A gazdasági bizottság támogatja Szabó Pál kinevezését

Az Országgyűlés Gazdasági és Informatikai Bizottsága 15 igen, 12 nem és egy tartózkodás mellett támogatta Szabó Pál kinevezését gazdasági és közlekedési miniszterré. Szabó a későbbiekben közlekedési, hírközlési és energetikai miniszter lesz.

A szerdai bizottsági meghallgatáson a jelölt, a Magyar Posta Zrt. korábbi vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy fontosnak tartja az állami tulajdonú közszolgáltató vállalatok piacosítását, és kezdeményezi a közszolgáltatói törvény megalkotását.

A meghallgatást követően újságírói kérdésre válaszolva elmondta, hogy a földgáz fogyasztói árának emeléséről nem tud nyilatkozni, de annyit megjegyzett, hogy a gáz ára folyamatosan emelkedik. Hozzátette: "...a gáz ára a kormány szociális érzékenységében megjelenik".

A miniszterjelölt a közszolgáltatást illetően kiemelte: tisztázni kell a megrendelő állam pozícióját és a finanszírozási kérdését. Fontosnak nevezte az elégséges szolgáltatás pontos meghatározását is annak érdekében, hogy folyamatos legyen a szolgáltatás biztonsága.    

A képviselői kérdések elsősorban a MÁV-ra és az MVM-re, valamint az energiapolitikára vonatkoztak, de Nyitray Zsolt (Fidesz) "kulturális" témában is faggatta a miniszterjelöltet.

Szabó Pál kifejtette: most, hogy már nem koalíciós alku tárgya dönteni kell abban, hogy az állami tulajdonú közszolgáltató társaságok vagyonkezelését ki végezze. Javaslatokat fogok kidolgozni az egységes kezelés érdekében - mondta. Jelenleg a gazdasági minisztérium feladata a MÁV vagyonkezelése, a többi közszolgáltató pedig a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nél van.  

A MÁV-val kapcsolatban a miniszterjelölt a finanszírozási probléma mellett fontos kérdésnek nevezte a mintegy 530 milliárd forint fejlesztési pénz elköltését is. A vasúttársaság hiába vásárol 2008-as technológiájú vontatóállományt, ha "alatta" egy korszerűtlen vasúti infrastruktúra van. Szabó Pál megjegyezte: a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel (NFÜ) karöltve a pályavasút megújításának eredménye csak 3-4 év múlva lesz látható. Így a MÁV fejlesztését csak apró lépésekben lehet megtenni.

A miniszterjelölt hiányolja az orosz befektetőket a vasúti tevékenységben, mert véleménye szerint ha az orosz energiával összefüggő szállítási "csatlakozás" nem jön létre, akkor ezt az üzletet más szerzi meg.  

Hangsúlyozta azt is, hogy fontos feladatának tartja a munkabéke megteremtését a MÁV-nál. Hozzátette: a Magyar Posta érdekvédelmi szervezeteivel való jó együttműködés alapján bízik a sikerében.

A Magyar Villamos Művek (MVM) szétdarabolását és a társaság privatizációját érintő kérdésekre Szabó Pál elmondta: a villamos művek szétválasztása érzékeny kérdés mert a könyv szerinti értéken 250 milliárd forint vagyonnal rendelkező rendszerirányító Mavir, a tulajdonában lévő hálózat révén erősíti az MVM csoportot. A miniszterjelölt közölte: tudatában van, hogy az Új Tulajdonosi Programban (ÚTP) a Mavir tőzsdei bevezetését tervezik, de ebben a gazdasági tárca nem kompetens, így a privatizációra vonatkozó   kérdésre nem szeretne válaszolni.

Az energiapolitikát illetően Szabó Pál kifejtette, hogy az új áramtermelő kapacitásokat a meglévő lignitbázison kellene növelni, de rövid távon a gázüzemű erőművek jelentenek megoldást. Utalt arra, hogy a következő 20 évben a kőolaj felhasználás 50 százalékkal emelkedhet és a prognózisok szerint az olajár tartósan 200 dollár lehet. Véleménye szerint az energiafüggőséget helyi forrásokkal kell mérsékelni, ezért támogatja Paksi Atomerőmű blokkjainak élettartam-hosszabbítását és új atomerőművi blokkok építését.

Nyitray Zsolt a meghallgatáson egy olyan dokumentumfilm betiltását firtatta, amelyet Szabó Pál "döntése" miatt nem vetítettek a  Filmszemlén. A Magyar Posta tevékenységével kapcsolatos film sértette személyiségi jogaimat - mondta Szabó Pál. Hozzátette: miközben ő a 950 településen sikeresen megvalósult mozgóposta rendszerről beszélt, a film vágóképe egy dolgát végző szarvasmarha volt. (MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.