A globalizáció megkérdőjelezhetetlen éllovasa továbbra is az Egyesült Államok, de a világ ötödik legértékesebb márkaneve már kínai. Az idén először Oroszország is felkerült a márkák világtérképére.
Világhódító világmárkák
A magyar GDP nagyjából tizenötszörösét, csaknem 2000 milliárd dollárt ér összesen a világ 100 legsikeresebb márkája. Harmadával többet, mint két évvel ezelőtt. Ezzel a növekedéssel nemcsak a vánszorgó magyar gazdaság, hanem a világ egyetlen más országa sem tarthatott lépést. A globalizációból élő, világszerte legkedveltebb márkák lefőztek minden "konkurenst". A legsikeresebb "brandeket" adó óriásvállalatok nem annyira erőfölényüknek, mint inkább az általuk táplált technológiai fejlődésnek a haszonélvezői. A MillwardBrown tanácsadó cég harmadik éve készíti el világméretű kutatások eredményeként a márkák erősorrendjét. A Financial Timesban publikált BrandZ Top 100 rangsorban az abszolút elsőséget az idén a technológiai szektor szerezte meg. A dobogó legfelső fokán a Microsoftot már tavaly beelőző Google áll, amely márkanévnek a piaci értéke a BrandZ Top 100 felmérés szerint ma már meghaladja a 86 milliárd dollárt, majd 14 ezer milliárd forintot, ami a magyar állam éves bevételeivel egyenértékű összegnek felel meg. De a legértékesebb tíz márkanévből ma már hét a technológiai, illetve a mobilszektorhoz köthető. Az Egyesült Államok ennek is köszönhetően megkérdőjelezhetetlenül uralja a legsikeresebb fogyasztói márkák rangsorát: a legerősebb tíz brandből nyolc amerikai, köztük természetesen a Coca-Cola (4.) és a McDonald's (8.), de a top tízben ott van még a Marlboro is - a növekvő dohányipar-ellenesség dacára a 10. helyen. A fennmaradó két hely egyike a finn Nokiáé (9.), a másik pedig immár egy kínai óriásvállalaté, Kína mobilszolgáltatójáé, a China Mobile-é, amely egyébként az egyetlen nem "globális" márka a top 10-ben, hiszen kizárólag Kínában szolgáltat. Igaz, ez a piac bőven elég ahhoz, hogy a társaság a világ legnagyobb mobilszolgáltatója legyen. A top 100-ban emellett még három kínai bank van.
A feltörekvő országok közül a top száznak van már brazil résztvevője, és most először képviselteti magát Oroszország is; Kína legértékesebb márkájához hasonlóan, egy mobilszolgáltatóval, az MTS-sel. Kelet-Európának - ha Oroszországot nem számítjuk - sok esélye a jövőben sincs arra, hogy felkerüljön e világtérképre. Más kérdés, hogy a globális márkákra itthon is vevők vagyunk. A McDonald's éttermeit a lakosság negyede látogatja rendszeresen a Target Group Index (TGI), nemzetközi piackutató szerint. A nálunk még ismeretlen amerikai Val-Mart után a világ második legerősebb kiskereskedelmi márkája, a Tesco 1999-ben még csupán a magyarok 9 százalékát tudta becsalni akkoriban nyílt üzleteibe. Egy évvel később már minden negyedik magyar vásárló, ma pedig a lakosság majd 60 százaléka itt szerzi be a szükséges élelmiszereket. A leglátványosabb növekedést ugyanakkor itthon is a Google produkálja. 2002-ben 74 ezren, ma már majd másfél millióan használják hetente azt a szolgáltatást.