Negyven ezerrel emelkedhet a kezdő pedagógusok bére
Jelentőse emelni kell a pályakezdő pedagógusok bérét, mert az alacsony juttatások miatt a fiatal tanárokat elszippantja a versenyszféra - közölte a kormánypárti képviselő az Új tudás program kapcsán. Az egyetemet végzett kezdő tanár bérét a jelenlegi táblázathoz képest havi negyvenezer forinttal emelnék fel. A már pályán lévő tanárok fizetését a tervek szerint hozzáigazítják a kezdőkéhez, azaz nem lesz olyan régóta a pályán lévő pedagógus, aki kevesebbet fog keresni egy kezdő tanárnál.
Kérdésre válaszolva Tatai-Tóth András elmondta: a már az Országgyűlés előtt lévő törvényjavaslat a kormányt és az oktatási minisztert hatalmazza fel a pedagógusbérek rendezésére; a változások várhatóan 2009. január 1-től lépnek hatályba. Tájékoztatása szerint pótlékot kapnának a hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozó pedagógusok, illetve az iskolaigazgatók is, mert nemcsak pedagógusnak mennek kevesen, hanem igazgatónak sem jelentkeznek sokan.
Emondta továbbá, hogy a béremelésnek egy évben 13-14 milliárd forint a költségvetési vonzata, és a pedagógusok egyharmadát, 40-45 ezer pedagógust érint. Az Új tudás program keretében a bér típusú kiadások 35-40 milliárd forintot tesznek ki jövőre.
Fidesz: nem jó irány
Ágh Péter, a Fidesz országgyűlési képviselője újságíróknak úgy nyilatkozott, el kell gondolkodni azon, miként biztosítják az esélyegyenlőséget, illetve a megbecsülést a pedagógusoknak. Az nem jó irány, hogy az évtizedek óta a pályán lévő tanárok fizetését nem korrigálják ilyen összeggel. Szerinte hiteltelen, hogy új tudásról beszél az a kormányzat, amelyik bevezette a tandíjat, majd a népszavazás után "nem akarta komolyan venni az eredményt".
A képviselő kifogásolta a programmal kapcsolatos törvénymódosítást, mivel szerinte veszélyezteti a jogbiztonságot, hogy a folyamatosan változtatják az oktatási jogszabályokat. A pótlékrendszerrel kapcsolatban Ágh Péter megjegyezte: nem világos, milyen módon biztosít esélyegyenlőséget a fiatal és a régóta a pályán lévő pedagógusok között.
(MTI)