahogy lehet, úgy (Marianne Faithfull)
Egy asszony megpróbál pénzt szerezni az unokája gyógyítására. Ahogy lehet, úgy (Marianne Faithfull)
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.