Nagy roham nem volt a Telekom Zenekar hangversenyén, a szünetben kicsit fogytak is, pedig itt volt az alkalom, hogy megismerkedhessünk Górecki 3. szimfóniájával, azon nagyon ritka kortárs zeneművek egyikével, amelyek sikeresek. Aki kihagyta, nyilván tudja, miért hagyta ki, nem állítom, hogy nem irigyeltem őket.
Búbánatos dalok
Pedig könnyűnek látszik a megoldás, miért is sikeres Górecki. Nem kíván sokat a hallgatótól, és mégis profi munka, Sosztakovics és Bartók nyomán, csak hígabban, sokkal hígabban. Elkezdődik a dallam a nagybőgőn, aztán csatlakoznak a csellók, a brácsáknál már látja az ember, hogy veszik föl a vonót, mindjárt ők is jönnek, és csakugyan. Aztán második hegedű, első hegedűk, és zeng-bong a zenekar. Megszólal az énekesnő, Juliane Banse, és a mű csak megy tovább, újabb, hosszú tételeken keresztül. Ami a hangzást illeti, valóban szép, és nem is hatástalan, az ismétlődés elringat, a hatás alapja pedig nyilván ez a sötét ringatás, Górecki XX. százada sem volt túlságosan napfényes.
Ez az a pillanat, amikor elmondhatjuk, milyen csodálatos, hogy a belső és a külső idő lassan szétcsúszik, de inkább egyszerűbben fogalmazok: nekem dögletesen unalmas ez a zenei eseménytelenség. Nem kételkedem Górecki szándékainak komolyságában, nem hiszem, hogy le kell leplezni a szélhámost, de az eredmény mégis ez lesz: nem történik semmi, csak mintha egy óriási orgonán nyomogatna le valaki akkordokat, közben ólengyel Mária-siralom és börtönfalra karcolt fohász váltja egymást, félkábulatban is érezzük, hogy valami súlyos dolog történik. Aztán felébredünk, és azt érezzük, hogy a művészet ormain jártunk, és nem is volt kellemetlen élmény. Pedig csak elaludtunk, és valami furcsát álmodtunk.
Juliane Banse énekelt a koncert első részében is, Richard Strauss Négy utolsó éneke volt műsoron, ami mégiscsak nagyvad. Banse, aki nemzetközileg is elismert énekesnő, amolyan zenészek énekese, okozott némi csalódást a hangjával, amely a felső regiszterben meglehetősen nyikorgós, és az előadásra sem lehet azt mondani, hogy sistergett volna, vagy hogy a Strauss-féle búcsú, szomorúság, alkony nagyon átjött volna. Még azt is elfogadom, hogy Juliane Banse nem az énekesnők szokásos, érzelmi alapú megközelítését választotta, a Négy utolsó ének számára elsősorban nem megnyilatkozás, hanem zenemű volt, hangok konstrukciója, de nem érzem a nyereséget, nem érzem, hogy hívebb lett volna így a szerzőhöz. Amit azért fontos elmondani: Banse tisztán énekel, fegyelmezetten, és nagyszerű légzéstechnikával, hosszú frázisokkal.
A Telekom pedig jól kísért, a Lefekvés előtt című dal hegedűszólója bármelyik koncertmesternek becsületére vált volna a nagyvilágban, a pulpituson Keller András lehajtott fejjel, nem túl látványosan ütemezett, a hallgató biztonságban érezte magát. Körülbelül ugyanez áll a programot kezdő Wagner-darabra, a Siegfried-idillre, de ebben feltűnő volt a vonóskar szép (és talán már nem csak relatíve szép, nem csak ahhoz képest, hogy Postman Symphony) hangzása, és hogy a kürtök még nem mindenben számítanak partnernek. Megszólalt a mű, bár meg nem történt. Mindenképpen ez a jobbik eset, annyi nagy és még nagyobb lélek zenélt már összevissza, hogy fontosabb visszatérni az alapokhoz, ezt írta a szerző, bízzunk benne.