Brüsszelnek sem tetszenek az új szlovén matricák

Még javában működnek a fizetőkapuk, de már áll a bál az új szlovén autópálya-matricák körül. Az Európai Bizottság a napokban figyelmeztette Ljubljanát: visszatarthatják az útépítésre szánt támogatásokat, ha az új rendszer hátrányos helyzetbe hozza az átutazó turistákat.

Szlovénia július elsejétől tervezi bevezetni az 55 eurós éves, illetve 35 eurós féléves autópálya-használati díjat. Bár a gyakran autózók évente akár 150 ezer forintot is megspórolhatnak majd vele, sokan morognak az új tarifák miatt. Szlovén ellenzéki képviselők szerint a parlamenti választásokra készülő kormány kampányfogásának köszönhetők a "túl kedvező" árak. A szomszédos horvátok ellenben azt állítják, turistákat veszíthetnek el a drága szlovén újítás miatt.

Az Adriára autóval érkező nyaralók 70 százaléka valóban átutazik Szlovénián, ezt júliustól kilencezer forintos féléves vignettával tehetik majd meg, akár ötezer forinttal is drágábban, mint eddig. Osztrákok, csehek, németek valószínűleg megpróbálnak majd Magyarországon át kerülni. Valójában nem járnak jobban, hiszen a Splitbe tartók Letenyétől csak a horvát autópálya-szakaszokon egyszeri oda-vissza utazással a tervezett szlovén matrica éves árát fizethetik ki.

Az Európai Bizottság mindenesetre arra kérte a szlovén kormányt, hogy mérlegelje egy tíznapos tranzitdíj bevezetését. Lapértesülések szerint ezzel egy időben szóba került a Szlovéniának 2013-ig útépítésre folyósítandó 256 millió eurós uniós támogatás átmeneti felfüggesztése. Hivatalos indoklásul az hangzott el, hogy az unió soros elnöke késik a konkrét projektek bemutatásával.

Akármi lesz is a döntés, a szlovén nyomdákban már készülnek a matricák, Janez Jansa kormánya pedig húszmillió euróval több éves bevételt remél az új rendszertől. Nem tudni, hogy ebbe a magas büntetési tételeket is belekalkulálták-e. A bliccelő autósokat ugyanis 300 és 800 euró közötti összegre bírságolják majd meg.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.